2018-01-19, 11:26
  #73
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.
Ja, alla beställningar på 20kr kommer ju försvinna. Men är,det inte bättre att de höjer portot som kineserna får nåbetala istället så kanske de blir bättre på att packa varor. Att köpa småskit som skickas var för sig är självklart inte hållbart. Men då ska man veta priset vid beställning, inte få,en helt orimlig summa i efterhand.
Citera
2018-01-19, 11:30
  #74
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
På vilket sätt är det här dåligt?

Bättre att stimulera den svenska ekonomin och svenska företag än den kinesiska.
Elektroniken och övrig skit vi kommer köpa mycket dyrare görs väl ändå i Kina. Hur många hdmi-kablar görs i Sverige? Att höja priserna på elektronik gynnar ju tillverkarna som kan ta mer betalt.
Citera
2018-01-19, 11:31
  #75
Medlem
Fattar inte varför folk gnäller. Rena jävla förlusten för postnord. Dom hanterar massa jävla smeck till en förlust å får skit för det.
Hur skulle ni som gnäller?
Hur skulle ni sköta en egen verksamhet?
Citera
2018-01-19, 11:32
  #76
Medlem
Ingen som vet när detta tillämpas och om det gäller poststämplar efter tillämpningen?
Man blir ju rätt blåst om man har ordrar på g innan denna nyhet som anländer efter det att förändringen börjar gälla. Räcker ju att man beställt fem saker för under hundralappen total och får betala en hutlös summa summerat.
__________________
Senast redigerad av robertr81 2018-01-19 kl. 11:35.
Citera
2018-01-19, 11:32
  #77
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Undrar hur kinaskräp-företagen kommer tackla detta, aliexpress osv. Öppna lager i mindre nogräknade europeiska länder och sälja inifrån EU ?
Förmodligen bara strunta i att sälja till Sverige. Det spelar knappast någon roll för dem om vi köper deras saker eller inte.

Ibland borde vi ödmjukt begrunda det faktum att Sverige är blott en tusendel av världen.
Citera
2018-01-19, 11:33
  #78
Moderator
HelgeBuks avatar
Riktigt jävla bisarrt med sån institutionaliserad diskriminering av försändelser från ett visst land.
Citera
2018-01-19, 11:35
  #79
Medlem
det är svenska staten o postnord som ha gjort fel från början, nån har skrivit en dålig lag eller regel som tolkas olika men som jag brukar göra ibland så köper jag bildelar ner i i tyskland o priserna mot sverige är ibland 25% av svenskt pris , oftast 30-50% det är billigare o köpa en kilen/fjäder med frakt från tyskland 400 kr sverige 1100 (meca) -samma grej tillverkad i sverige o skickad till tyskland o såld tillbaka till sverige -sverige har blivit en banrepublik på alla fronter. Frakt 15 kg ups tyskland till dörr 85kr.
Citera
2018-01-19, 11:35
  #80
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Elektroniken och övrig skit vi kommer köpa mycket dyrare görs väl ändå i Kina. Hur många hdmi-kablar görs i Sverige? Att höja priserna på elektronik gynnar ju tillverkarna som kan ta mer betalt.

Fast det kan väl gynna de svenska företagen att ta upp produktionen av HDMI-kablar själva? Just nu kan de inte detta pga att det inte är lönsamt. Kina sänker ändå marknaden eftersom de som jobbar får 40 spänn i timmen. Dessutom om de skulle fortsätta så här, då skulle man vara tvungen att sänka PostNords löner till 40 spänn i timmen.
Citera
2018-01-19, 11:36
  #81
Medlem
Celticos avatar
Bra löst för en gång skull av Sverige. Kineserna utnyttjar systemet med att skicka som gåva. Sen är mesta av deras saker piratsaker, är det inte det så är det annat plastigt skit som skapar sopberg i världen.

Shoppar ni från Kina ska ni skämmas.
Citera
2018-01-19, 11:36
  #82
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tydligen har kina nån sorts sanktion som gör att portokostnaden läggs på svenska posten. I vanliga fall har man nåt avtal som delar på bördan. Typ. Men kina räknas som u-land i den ekvationen så de slipper. Typ.
Jepp, så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Förmodligen bara strunta i att sälja till Sverige. Det spelar knappast någon roll för dem om vi köper deras saker eller inte.

Ibland borde vi ödmjukt begrunda det faktum att Sverige är blott en tusendel av världen.
Så blir det förmodligen.

Samtidigt känns 125:- närmast löjligt mycket för att Postnord skall orka skicka ut en lite Jiffypåse inom Sverige.
Citera
2018-01-19, 11:38
  #83
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
det är svenska staten o postnord som ha gjort fel från början, nån har skrivit en dålig lag eller regel som tolkas olika men som jag brukar göra ibland så köper jag bildelar ner i i tyskland o priserna mot sverige är ibland 25% av svenskt pris , oftast 30-50% det är billigare o köpa en kilen/fjäder med frakt från tyskland 400 kr sverige 1100 (meca) -samma grej tillverkad i sverige o skickad till tyskland o såld tillbaka till sverige -sverige har blivit en banrepublik på alla fronter. Frakt 15 kg ups tyskland till dörr 85kr.


Handlar väl mycket om att Kina har andra regler på postmarknaden än resten av länderna. Räknas lite som ett U-land fast de inte är det. Därför behöver de nästan inte ta ut något porto.
Citera
2018-01-19, 11:39
  #84
Avslutad
Tycker staten så gå in och ge PN en ordentlig reprimand, vi får inget av att fucka med kineserna, tvärt om, skulle de få för sig att smälla oss på fingrarna och stänga ut våra bolag från deras marknader kan vi kyssa vår redan ytterst bleka framtid adjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in