2018-01-21, 07:09
  #829
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1989
Har tre paket som beställdes för 2-3 dagar sedan som ligger alla runt 100kr. Tror ni jag får avgiften?
Garanterat nej.
Det är bara ett förslag som skall presenteras senast den 1 Mars från postnord.
Implementeringen sedan kommer att bli en logistisk mardröm som kommer ta ännu längre tid.

Långt innan det här blir infört kommer Svensson att sluta beställa från Kina.
Då kommer även antalet paket/brev att minska rejält, och först då kanske dom får rätsida på det.
Tror dock fortfarande att Kineserna kommer att ha sista ordet i den här diskussionen.
Sparkar man dom på pungen med en miljardförlust, räkna med repressalier...
Om vi som första land i Europa, lyckas med den här "moms från första kronan" policyn,
kan det sen sprida sig som en löpeld i resten av EU.
Kineserna kommer att göra allt för att motarbeta detta.
Dom kan lätt slå undan benen för Svenska företag i Kina, eller flytta volvo jobb utomlands.
Jag lovar, dom kommer inte ta det här utan en fight.
Vem tror du vinner ett handelskrig mellan Sverige och Kina, som har LIIITE större muskler
än oss!.
__________________
Senast redigerad av dobbelina 2018-01-21 kl. 07:40.
Citera
2018-01-21, 07:32
  #830
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1989
Har tre paket som beställdes för 2-3 dagar sedan som ligger alla runt 100kr. Tror ni jag får avgiften?

Du kan nog vara lugn. Kinapaket som inte är REK staplas först på hög innan de får passera B(ajs)-linan vilket förklarar att det kan ligga någon månad extra innan de går ut till kund. Man måste utbilda gammal sorteringspersonal i tulluppgifter samt nyanställa innan man kan implementera den här avgiften och bemomsningen.

Överväg nästa gång att handla inom EU även om det är samma vara och frakten kostar lite. Ett paket inom EU är moms/avgiftsfritt och paketet slipper dessa fruktansvärda leveranstider. T.e.x brukar det ta 5 dagar från Storbritannien eller Tyskland jämfört med de 1.5-2.5 månader det kan ta från Kina om de ö.h.t kommer fram.
Citera
2018-01-21, 07:51
  #831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Garanterat nej.
Det är bara ett förslag som skall presenteras senast den 1 Mars från postnord.
Implementeringen sedan kommer att bli en logistisk mardröm som kommer ta ännu längre tid.

Långt innan det här blir infört kommer Svensson att sluta beställa från Kina.
Då kommer även antalet paket/brev att minska rejält, och först då kanske dom får rätsida på det.
Tror dock fortfarande att Kineserna kommer att ha sista ordet i den här diskussionen.
Sparkar man dom på pungen med en miljardförlust, räkna med repressalier...
Om vi som första land i Europa, lyckas med den här "moms från första kronan" policyn,
kan det sen sprida sig som en löpeld i resten av EU.
Kineserna kommer att göra allt för att motarbeta detta.
Dom kan lätt slå undan benen för Svenska företag i Kina, eller flytta volvo jobb utomlands.
Jag lovar, dom kommer inte ta det här utan en fight.
Vem tror du vinner ett handelskrig mellan Sverige och Kina, som har LIIITE större muskler
än oss!.
Eller så kanske muskliga Kina ska börja göra rätt för sig och åtminstone betala full frakt för allt skräp man skickar hit. Det är Kina som lurar Sverige på miljardbelopp i dagsläget.
__________________
Senast redigerad av Deed 2018-01-21 kl. 07:55.
Citera
2018-01-21, 07:54
  #832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
125 spänn per paket och 25kr för moms på 100kr.

Grattis 125x3 = 375 + moms 25x3 =450 spänn extra.
Vad jag vet har dem inte gått ut med någon officiell uppgift om vad avgiften kommer vara, mer än att den kommer vara betydande i förhållande till värdet på innehållet.
Citera
2018-01-21, 07:56
  #833
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Sveriges handel köper allt från Kina, men lägger till typ 200 % så att du får betala för skitet, samma skit.

200% ? Har exempel från Kjell, odbII läsare 30 kr Kina 300 kr Kjell kabelskalare nätverk 3 kr Kina 50 kr Kjell

Det är 1000% eller mer...
Citera
2018-01-21, 07:59
  #834
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Eller så kanske muskliga Kina ska börja göra rätt för sig och åtminstone betala full frakt för allt skräp man skickar hit. Det är Kina som lurar Sverige på miljardbelopp i dagsläget.

Vad jag läst så ska portosubventionerna fasas ut under en treårsperiod...
Citera
2018-01-21, 08:05
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Vad jag läst så ska portosubventionerna fasas ut under en treårsperiod...
Ja, det borde dock ha inletts för många år sedan..
Citera
2018-01-21, 08:06
  #836
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Garanterat nej.
Det är bara ett förslag som skall presenteras senast den 1 Mars från postnord.
Implementeringen sedan kommer att bli en logistisk mardröm som kommer ta ännu längre tid.

Långt innan det här blir infört kommer Svensson att sluta beställa från Kina.
Då kommer även antalet paket/brev att minska rejält, och först då kanske dom får rätsida på det.
Tror dock fortfarande att Kineserna kommer att ha sista ordet i den här diskussionen.
Sparkar man dom på pungen med en miljardförlust, räkna med repressalier...
Om vi som första land i Europa, lyckas med den här "moms från första kronan" policyn,
kan det sen sprida sig som en löpeld i resten av EU.
Kineserna kommer att göra allt för att motarbeta detta.
Dom kan lätt slå undan benen för Svenska företag i Kina, eller flytta volvo jobb utomlands.
Jag lovar, dom kommer inte ta det här utan en fight.
Vem tror du vinner ett handelskrig mellan Sverige och Kina, som har LIIITE större muskler
än oss!.

Jag har läst nånstans att de i Kina som är säljare på typ Aliexpress ofta är studenter som tjänar lite extra pengar på den verksamheten, så det borde reta upp kineserna när Maggan inför den här huvudlösa avgiften...
Citera
2018-01-21, 08:37
  #837
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har läst nånstans att de i Kina som är säljare på typ Aliexpress ofta är studenter som tjänar lite extra pengar på den verksamheten, så det borde reta upp kineserna när Maggan inför den här huvudlösa avgiften...

Stämmer, handlare i EU som bulkimporterar från Kina och kanske inte är så noga med skatter och moms för att få ner priset och sedan vidaresäljer enheter kommer dock jubla över den nytillkommna kundbasen om man nu inte är så idiotisk att man även inför någon sorts straffavgift för EU.
Citera
2018-01-21, 08:42
  #838
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Eller så kanske muskliga Kina ska börja göra rätt för sig och åtminstone betala full frakt för allt skräp man skickar hit. Det är Kina som lurar Sverige på miljardbelopp i dagsläget.
Det kommer dom successivt att göra, då det klargjordes på den senaste UPU kongressen 2016
att Kina kommer att få betala 4 gånger mer utslaget på en femårsperiod.
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har läst nånstans att de i Kina som är säljare på typ Aliexpress ofta är studenter som tjänar lite extra pengar på den verksamheten, så det borde reta upp kineserna när Maggan inför den här huvudlösa avgiften...
Ställ deras ilska i relation till det dom riskerar att förlora, miljardbelopp.
Om Sverige som första land, lyckas med den här "från första kronan" policyn,
Finns risken att det sprider sig som en löpeld i resten av EU.
Jag kan lova dig att telefonerna går varma till Beijing just nu från Kinesiska ambassaden.
Vi har inte bara väckt tigern som sover, vi har sparkat den på pungen!
__________________
Senast redigerad av dobbelina 2018-01-21 kl. 08:58.
Citera
2018-01-21, 09:03
  #839
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusPersson
Jag misstänker att det är Wish appen som det beror på. Snabbt och enkelt att beställa saker, drar mycket ungdomar till sig.

Japp. Beställt från Aliexpress i 5-6 år men nu under de senaste två åren har Wish blivit enormt stort och varenda ungjävel använder det och nu har vi helt komplett missbrukat kinahandel.

Det funkade när det var ett fåtal av oss som visste om det, men ska halva Sverige göra det då är det GG.
Citera
2018-01-21, 09:52
  #840
Medlem
Bra tycker jag. Folk inkl jag själv kommer tänka över sina inköp. Momsen kommer förhoppningsvis fungera igen så vi får in skattepengar och miljön gör en vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in