2018-01-21, 23:22
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Exakt. Jag har liknande erfarenheter.
Och det finns massor av kända fall där ingen anat någonting ont om personen som sedan våldtog, styckmördade eller vad han nu gjorde. Mycket kan uppenbarligen finnas gömt i en människa...
Ja exakt, människor vill gärna tro att våldtäktsmannen eller styckmördaren är en riktig onding, asocial, socialbidragstagande och att det syns på långa vägar vad det är för typ.
Citera
2018-01-21, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag fattar inte hur det där ska belägga att dom var scientologer? För det var väl det du skrev att det var? Det står ju tvärtom.

Du får tolka det som du vill. Jag som jag vill.
Tack o hej.
Citera
2018-01-21, 23:23
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Men de sålde inte fordonen. De ägs av hans företag.

Och vem var det i så fall som satte på värmen igen den 7e? Det var bara en kortvarig nedgång den 6:e.

..och kring jultid.
Citera
2018-01-21, 23:24
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Är det någon som har vana att begära ut domar? Det kan mycket väl finnas en dom från relevant Förvaltningsrätt angående deras barns hemskolning. Som jag har nämnt tidigare i tråden är det extremt svårt att få rätt att hemskola sina barn i Sverige, så det är mycket troligt att de har behövt få tillstånd via rätten. Då bör vi få ordentligt detaljerat vad deras barn led av.
Det kom alltså en lärare från barnens skola hem till dem 3-4 gånger per vecka. Att få hemskola barnen på egen hand är förbjudet, enligt vadjag läst mig till.
Citera
2018-01-21, 23:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelybingen
Inte en chans att barn i ex. Södertälje får hemundervisning pga ME. Det beror på så många olika faktorer, som att Bjärred är en relativt rik kommun som har resurser, ovanligt med "avvikande beteende", hur media skriver om detta som en tragedi snarare än mord osv... men nog om det!

Om man tar detta till en enklare nivå är det givetvis så att i välmående Lomma/Bjärreds kommun har skolan och socialtjänsten resurser och handlingsberedskap (eller om man så vill, servicevilja) som inte föreligger i belastade kommuner. Att man har de resurserna och erbjuder dem är naturligtvis inte fel, rent principiellt.

Givetvis är gärningen (mord/självmord) ett djupt oroande, grovt brott.
Senast redigerad av Bergakungen 2018-01-21 kl. 23:36. Anledning: Oklarhet ordnad
Citera
2018-01-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandslendan
Arbetskamraten skev fina ord om mamman.

Ja, jag hoppas hennes bekanta pratar med polisen också. Men hyllningarna av honom här på FB har varit på gränsen till underligt.
Citera
2018-01-21, 23:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Är det någon som har vana att begära ut domar? Det kan mycket väl finnas en dom från relevant Förvaltningsrätt angående deras barns hemskolning. Som jag har nämnt tidigare i tråden är det extremt svårt att få rätt att hemskola sina barn i Sverige, så det är mycket troligt att de har behövt få tillstånd via rätten. Då bör vi få ordentligt detaljerat vad deras barn led av.

Nej, det som fanns är uttaget av journalister vilket är skolans handlingar där är det sekretessbelagt när det gäller sjukdomar.
Det är sekretess när det gäller sjukdomar även om man varit i domstol vilket är mindre troligt i sammanhanget. Det är liksom integritet och sjukdomar med journaler och diagnoser är inget som anses vara allmän handling.
Citera
2018-01-21, 23:29
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har ca 20 års kunskap från insidan, tror inte jag behöver läsa på.

Har skrivit vad jag tror redan tidigare.

Jag har tagit del av allt du skrivit och undrar vad du tror - kan de ha fortsatt leva utifrån dogmerna utan att varit aktiva medlemmar i Malmö - Lund?

Kan de ha llit kvar kontakt med kyrkan i ex Gbg, eller varit knutna till något utomlands som ingen visste om.?
Citera
2018-01-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vem citerar du egentligen?
Skolan har haft störst insyn i familjen och JA skolan borde gjort en orosanmälan efter ett omtag på helheten av familjen, situationen. Typ familj i kris borde trycka på någon knapp att flickorna inte hade det optimalt + hemundervisning, som skärmade av och isolerade dem. Utsattheten. Barn är så lojala mot sina föräldrar, förutsatt att de inte gjort/gör revolt.
Jag har inte skrivit om grannar och återkommande cancer mm.

Att barnen fick hemundervisning ÖKADE kontakten med omvärlden samt den intellektuella stimulansen som båda bidrog till deras livskvalitet.

Alltså helt tvärtom mot vad du påstår. Lärarna som hade kontinuerlig och nära kontakt med barnen samt var där nästan varje dag tyckte det fungerade bra. Dom borde vara dom som hade mest insyn. Eller?

Skolans samarbete med föräldrarna fungerade mkt bra.

Varför skulle då en orosanmälan göras?
Senast redigerad av Remark 2018-01-21 kl. 23:32.
Citera
2018-01-21, 23:31
Medlem
Citat:
Det är nog endast om skolan motsatte sig hemundervisningen som de skulle ha överklagat. Positivt beslut klagar man ju inte på liksom. Nu vet vi ju att skolan beviljade direkt utan att tvingas till det av förvaltningsrätten (eller vilken instans nu används i skolvärlden).
Citera
2018-01-21, 23:33
Medlem
TheLastKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feindflug
Jo. Det står A.H på 2 bilder. Sen finns det 2 st till som också heter A men efternamnet är inte H.
Här...
https://www.laget.se/BORGEBYFK_F03/Picture/393992

Tjejen på Instagram ”AgnesIsBored” som påstås vara dottern är ju inte ett dugg lik tjejen på fotbollsbilderna, eller är det bara jag som inte ser någon likhet?
Citera
2018-01-21, 23:35
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Oj missat dem men läst nu. Vad anser Scio om att barn går i vanlig skola? Kan ME varit en ursäkt för hemundervisning som föräldrarna genom sin status och charm (?) drev igenom. Jag hade en fundering om att hustrun och barnen blivit bettraktad som en suppressive person och att man därför tillslut, i desperation, tog detta steg. De bekanta som vittnar om OHs förträfflighet är kanske själva medlemmar? Gifta par i 40-50 års åldern brukar ha gemensamma vänner men ändå har ingen sagt ett snällt ord om Hanna. SP?

Scio har inget emot vanliga skolor vanligtvis. Min erfarenhet är att man ställer rätt höga krav på barn inom kyrkan, men att ha vänner och en "grupptillhörighet" (helst scio) anses viktigt. Det är inte typiskt scio att isolera sina barn hemma.

Jag vet inget om någon i familjen ansågs vara sp, men det behöver inte alls vara så krångligt. Som jag skrev så kan inte obotligt sjuka fortsätta den vanliga vägen med sina kurser/processer inom scio, då det inte är bara en tro för dem, utan en hel livsstil, så kan nog livet kännas väldigt sorgligt och meningslöst då.

Samtidigt bör de ha länge trott att processer inom scio kan bota barnen och även cancer.

Scio är mer benägna att fatta stora beslut och att sätta känslor åt sidan, enligt min erfarenhet. OM de var scientologer, vilket jag inte vet, så kan de ha tänkt att de här kropparna är sjuka och att de lämnar kropparna och skaffar sig nya kroppar istället.

Detta är dock absolut inget typiskt för scientologer att göra, och något kyrkan hade varit emot med största sannolikhet.

Angående vänner; scio umgås mest med scio privat, och scio snackar inte.
Senast redigerad av f30malmo 2018-01-21 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in