2018-01-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Aningslösheten i Sverige är total. Att iaktta familjemönster i vår omgivning är allas skyldighet. Det är inte OK att säga "vi visste ingenting".

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det håller jag helt med dig om! Generellt är vi för tysta när vi vet/anar vad som pågår inom stängda dörrar.

Har läst en del i tråden och jag ser att väldigt många som skriver inte har någon möjlighet, vare sig när det gäller empati eller kompetens, att hjälpa en familj som denna även om de känner till problemen. Det är fint att några vill hjälpa (fast tråden inte varit nedlusad av sådana) men vet man inte hur kan man göra saken värre.

Lägg därtill depression, som man kan misstänka finns med i bilden, är inte ett tillstånd man pratar om även om man skulle prata om de andra sjukdomarna. Depression upplevs skamligt och tabu av olika anledningar. De som inte har någon erfarenhet av det kan knappast erbjuda någon riktig hjälp och erbjuder många gånger enbart sin okunnighet och sina fördomar. De jag känner till som sökt hjälp för det har mötts av väldigt skiftande kvalitét.

Det bästa man kan göra om man ser en familj som denna är att försöka hålla tillbaka sin okunnighet och sina fördomar och istället försöka förstå varför och hur man kan hjälpa. Då är denna tråd väldigt oroande.
Citera
2018-01-21, 18:19
Medlem
Angående Hanna, hur viktigt är det att se hur hon ser ut egentligen? Utsidan speglar inte insidan. Jag sitter på ett foto av Hanna, från min tid i skolan. Tänker inte posta. Hon såg bra ut. Enough?
Citera
2018-01-21, 18:23
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vadå, vaccinera med Gardasil?
Vi var några längre bak i tråden som länkade till olika dokumentärer om trötthetssyndrom och liknande vad som händer ett flertal unga tjejer som vaccineras med Gardasil. Det får märkliga symtom, neurologiska sådana. Väldigt svårt att få hjälp från vården att diagnostisera, då de blir liggande hemma, orkar inte göra något, verklig fatigue, en trötthet som inte kan jämföras med vanlig trötthet. Många cancerpatienter vittnar om detta, en särskild trötthet som inte går att beskriva.

Gardasil ger skydd mot ett HPV-virus, en cancerform som ger livmoderhalscancer, därför tror man att bara tjejer behöver detta. Men äntligen har de börjat inse att pojkar behöver det också, för det finns något som heter tonsillcancer och är samma HPV-virus, vilket smittas genom oralt sex. Samma cancer som livmoderhalscancer men i bakre delen i munnen.

Men... varken jag eller någon annan har sagt att barnen i familjen har vaccinerats med Gardasil. SKULLE så vara fallet så är det inte underligt om de fått det här trötthetssyndromet som uppkommit i samband med vaccinationen.
Citera
2018-01-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Angående Hanna, hur viktigt är det att se hur hon ser ut egentligen? Utsidan speglar inte insidan. Jag sitter på ett foto av Hanna, från min tid i skolan. Tänker inte posta. Hon såg bra ut. Enough?
Jätteviktigt, det finns några experter på bildologi här som kan dra häpnadsväckande slutsatser av ett fotografi.
Citera
2018-01-21, 18:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Tidigare i dag såg jag dokumentären Unrest om ME. Det var fruktansvärt, jag saknar ord.

Vi vet ju inte om flickornas symptom var sådana att ME var en trolig förklaring men om det var så levde de under enorm påfrestning och plågor.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-21 kl. 18:39.
Citera
2018-01-21, 18:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det där med att de gjort det i ”samförstånd” finns det anledning att tvivla på. Vad säger att mannen inte själv mördat de övriga och förfalskat mammans namnteckning. Lever man ihop kan man nog ganska lätt efterapa en namnteckning.
Men även om det inte gått till på det drastiska viset, tror jag att det alltid är en som är drivande och påverkar den andre. I alla familjer finns alltid en ”Herre i huset” och ibland är herren en kvinna.

Eftersom man gått ut med information om att det skedde i samförstånd och att föräldrarna var överens, så måste det nog finnas tydliga bevis på detta. Kanske en inspelning, såsom det skrivits om tidigare i tråden?
Citera
2018-01-21, 18:32
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Iochmed flytten ifrån sina respektive hemstäder , Sthlm ( Bromma ) & Gbg ( V Frölunda) till lilla Bjärred i Skåne isolerade de sej frivilligt Förövrigt är det ju vanligast att göra tvärtom så en flytt till Malmö eller Helsingborg med närheten till huvudstaden Köpenhamn hade väl varit närmare till hands Hur de lämnade sus&dus som de var uppvuxna i, för en sömnig liten pendlarort som Bjärred kan vi ju fråga oss

Mannen i familjen doktorerade på, och var anställd vid, Lunds universitet. Väldigt många människor som arbetar i Lund bor i Lomma (kommun) - finns inte något märkligt med detta öht. Det är knappast ett tecken på att familjen isolerat sig - killen var akademiskt begåvad och LU är ett av norra Europas främsta forskningsuniversitet...
Citera
2018-01-21, 18:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Han pratade om sjukdomen med dom som behövde veta.
Skola, bådas arb-givare, närmaste vänner.
Det är bekräftat.
Det är också kännt att många grannar visste om barnens sjukdomar, och att mamma hade cancer.
Däremot basonerade dom inte ut det över hela världen, men vem fan skulle göra det.

Fetat: Tydligen inte, då hade flickorna levt idag.

Det här fallet kommer att nagelfaras i studier och utbildning, kanske en skärpning av riktlinjer från Skolverket. Hur skolor framtida ska agera med "normala fall" som skiljer sig från normalfallet.
Citera
2018-01-21, 18:34
Medlem
DU. HAR. INGEN. ANING. PUNKT.

Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Exakt! Det förefaller närmast som de brutit kontakten med de anhöriga. Pekar i fall också på stark kontroll.
Citera
2018-01-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jätteviktigt, det finns några experter på bildologi här som kan dra häpnadsväckande slutsatser av ett fotografi.

Det är klart man undrar hur hon såg ut, som dödade sina barn. Alla här har garanterat tittat på bilder av Oskar, och det är precis samma sak.
Citera
2018-01-21, 18:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det är väl mest troligt att en av föräldrarna har haft en allvarlig mental störning och dessutom lyckats manipulera den andra föräldern till att tycka att alla måste dö.

Det krävs trots allt en rätt speciell läggning/störning för att klara av att ta livet av sina barn, och att båda föräldrarna skulle vara disponerade på det viset är tämligen osannolikt.

Det är naturligtvis svårt att säga vilken sorts störning det handlar om. Gissningsvis är depression en ingrediens, förvrängd verklighetsuppfattning en andra, och en starkt manipulativ förmåga en tredje.

Jag tycker också man kan fråga sig om döttrarna verkligen led av en känd sjukdom eller om dom påverkats och manipulerats till att uppvisa vissa syndrom. Det finns en del exempel på föräldrar som lyckats få barnen att förefalla sjuka och skaffa fram läkarintyg på både det ena och det andra trots att barnen är friska.

En möjlighet är, att den ena föräldern kände sig ouppskattad av den andra och utvecklade Münchhausen by Proxy för att få uppmärksamhet från den andra föräldern. Med barnen som redskap.

Med tanke på hur mycket arrangemang det varit med barnen och hur mycket tid det tagit tycker jag nästan det är litet anmärkningsvärt att pappan bara drog ned sin arbetstid det senaste halvåret, och då bara med 10 procent. Han jobbade på, ordnade den där konferensen, ansökte om en professur etc. Var han litet av arbetsnarkoman och perfektionist, månne?

Kan mamman ha känt sig åsidosatt? Kan det ha varit på liknande sätt när hon hade cancer? I så fall kanske det startade en negativ spiral?
Citera
2018-01-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ok. Men kan du berätta något om henne? Hur var hon? Egenskaper och så vidare. Vi försöker förstå henne. Jag vore tacksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in