2018-01-21, 01:53
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Bara en otroligt underbegåvad människa skulle dra paralleller till invandring från denna nyhet. Ge inte upp, du kan fortfarande göra val som inte leder ner den väg av hat och avsky för andra som du utan tvekan vandrar för tillfället.

OnT: Kommer svida för många som gillar att beställa små försändelser. Har flera kompisar som gillar att beställa kollin som ligger under 0,1kg, vilket givetvis är helt absurt med tanke på att det inte beskattas samt bidrar till utsläpp.

postnord är statligt ägt om jag inte missminner mig, vill de sortera 150.000 paket om dagen och ta en betalning på 125kr + 20-25% moms på varje paket så är det sjuka skattepengar som skulle plötsligt trilla in.
det finns gott om skit som kommit fram i dagens samhälle som är direkta konsekvenser av den invandring som bedrivits, där vid så kommer den förklaringen att man beskattar allt mer och mer, letar pengar under varje sten för att fortsätta bedriva något som aldrig kommer att få ett bra slut.

OnT: vad är det för skatt som de tänker att man ska betala för en vara som inte blivit tillverkad i Sverige? vad tänker de med en så sjukt satt prissättning som 125kr per paket? vem kommer det att gynna i slutändan?
Citera
2018-01-21, 02:01
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Som dom blir tvungna att ta ut om man skall ta ut moms från första kronan.
Fatta logistiken, och behöva gå igenom allt, innehållande mestadels krafs runt tian!
Än en gång skall Sverige visa resten av Europa att vi är ett "föregångsland",
Och ensamt ta ut moms från krona 1.

Vilket jävla dårhus Sverige är!

föregångsland var ordet, hårdast beskattade landet snart, om vi inte redan har knipit den positionen redan.
Citera
2018-01-21, 02:11
Medlem
MarcusPerssons avatar
Jag misstänker att det är Wish appen som det beror på. Snabbt och enkelt att beställa saker, drar mycket ungdomar till sig.
Citera
2018-01-21, 02:13
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Den som bryr sig sig om svenska jobb borde vara glad.
Gissar att Clas Ohlson ökar på börsen idag.

Det är givetvis ohållbart att mer och mer pengar slussas direkt till Kina istället för att man betalar skatt och moms på det i Sverige.

Posten har dementerat att avgiften blir 125 kr.
Men posten tar en hanteringsavgift för att göra importdeklaration. Borde inte vara så svårt förstå. Det är samma för företag (företag betalar f ö 220 kr + moms, privatpersoner endast 100 kr + moms)

den dagen som jag ser att skattepengarna går till de saker som de var ämnade till, dvs skola/sjukvård/polis/brandkår/pension och vägarbete osv, då kan jag känna att det är jättebra med skatter.
men vad har vi? 200k araber som skattebetalarnas pengar går till under rubriken "vi tjänar på dem" brottsligheten ökar, nej jag säger inte att alla gör det men det är fortfarande de intagna som står för den stora ökningen.
varför skulle jag som skattebetalare vilja ha mer skatter när jag inte ser att ett skit går till min egen vinning? lite som att du skulle gå i mataffären och tiggaren utanför tar 50% av all din mat, vad har den för anspråk på din mat?
vi ska vara en humanitär stormakt? vilken bullshit, vi använder svenskarna som slavar för att få hit en grupp personer som inte har något här att göra.
Citera
2018-01-21, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Helt underbart!Nu kommer kanske dom paketen som skickas inom Sverige fram!Sen väljer jag hellre att först och främst att stödja svensk handel i Sverige och hjälpa till att finansiera vår välfärd än att göda en kommunistregim som Kina.
Sveriges handel köper allt från Kina, men lägger till typ 200 % så att du får betala för skitet, samma skit.
Citera
2018-01-21, 04:14
Medlem
StormaktRods avatar
Likt hur man förr skrattade åt grejer som höll "Kina-kvalitét" tillverkade av blyplast/plastaluminium och annat lustigt så skrattar man idag än värre åt PostMord's låga kvalitet som inte ens klarar av att dela ut ett simpelt pappersbrev inom 1 dag inrikes. Kineserna kan dock idag hålla en lika hög standard som Europeiska eller Japanska tillverkare om man är beredd att betala kostnaden för råmaterialet och tillverkningen, dessutom har man inget val då nästan all processindustri ligger i Kina.

PostNord slarvade bort runt 75 paket för mig under 2017 och det är inte ens lönt att försöka reklamera, man blir så trött på skiten.
Citera
2018-01-21, 04:20
Medlem
Är inget att gnälla över. Administrativa avgifter för att hantera import har ju alltid tagits ut av övriga bolag se bla prissättning hos DHL. Men det intressanta när det gäller Postnord är att de kommer behöva ligga ute med en helvetes massa pengar till Tullverket till skillnad från tidigare. Ska bli intressant eftersom 120 000 paket per dag blir en betydande kreditrisk när en majoritet av paketen sannolikt går till privatpersoner och frågan är om det inte blir en tickande bomb.

Utläggsersättning/speditörsavgift

Som transportör hanterar vi införtullning och tulldeklaration av ditt gods. Det innebär även att vi använder vår kredit/konto hos tullen för dina importavgifter. Därför tillkommer en tilläggsavgift per försändelse för vår hantering, kallad Om dina totala importavgifter vid privat import är under 50 kr är vår tilläggsavgift 25 kr + moms (totalt 31,25 kr). Är de totala importavgifterna under 300 kr är vår tilläggsavgift 50 kr + moms (totalt 62,50 kr). Är de totala importavgifterna mellan 300 – 3 333 kr är vår tilläggsavgift 100 kr + moms (totalt 125 kr). För belopp över 3 333 kr är vår tilläggsavgift 3 % av beloppet + moms.

På detta sätt ser vi till att ditt paket släpps av tullen och vi kan leverera det till dig så fort som möjligt.

När försändelsen och varorna anlänt till destinationslandet beräknas importavgifterna och DHL skickar en faktura till mottagaren.

http://www.dhl.se/sv/express/tullinformation/tullar_och_skatter/tull_moms_mottagare.html
Citera
2018-01-21, 05:22
Medlem
Är förvånad över upplägget för postnord har ju inga momsskyldigheter, ändå sparar de paketen i fördärvet istället för en snabb leverans som är deras skyldighet.

När de misslyckats med sitt uppdrag så kasserar de eller skickar tillbaka efter en månad,

Kineserna kanske borde starta leveransservice i mottagarländer och konkurrera ut postnord.
Citera
2018-01-21, 05:29
Medlem
enlevandemans avatar
Ingen lär ju köpa från Kina längre då om denna avgift blir obligatorisk för saker som ligger på några kronor. Det är inte rimligt. Någon kanske bör bränna ner några av deras kontor för att visa sitt missnöje.
Citera
2018-01-21, 06:03
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Ingen lär ju köpa från Kina längre då om denna avgift blir obligatorisk för saker som ligger på några kronor. Det är inte rimligt. Någon kanske bör bränna ner några av deras kontor för att visa sitt missnöje.
Vid en sådan handling bidrar du även med lite moms, då bränslet
är moms belagt, från första kronan....
Citera
2018-01-21, 06:27
Medlem
Har tre paket som beställdes för 2-3 dagar sedan som ligger alla runt 100kr. Tror ni jag får avgiften?
Citera
2018-01-21, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1989
Har tre paket som beställdes för 2-3 dagar sedan som ligger alla runt 100kr. Tror ni jag får avgiften?

125 spänn per paket och 25kr för moms på 100kr.

Grattis 125x3 = 375 + moms 25x3 =450 spänn extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in