2018-01-21, 20:20
Medlem
Stina - Haag - Ebba - Kalla.

Stina är två-tre klasser bättre kvinna mot kvinna och hon är duktig på att veta exakt när hon måste släppa för att kunna behålla sin fart in i mål. Enda sättet att garantera att hon får köra så är på en startsträcka. Om de är ihop så är Kalla den enda som har chans att hänga med Björgen och möjligtvis slå henne i en spurt. Stina skulle bli frånåkt på banan. Om Kalla får gå ut efter så KAN hon komma ikapp, det kan inte Stina.

Så tänker jag ikväll, jag har säkert ändrat mig imorgon.
2018-01-21, 20:36
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det ger oss följande trupp just nu 6 damer + 6 herrar, (mycket för att klargöra för mig själv):

Damer distans:
Charlotte Kalla
Stina Nilsson (på skiathlonen kanske)
Ida Ingemarsdotter (ett lopp?)
Ebba Andersson
Anna Haag
Hanna Falk (kanske 10km fritt)

Damer sprint:
Stina Nilsson
Hanna Falk
Ida Ingemarsdotter
?

Herrar distans:
Calle Halfvarsson
Marcus Hellner
Daniel Richardsson
Jens Burman
Oskar Svensson (reserv)

Herrar sprint:
Calle Halfvarsson
Teodor Petersson
Oskar Svensson
?

Återstår att kämpa om:

1 damsprintplats, även kallad slaget vid Planica.

1 herrsprintplats, Thorn el Jönsson, allt annat är väl uteslutet? Bägge kan gå in som reserver på någon distans där även Oskar kan göra ett gästspel. Tror Thorn ligger väldigt nära en uttagning. Emil behöver nog överträffa sig själv.

Sedan har vi Wikén och Nordström. Var hamnar dessa? Hade jag varit Grip så hade jag nog låtit dessa två kämpa med Jönsson om två platser.

Det ger totalt 16 platser. Har jag glömt något?

Blev vi klokare?

Anna Dyvik - given

Sedan tror jag att både Thorn och Emil är säkrade. Tror att Wikén tar den sista platsen. Blir det 17 åkare så ligger Nordström bäst till.
2018-01-21, 20:43
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Matintalo rejält besviken över petningen på 10k i Planica. Jag köper inte Jylhäs motivering.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/21/matintalo-chockad-over-chefstranarens-beslut-jylha-svarar-pa-kritiken-endast

Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Förstår henne. Detta är en skandal. Fullkomligt horribel uttagning.
Knepigt att läsa dagens topp tio med Piteå i åtanke...

JM har iaf OSpasset stämplat måste man väl förstå uttagningen som även om det sett till vilka distanser som ska få åkas inte var helt optimalt. Att både Roponen och Kyllönen måste kvala om en OS plats på 10 km klassiskt låter dock dråpligt, men Roponen gjorde ju sett till väntevärdet hyfsat ifrån sig.

Man kan ju undra lite över Jylhäs jävighet när det kommer till sina adepter (Anne o Martti) för även olympiska kommittén officiellt tar ut vem som får åka är det svårt att komma från misstanken om att vissa kan ha haft lättare att få ge OS berättigande prestationer. Rimmar lite illa med hans filosofi om att bygga upp bättre strukturer i landslaget.
2018-01-21, 20:44
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Matintalo rejält besviken över petningen på 10k i Planica. Jag köper inte Jylhäs motivering.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/21/matintalo-chockad-over-chefstranarens-beslut-jylha-svarar-pa-kritiken-endast

Citat:
Förstår henne. Detta är en skandal. Fullkomligt horribel uttagning.

Jylhä svarar ju inte alls utan glider undan. Jag har alltid misstrott den mannen. Han hade ju en "robinson-omröstning" om stafettlaget här om året också. Riktigt inkompetent ledare. Här håller han alltså på att bygga upp spänningar i truppen långt innan OS ens börjat. Och varför skidar Roponen en klassisk distans i världscupen när hon aldrig har varit aktuell för en klassisk sträcka i OS, eller har hon?
Vidare så skickar det här signaler till unga åkare att de inte skall räkna med att få chansen så länge äldre stofiler fortarande lyckas ta sig fram på skidorna och komma runt banan. Någon måste ta tag i detta nu snabbt. Det bästa vore att sparka Jylhä snarast och tillsätta en objektiv ledare utan bindningar till några åkare.
2018-01-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jylhä svarar ju inte alls utan glider undan. Jag har alltid misstrott den mannen. Han hade ju en "robinson-omröstning" om stafettlaget här om året också. Riktigt inkompetent ledare. Här håller han alltså på att bygga upp spänningar i truppen långt innan OS ens börjat. Och varför skidar Roponen en klassisk distans i världscupen när hon aldrig har varit aktuell för en klassisk sträcka i OS, eller har hon?
Vidare så skickar det här signaler till unga åkare att de inte skall räkna med att få chansen så länge äldre stofiler fortarande lyckas ta sig fram på skidorna och komma runt banan. Någon måste ta tag i detta nu snabbt. Det bästa vore att sparka Jylhä snarast och tillsätta en objektiv ledare utan bindningar till några åkare.

Hade detta gällt en svensk hade jag varit rasande. Se på Ebba Andersson och hur hon strålade efter personbästa idag. Kan inte komma in med en bättre känsla till sitt första OS än vad hon gör nu. Matintalo hade alla möjligheter att hamna i ett liknande läge, förutom då att hon borde ansetts regelrätt kvalificerad på färska prestationer, med marginal. Om Roponen fick gå denna för den klassiska delen i skiathlon, en distans hon har lillchans (okej, gigantisk chans sett till uttagningsprocessen...) på så är det oerhört tunt. Ledningen ger inte mycket för finländares intelligens om de tror att de kan lura folket med dessa patetiska svar.
2018-01-21, 21:11
Medlem
Vad säger ni, skulle Ebba kunna knipa en pallplats redan den här säsongen? Det kanske är lite längre bort än det var för Stina våren 2014, men läget är lite liknande. Då kändes det i Drammen som att tiden var inne, oavsett bana och stil. Det skulle väl kanske vara i Kollens tremil i så fall. Visst känns det kanske lite osannolikt att hon bara ska bli slagen av två av Kalla, Haga, Pärmen, Björgen, Weng, Flugan och Jacobsen.

Hur som helst känns det skönt att hon är i gång ordentligt. Det ska bli intressant att se masstarten i Seefeld (om hon nu kör). Blir det förresten Seefeld för de andra toppnorskorna?

Jag har också svårt att föreställa mig hur banorna ser ut där. Jag har bara sett några klipp från när Gunde åker skridsko (eller som jag föredrar att benämna det; "står och bara åker", myntat av Bågen vid 1:52 https://www.youtube.com/watch?v=cuxHS-Tx500, ett av mina favoritcitat från ett riktigt guldklipp) fantastiskt bra 1985. När körde man där sist?
2018-01-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Jag har också svårt att föreställa mig hur banorna ser ut där. Jag har bara sett några klipp från när Gunde åker skridsko (eller som jag föredrar att benämna det; "står och bara åker", myntat av Bågen vid 1:52 https://www.youtube.com/watch?v=cuxHS-Tx500, ett av mina favoritcitat från ett riktigt guldklipp) fantastiskt bra 1985. När körde man där sist?
Man har kört Nordisk Kombination där varje år nu på senare tid. Så jag har iaf sett en hel del av de 2,5 km som de åker.

Som jag har förstått det är dock stadion ordentligt omgjord till i år, Vacch nämnde det när det var målgång där i Ski Classics förra helgen. (Upploppet hade helt annan ingång jämfört med tidigare.)
2018-01-21, 21:27
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Hade detta gällt en svensk hade jag varit rasande. Se på Ebba Andersson och hur hon strålade efter personbästa idag. Kan inte komma in med en bättre känsla till sitt första OS än vad hon gör nu. Matintalo hade alla möjligheter att hamna i ett liknande läge, förutom då att hon borde ansetts regelrätt kvalificerad på färska prestationer, med marginal. Om Roponen fick gå denna för den klassiska delen i skiathlon, en distans hon har lillchans (okej, gigantisk chans sett till uttagningsprocessen...) på så är det oerhört tunt. Ledningen ger inte mycket för finländares intelligens om de tror att de kan lura folket med dessa patetiska svar.

Jag tror inte någon går på det men man är så van med vanstyre i Finland att man kommer undan med det. Det finns en orsak till att Finland inte går så bra överlag (ekonomiskt). Svågerpolitik (korruption) är utbrett.
Jylhä menar att Matintalo har möjligheter att visa sin kapacitet i junior-vm. Men hur skall hon värderas mot de övriga medelmåttorna när de inte skidar samtidigt? Förra veckan tävlade Matintalo dock i finska mästerskapen och blev 2:a i skiathlon. Saarinen vann faktiskt medan Roponen blev 3:a och Kyllönen 4:a. Matintalo skulle förmodligen vunnit men hamnade i en återvändsgränd på upploppet. Orutin givetvis. Jag anser att Matintalo skulle vara ett givet val även i skiathlonen i OS. Roponen borde skida endast 10 fritt. Kyllönen borde vara reserv som bäst.
2018-01-21, 22:40
Medlem
Elwisps avatar
Wikéns resultatrad på distans i VC de tre senaste åren lämnar en del att önska.

33-60-22-5-12-43-27-31-63-58-29-18-31-3-40-14-28-28-22-22-26-8-23-12-31-32-33-21-25-36-22-22-10-23-1 3-15.

De tre ensiffriga placeringarna har varit som del i ett svenskt stafettlag.
Topp 15 individuellt har hon varit 6 gånger, varav två var i den här säsongens TdS (Oberstdorf och Final climb).

Jag kan inte se vilken sträcka hon ska gå in och vara bättre än någon annan i dagsläget. Det känns som resursslöseri att boka en biljett till OS åt henne.
2018-01-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Stina - Haag - Ebba - Kalla.

Stina är två-tre klasser bättre kvinna mot kvinna och hon är duktig på att veta exakt när hon måste släppa för att kunna behålla sin fart in i mål. Enda sättet att garantera att hon får köra så är på en startsträcka. Om de är ihop så är Kalla den enda som har chans att hänga med Björgen och möjligtvis slå henne i en spurt. Stina skulle bli frånåkt på banan. Om Kalla får gå ut efter så KAN hon komma ikapp, det kan inte Stina.

Så tänker jag ikväll, jag har säkert ändrat mig imorgon.

Helt rätt, såklart är allt beroende på form och banprofil vilket jag inte sett ännu?
Skulle tex klassiska delen innehålla ett par tunga stigningar så passar både Kalla och Ebba bättre där.

Men annars tror jag att Stina bör går första sträckan där hon har hela fältet på sig att navigera runt i, vilket hon gör strålande hon kan släppa lite i uppförsbackarna för att glida ikapp och har hon krafter på slutet kan hon spurta ifrån och ge Haag det försprång hon kan till första backen där hon tyvärr kommer få släppa Weng om hon är i normal form. Vallar dom bort sig norskorna eller ha kass form endast då har vi chans på guld.
2018-01-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Wikéns resultatrad på distans i VC de tre senaste åren lämnar en del att önska.

33-60-22-5-12-43-27-31-63-58-29-18-31-3-40-14-28-28-22-22-26-8-23-12-31-32-33-21-25-36-22-22-10-23-1 3-15.

De tre ensiffriga placeringarna har varit som del i ett svenskt stafettlag.
Topp 15 individuellt har hon varit 6 gånger, varav två var i den här säsongens TdS (Oberstdorf och Final climb).

Jag kan inte se vilken sträcka hon ska gå in och vara bättre än någon annan i dagsläget. Det känns som resursslöseri att boka en biljett till OS åt henne.

Wiken får nog börja fundera på om hon verkligen vill hålla på med skidor och ska ta upp plats i svenska truppen? Vill hon och är beredd på göra jobbet är det nog inte helt kört men så här långt in i karriären är det nog svårt med en comeback.
2018-01-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Vad säger ni, skulle Ebba kunna knipa en pallplats redan den här säsongen? Det kanske är lite längre bort än det var för Stina våren 2014, men läget är lite liknande. Då kändes det i Drammen som att tiden var inne, oavsett bana och stil. Det skulle väl kanske vara i Kollens tremil i så fall. Visst känns det kanske lite osannolikt att hon bara ska bli slagen av två av Kalla, Haga, Pärmen, Björgen, Weng, Flugan och Jacobsen.

Hur som helst känns det skönt att hon är i gång ordentligt. Det ska bli intressant att se masstarten i Seefeld (om hon nu kör). Blir det förresten Seefeld för de andra toppnorskorna?

Vi saknar duktiga distansåkare i damlaget med stor kapacitet så det är så skönt att se Ebba leverera som hon gjorde igår.
+15 sek efter Weng
+45 sek efter Kalla

Tror dock inte Ebba hon kommer knipa någon pallplats i år, så fall i Oslo 3 Milen 11 Mars i Fristil.

Dock tror jag hon kommer kunna vara med på pallen nästa år någon gång, dock är väl Johaug tillbaka då? Viket inte är bra för Ebba för den typen av banor hon har störst chans på är även Johaug som bäst på. Det förutsätter också att Ebba få ha en försäsong utan skador vilket hon inte haft nu två år i rad.

Vi saknar det typen av åkare i truppen så väldigt kul med Ebba, är även imponerad av Stina Nilsson som faktiskt gör ett väldigt bra distanslopp på denna typen av bana.
Stina 1:05 efter Kalla
21 sek efter Ebba

Kan man få fram en duktig distansåkare till i damlaget, så kanske vi kan ha chans att utmana Norge i stafetten inom 2-4år. Samtidigt som Stina och Ebba fortsätter utveckla sin distanskapacitet.

I framtidens drömlag:
1-Ny åkare (eller någon i laget som tagit stora kliv i distans tex Anna Dyvik)
2-Ebba om hon fortsätter utveckla sin klassiska är hon perfekt för 2:a sträckan bara mala sönder fältet.
3- Kalla Fortsätter spränga fältet
4- Stina med ökad kapacitet i distans med giftig avslutning
Senast redigerad av it98hahe 2018-01-22 kl. 10:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in