Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Under förutsättning att inte föräldrarna var heterozygota bärare av någon ovanlig men allvarlig genetisk sjukdom, så skulle jag säga att det absolut troligaste är ett tragiskt fall av Münchhausen by Proxy, det håller jag helt med dig om. Det är dock extremt ovanligt att båda föräldarna är med på det och speciellt att de genomgår kollektivt självmord; det är i princip alltid modern. Vidare har det vittnats om en stor sorg i faderns ögon av kollegor, samt det faktum att han har fortsatt göra sitt bästa för att arbeta osv.
Jag skulle tro att modern antingen av misstag eller med flit mördade barnen och sedan sig själv. Fadern såg det, skrev ett fejkat avskedsbrev för att inte smutsa ned sin frus handlingar, och hängde sedan sig själv. Obduktionen bör kunna avgöra när de dog i förhållande till varandra.
Faderns ögon var väldigt mörka på det foto som postats. Om det nu betyder sorg, så är det mer troligt en efterhands konstruktion av den som skrev sitt hyllnings meddelande på LinkedIn. Hon editerade dessutom om slutet när det gått några dagar, kanske Polisen kontaktat henne för ett förhör och då framgick det att hon egentligen inte visste något alls och det blev pinsamt. Det postades en mkt bra analys på vad hon ändrat, små förändringar men betydelsefulla och till det mer neutrala.
Angående Mbp så borde väl modern då ha varit fullt upptagen i sina barn och vara den som varit med på alla mötena med skolan. Det har hon inte är det får mig att tveka om Mbp stämmer på moderna i alla fall.
Att det minsta barnet utvecklade samma symptom som det äldre av psykologiska orsaker är däremot betydligt mera troligt.
Att fadern skulle göra självmord när han kom hem till en avliden familj låter osannorlikt med tanke på den relativt stora framgång och bekräftelse som han fick från sitt arbete. Att hans värld hade rasat ihop kan jag köpa, men inte att gå ut i förrådet och hämta ett rep (om han nu död av hängning, det vet vi inte).