2018-01-22, 00:10
Medlem
Nej inget med det och göra
Citera
2018-01-22, 00:10
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Varför skulle man inte vilja veta detta? Kan verkligen inte se någon anledning till att någon inte skulle vara tacksam för att få reda på något sådant om det upptäcks, ptja förutom dessa verklighetsvända Svenskar som vill leva i förnekelsebubblan då förstås.

Varför skulle man vara orolig vem som kommer över detta register, vad ska dom göra med dom uppgifterna om dom mot all förmodan kom åt dom hade du tänkt?
Alla sjukdomar går inte bota. Trist att veta som ung och frisk att du nog kommer drabbas av en allvarlig obotlig sjukdom. Lätt att fokusera på det och glömma att leva.
Du vill kunna försäkra dig. Vet försäkringsbolaget att du är en genetisk hög risk, så får du ingen försäkring alt får du betala hög premie...
Citera
2018-01-22, 00:56
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vart har ni fått LW ifrån?

Ja, skit också...!!! Menade LG! Sorry för att jag förvirrade i tråden.
Citera
2018-01-22, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från Expressen idag. Inget nytt, bara konstaterande att man tror att det var ett slumpmässigt offer.
Och.... fortsatt utredning. Känns bra.

"– Men vi kommer naturligtvis att fortsätta utredningen med inriktning på vad den här personen har gjort och inte gjort vi de aktuella tidpunkterna som vi har. Det är mycket jobb kvar. Det är olyckligt att vi inte längre kan förhöra den här personen.

Men enligt polisen finns det i nuläget ingen känd koppling mellan den misstänkte gärningsmannen och den mördade kvinnan.

Att det blev just hon tycks inte vara något annat än en fruktansvärd slump.
"

https://www.expressen.se/gt/mordade-okand-kvinna-efter-timmar-i-skogen/

Frågan är vilka andra brott han gjort före och efter dådet? Innan man hoppar på ett motiv. Med lite tur får polisen uppklarning på flera brott.
Citera
2018-01-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du menar nog genetiskt ursprung, inte etnicitet. Men vad jag förstår så används det inte nej. Tekniken är än så länge i sin linda, och befolkningen i hög grad ganska uppblandad, så det blir svårt att få säkra svar av det.

Tror att det enda som brukar användas är kön.

Jävligt troligt att polisen topsar en massa människor och det enda de får reda på är kön. Speciellt eftersom 95% av alla mördare är män...
Citera
2018-01-22, 11:28
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Flashback är sig likt. Fimpen blev genast sanning och förvandlades strax till en haschfimp. Trådsanningar växer som ogräs.

L.G. hade uppenbarligen dåligt samvete och suiciderade så snart hans DNA-prov blivit taget. Om han vetat med sig att han bara varit på platsen och rökt en joint, hade han inte behövt göra det - ta livet av sig. Troligen visste han precis vad polisen hittat och exakt vad det betydde.

Om dåligt samvete varit problemet hade han inte behövt vänta med suicidet tills det var uppenbart att han skulle åka fast. Säkerligen hade han dåligt samvete också, men jag gissar att den enorma skitstorm av konsekvenser som var på väg, bekymrade honom än mer.
Citera
2018-01-22, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suh-dude
Frågan är vilka andra brott han gjort före och efter dådet? Innan man hoppar på ett motiv. Med lite tur får polisen uppklarning på flera brott.

Känns som att antingen har L.G levt ett "dubbelliv", med tankar som ingen fått ta del av (smygande debut psykisk sjukdom eller andra allvarliga problem som personlighetsstörning, eller så finns det människor som "vet" mer om honom (som har betydelse i fallet) än vad som kommer fram i pressen. T ex kanske de vet om han levt ett kriminellt liv, under polisens radar. Han ska ju inte vara känd hos polisen sedan tidigare. Eller att han betett sig underligt den senaste tiden.

Om man läser vad kompisarna säger, verkar det som att de inte förstår någonting.

Tänker att det första man gör när man fått ett konklusivt(enligt GW) DNA, är att samköra det mot register. Tar väl inte så lång tid??? Någon som vet?

Säkert har också telefonlistor, mastuppkopplingar tiden före och efter dådet gjorts. Genomgång av datorer, iPads osv.

Många förhör har säkert redan gjorts med anhöriga och kompisar, arbetskamrater, arbetsgivare mm. Något borde framkommit om vilket liv han levt. Droger, kriminalitet, övriga kontaktytor? Rest, varit borta ensam långa tider på dygnet utan att man vet vad han pysslat med?

Också kollar man säkert upp mot liknade ouppklarade brott.

Men jag får en känsla av att detta kan vara det första brottet av denna art. Kan ha varit som någon tidigare nämnt en plötsligt utlöst psykos, utlöst av droger eller psykisk sjukdom. Tvångstankar?

Någon incident med en kvinna som flydde in till sin bil i samma område? Hur var det nu? Bara läst en inlägg här om det (rykte), men inget i pressen som jag minns.

Kan han varit i motionsspåret vid tidigare tillfällen, men inget har hänt?

Undrar om vi någonsin får veta? Någon hint borde man fått i detta läge känns det som.

Det är väl en av de otäckaste tankarna om detta brott; att en till synes vanlig människa går till angrepp och dödar random person.

Hemskt för Liselotts anhöriga om de aldrig får ett svar.
Citera
2018-01-22, 12:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxxx
Jävligt troligt att polisen topsar en massa människor och det enda de får reda på är kön. Speciellt eftersom 95% av alla mördare är män...

Men man är ju ute efter att matcha topsningen mot DNA profilen från brottsplatsen.

Skulle tro att det inte är ett effektivt eller kostnadseffektivt sätt att arbeta idag med att bara topsa t ex ljushåriga, eller brunögda mm. Måste vara ett mödosamt arbete som också säkert innehåller en risk för en mängd felkalkyleringar. Hur ska man exakt bestämma hur ljushårig någon är. Var går gränsen till cendré?

Än så länge är det säkrast och snabbast skulle jag gissa, att man topsar alla inom den bestämda population som man fått fram efter gärningsmannaprofileringen.

Men framtidens DNA teknink kommer att kunna erbjuda annat.

https://www.flashback.org/sp62525755
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/Forfinad-dna-teknik-i-kampen-mot-brottsligheten/
Citera
2018-01-22, 12:54
Medlem
Tompa-123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så har jag också uppfattat det.

De topsade L.G på tisdagen, DNA- svaret kom på torsdagen och däremellan har han avlidit. Kan vara allt från tisdag kväll till torsdag morgon.

Dels kanske man måste göra en obduktion för att definitivt fastställa dödsorsak, även om det ser ut som ett självmord vid första anblicken( t ex att man hittar någon hängande)?

Sen undrar jag hur man fastställer personens identitet om en person hittas (oväntat) avliden i hemmet. Räcker det med att anhörig identifierar personen? Kan det vara så att man kompletterar med tandkort, om dödsfallet inte är väntat? DNA identifikation kanske inte behövs i detta fall?

I så fall ska man invänta svar från obduktion och eventuellt fastställande av identitet. Nu är det helg som kan fördröja svaren.

Skillnad om man avlider i hemmet om man t ex vårdats hemma pga allvarlig sjukdom (väntat dödsfall) och det redan finns dokumentation om detta.

Edit:
(Tillägg)

Från Vård och omsorg, Sthlm:

"Oväntat dödsfall
Om en person dör oväntat hemma i bostaden eller hittas död på en offentlig plats, ring 112. Larmcentralen ser till att läkare, ambulans och polis skickas till platsen.

Om det den avlidne inte kan identifieras, om dödsfallet är helt oväntat eller kan ha orsakats av yttre våld eller droger tillkallas alltid polis som ser till att den avlidne förs till Rättsmedicinalverkets avdelning i Solna för obduktion.
"

http://xn--vrdomsorg-52a.se/sa-funkar-det/stod/familj-och-relation/nar-nagon-har-dott-3079

Det är han. Har fått det bekräftat ifrån säkra källor. Tydligen led han av psykiska problem men det visste vi kanske redan.
Citera
2018-01-22, 13:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa-123
Det är han. Har fått det bekräftat ifrån säkra källor. Tydligen led han av psykiska problem men det visste vi kanske redan.

Nej, detta med psykiska problem har jag bara sett ett inlägg om tidigare, inget verifierat.

Vet du vilken typ av problem? Långvariga?

Vad gäller om L.G är gärningsmannen ifrågasätter jag inte direkt. Jag svarade mest på varför L:G inte ännu är borttagen från Ratsit. Brukar vanligtvis gå ganska fort, men vad jag pekade på var att eftersom det var ett oväntat dödsfall utanför institution, behöver man säkert mer tid på sig för att säkerställa dödsorsak och identitet. Tror dock inte att det kommer ta många dagar till. Det har ju varit helg också.
Citera
2018-01-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Jag joggar ett par gånger i veckan på kvällstid och skulle jag ringa polisen för varje kuf jag såg som ser ut som att de har något kriminellt på g så skulle det inte bli mycket joggade alls samt att polisen skulle bli rätt trött på mig. Det dräller inte av brottslingar förvisso men man ser iaf. en eller två saker varje runda. Sverige har ett klimat som gör att du i princip alltid har en anledning att vara ute. Hunden behöver rastas, du vill motionera, träffa din icke offentliga partner, handla, träffa dina kompisar du inte får umgås med för föräldrarna, köpa knark, göra upp, leta offer, göra inbrott, åka till kompisen. Typ 90% är ute i helt legala ärenden, men säkert 10% har orent mjöl i påsen på ett eller annat sätt skulle jag säga. Framförallt på kvällen. Detta vet ju även polisen, så de ser jag rätt ofta också genom att de patrullerar på bakgator och cykelvägar.

Okej kan hålla med där..klart man ser alla möjliga folkslag när man är ute och kan tänka mig att joggare är ett härdat släkte.
Dock - jag bor i storstad och också ganska van, Ulricehamn är inte så stort.

OCH han var NÄRGÅNGEN..det var det jag hakade upp mig på. Där går liksom gränsen.
Men som sagt vet inte 100% En normal joggare reagerar väl om nån annan "bryter din intimsvär" så att säga..
Senast redigerad av popll 2018-01-22 kl. 16:31.
Citera
2018-01-22, 16:21
Medlem
notknapparens avatar
Nu börjar det komma fram tydligare att han inte mådde bra och rykten om droger:

"Tudelad bild av gärningsmannen växer fram"

"Den unga mannen hade många vänner och gillade att umgås med dem. Den bilden de hade av honom var långt ifrån en mördare."

"Vännerna till den avlidna mannen som är skyldig till mordet på Lassalyckan, beskriver honom som en försiktig och snäll person som gillade bilar och att umgås med vänner, men att han också mådde dåligt. I bekantskapskretsen gick även rykten om att han höll på med droger."

"– Jag visste att han mådde dåligt, men det här kom som en chock och det känns väldigt tragiskt. Jag önskar att det gjorts mer för att hjälpa honom, men han pratade aldrig om sina problem, säger en kompis.

En nära vän till honom försökte hjälpa honom.

– Han berättade att han hade problem och jag erbjöd lite hjälp, säger en annan vän.
"

http://www.ut.se/ulricehamn/tudelad-bild-av-garningsmannen-vaxer-fram/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in