Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Oj missat dem men läst nu. Vad anser Scio om att barn går i vanlig skola? Kan ME varit en ursäkt för hemundervisning som föräldrarna genom sin status och charm (?) drev igenom. Jag hade en fundering om att hustrun och barnen blivit bettraktad som en suppressive person och att man därför tillslut, i desperation, tog detta steg. De bekanta som vittnar om OHs förträfflighet är kanske själva medlemmar? Gifta par i 40-50 års åldern brukar ha gemensamma vänner men ändå har ingen sagt ett snällt ord om Hanna. SP?
Scio har inget emot vanliga skolor vanligtvis. Min erfarenhet är att man ställer rätt höga krav på barn inom kyrkan, men att ha vänner och en "grupptillhörighet" (helst scio) anses viktigt. Det är inte typiskt scio att isolera sina barn hemma.
Jag vet inget om någon i familjen ansågs vara sp, men det behöver inte alls vara så krångligt. Som jag skrev så kan inte obotligt sjuka fortsätta den vanliga vägen med sina kurser/processer inom scio, då det inte är bara en tro för dem, utan en hel livsstil, så kan nog livet kännas väldigt sorgligt och meningslöst då.
Samtidigt bör de ha länge trott att processer inom scio kan bota barnen och även cancer.
Scio är mer benägna att fatta stora beslut och att sätta känslor åt sidan, enligt min erfarenhet. OM de var scientologer, vilket jag inte vet, så kan de ha tänkt att de här kropparna är sjuka och att de lämnar kropparna och skaffar sig nya kroppar istället.
Detta är dock absolut inget typiskt för scientologer att göra, och något kyrkan hade varit emot med största sannolikhet.
Angående vänner; scio umgås mest med scio privat, och scio snackar inte.