Citat:
Ursprungligen postat av
oggson
Vad säger ni, skulle Ebba kunna knipa en pallplats redan den här säsongen? Det kanske är lite längre bort än det var för Stina våren 2014, men läget är lite liknande. Då kändes det i Drammen som att tiden var inne, oavsett bana och stil. Det skulle väl kanske vara i Kollens tremil i så fall. Visst känns det kanske lite osannolikt att hon bara ska bli slagen av två av Kalla, Haga, Pärmen, Björgen, Weng, Flugan och Jacobsen.
Hur som helst känns det skönt att hon är i gång ordentligt. Det ska bli intressant att se masstarten i Seefeld (om hon nu kör). Blir det förresten Seefeld för de andra toppnorskorna?
Jag har också svårt att föreställa mig hur banorna ser ut där. Jag har bara sett några klipp från när Gunde åker skridsko (eller som jag föredrar att benämna det; "står och bara åker", myntat av Bågen vid 1:52
https://www.youtube.com/watch?v=cuxHS-Tx500, ett av mina favoritcitat från ett riktigt guldklipp) fantastiskt bra 1985. När körde man där sist?
Vi saknar duktiga distansåkare i damlaget med stor kapacitet så det är så skönt att se
Ebba leverera som hon gjorde igår.
+15 sek efter Weng
+45 sek efter Kalla
Tror dock
inte Ebba hon kommer knipa någon pallplats i år, så fall i Oslo 3 Milen 11 Mars i Fristil.
Dock tror jag hon kommer kunna vara med på pallen nästa år någon gång, dock är väl Johaug tillbaka då? Viket inte är bra för Ebba för den typen av banor hon har störst chans på är även Johaug som bäst på. Det förutsätter också att Ebba få ha en försäsong utan skador vilket hon inte haft nu två år i rad.
Vi saknar det typen av åkare i truppen så väldigt kul med Ebba, är även
imponerad av Stina Nilsson som faktiskt gör ett väldigt bra distanslopp på denna typen av bana.
Stina 1:05 efter Kalla
21 sek efter Ebba
Kan man få fram en duktig distansåkare till i damlaget, så kanske vi kan ha chans att utmana Norge i stafetten inom 2-4år. Samtidigt som Stina och Ebba fortsätter utveckla sin distanskapacitet.
I framtidens drömlag:
1-
Ny åkare (eller någon i laget som tagit stora kliv i distans tex Anna Dyvik)
2-
Ebba om hon fortsätter utveckla sin klassiska är hon perfekt för 2:a sträckan bara mala sönder fältet.
3-
Kalla Fortsätter spränga fältet
4-
Stina med ökad kapacitet i distans med giftig avslutning