2018-01-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Det talas mycket om respekt för anhöriga. Hade denna familjen haft anhöriga borde dessa slagit larm för länge sedan.
Varför det? Ingen vet vad som händer bakom stängda dörrar! Att skuldbelägga andra än föräldrarna ang de här morden är synnerligen smaklöst.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
I början av tråden när man diskiterade barnens eventuella sjukdom, så var det nån som sa:
Sjukdomen tar inte livet av dej, men det är en sjukdom som gör att man vill ta livet av sig

Själv har jag ingen aning, vet inte ens vilken sjukdom dom hade.

Handlar det om ME är det en mycket bra beskrivning av sjukdomen även om faktiskt en för tidig död är en del av den, även om man räknar bort de som suiciderar.
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Att vara nyfiken är bra då lär man sig saker

Att ställa frågor gör att man får veta. I det här fallet har det ställts alldeles för få frågor - det är helt uppenbart....
Citera
2018-01-21, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Mer troligt att Aro har en trovärdig KÄLLA än att många svamlare och förespråkare av mord i denna tråd har det; sådana som spekulerar hej vilt om vilka fasansfulla sjukdomar barnen hade och nästan verkar finns det njutningsfullt.
Står i tidningen idag att den "vård" dom sökt utomlands var ljusbehandling. En dödssjuk människa reser inte utomlands för ljusbehandling.

Jo, familjen Henkow gjorde det.....
Säkert andra också.
Du själv skulle förmodligen åka till någon i sverige, men några andra väljer att åka utomlands.
Citera
2018-01-21, 13:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
VVS - konsult ??

Tusenkonstnär
Citera
2018-01-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Att vara nyfiken är bra då lär man sig saker
Berätta då för mig vad du kan lära dig av detta. Hur du ska ta livet av din familj? Tror det finns tillräckligt om det därute redan, bara att googla. Lära dig tyda tecknen som indikerar att grannarna är på väg att begå kollektivt mord/självmord så du kan göra en "orosanmälan" (populärt ord här)? Tror inte det. Lära dig något om de diffusa sjukdomar någon eventeullt har haft? Tveksamt.
Citera
2018-01-21, 13:13
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skulle du vilja att allmänheten skulle få kunskap om dina sjukdomar/problem/livssituation? Svara ärligt!

Nu är de döda så det kan inte spela någon roll, men jag själv bryr mig inte om andra vet om jag skulle vara sjuk och o vad, tycker det är bra är inget att skämmas för, de flesta är ju sjuk alltid eller ibland av allt möjligt ingen är perfekt om det nu är vad man ska vara. Nej sluta att hymla om saker vad man röster på, vad man har i lön, sina brister sina styrkor, var ärliga o raka så blir livet lättare
Citera
2018-01-21, 13:13
Medlem
Rodjas avatar
Ni vet väl vad som händer när någon vill lämna scientologin?
Särskilt om man kommit en bit upp och är känd och duktig och har pengar? (Eller kanske inte har för de går ju till sekten.) Scientologerna har säkert haft mycket nytta av pappans yrkeskunskaper här, för ni vet väl att scientologerna bara kallar sig för "kyrka" pga skattetekniska skäl, inget annat.

Alla, även kända skådisar måste delta i vissa "sessions" där deras innersta tankar behålls och sparas och sen hålls emot någon om de vill lämna rörelsen. Ju längre du har varit med desto mer blir det svårare att lämna. Detta är ett oomkullrunkeligt faktum oavsett om pappan var med där eller inte.

Att scientologerna sedan är starkt emot, som nån tidigare skrivit här, psykologer och psykiatriker och psykofarmaka, på ett väldigt aggressivt sätt, så kan jag tänka mig att pappan OM han var med, har att välja mellan hans två barns hälsa OM de nu led av ME eller något annat trötthetssyndrom, och det som scientologerna sparat om honom. De håller folk som gisslan, och man går inte ur på samma sätt som man går ur en kristen församling. Skatter och moms har varit viktiga för scientologernas försäljning av böcker och verksamheter i olika länder. Här har vi en som är välutbildad i just detta!

Jag skriver mycket "OM", för att visa att jag vet inte. Jag kan inte säga att så här är det, men om jag skulle ha rätt så blir mitt resonemang inget konstigt. Det följer nämligen andras öden som finns att plocka upp på nätet. Scientologerna har sedan några år tillbaka en ny ledare som är riktigt läbbig. Sedan fd toppnamn hoppat av sekten har de shapat upp sig och just att slippa betala skatt och moms på försäljning och verksamhet har som sagt varit en kärnfråga i USA, och således här hemma med.

Info: Dokumentär om Scientologerna (Kom ej ihåg vad den hette).
Citera
2018-01-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Handlar det om ME är det en mycket bra beskrivning av sjukdomen även om faktiskt en för tidig död är en del av den, även om man räknar bort de som suiciderar.
Vad grundar du detta påstående på? Jag gick igenom en del forskning om ME. Studier av dödsorsaken bland dem som haft ME visade på hjärtproblem, cancer och självmord. Förutom självmord alltså inget märkligt jämfört med människor som INTE haft ME.
Citera
2018-01-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
EDIT: Till och med Läkartidningen använder båda termerna synonymt. http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/12/Tva-av-tre-landsting-slutar-ge-ljusbehandling-mot-depression/

För övrigt har forskningen visat att behandling med ljus inte fungerar mot depression. Men kanske mot annan trötthet, i alla fall trodde väl familjen det.

Det är två helt olika behandlingar mot helt olika symptom, eller hur. Det står ljusbehandling i rubriken medans artikeln konsekvent använder ordet ljusterapi eftersom det är det man skriver om. Förmodligen har den som skrivit rubriken använt wikipedia och sen trott sig vara expert inom området. Det är ganska vanligt. Det är nog ingen av metoderna som används för att bota, syftet är främst symptomlindring. Psoriasis till exempel botas inte med ljusbehandling men den dämpar. Det är samma med ljusterapi, den botar inte vintertrötthet men man blir piggare en period. Men nästa mörka period har man samma trötthet igen. Så det är säkert ingen bot mot depression heller men det finns säkert många som upplever en tillfällig förbättring. Det är bra nog.
Citera
2018-01-21, 13:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Fast vad har vi för rätt att veta? Anhöriga vill såklart veta, myndigheter som eventuellt kan lära sig något av det (tveksamt), noga utvalda forskare kanske. Men du och jag, bara för att vi är nyfikna?

Ett dubbelmord är ingen privatsak. Det är inte så att svåra våldsbrott bara påverkar de närmast anhöriga, utan det påverkar i mycket hög grad hela samhället. Den inställning som finns idag till att det skulle vara en familjeangelägenhet enbart eller en angelägenhet för polis och myndigheter enbart bygger i grund på en mycket nutida, mycket märklig och ganska inhuman syn på individen som en enhet utan band till grannar och omgivning och på en rätt osund alienation i samhället.

Folk har fått lära sig att nyfikenhet är förkastligt och att vi inte skall snegla på grannens hus ens om det exploderar och att denna explosion inte är något vi har att göra med. Det är en märklig syn på samhället.

Vi har i allra högsta grad rätt att bry oss och vara nyfikna och det är polisens skyldighet att ge oss relevant information, både för att vi skall kunna granska deras verksamhet och för att sådana här händelser påverkar oss och berör oss. Inte varenda detalj, men betydligt mer än idag. Speciellt gäller det förstås Bjärredsborna.
Citera
2018-01-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är två helt olika behandlingar mot helt olika symptom, eller hur. Det står ljusbehandling i rubriken medans artikeln konsekvent använder ordet ljusterapi eftersom det är det man skriver om. Förmodligen har den som skrivit rubriken använt wikipedia och sen trott sig vara expert inom området. Det är ganska vanligt. Det är nog ingen av metoderna som används för att bota, syftet är främst symptomlindring. Psoriasis till exempel botas inte med ljusbehandling men den dämpar. Det är samma med ljusterapi, den botar inte vintertrötthet men man blir piggare en period. Men nästa mörka period har man samma trötthet igen. Så det är säkert ingen bot mot depression heller men det finns säkert många som upplever en tillfällig förbättring. Det är bra nog.
Orden terapi och behandling används synonymt även i andra artiklar och rapporter, läkar- och sjukhussidor, på Wikipedia etc. Ge dig!

EDIT: T ex i den stora rapport SBU gjort används termerna omväxlande för att variera språket.
"Frågeställning 1: Effekt av ljusterapi vid SAD?
Sex studier med medelhögt bevisvärde ingick i underlaget. Effekten av ljusbehandling var svårbedömd."
http://www.sbu.se/sv/publikationer/sbu-utvarderar/Ljusterapi-vid-depression-samt-ovrig-behandling-av-arstidsbunden-depression/
Senast redigerad av RabiatBitch 2018-01-21 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in