2018-01-17, 19:24
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
Bagwam rörelsen fanns även i Sverige. Han var med i den. Det var många kändisar som var med i rörelsen. Dom höll till i närheten av mig, i en lägenhet, men växte väl sen och hade en större lokal klubb i innerstaden i sthlm
De hade en lokal på Surbrunnsgatan.
Citera
2018-01-17, 20:30
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Att han var med i mordutredningen ang Palme var inget konstigt pga att 33 -åringen hade Bagwam möten i i en lägenhet i mitt område och Ted ingick i den kretsen. Den misstänkte sk 33 åringen bodde rätt nära mig och då när Palme mördades, alltså tiden runt mordet höll man möten hos 33 åringen och polisen utredde medlemmana och de som besökt 33-åringen.
Bodde du i Fittja? Jag tvivlar på att Victor Gunnarsson hade med Bhagwan att göra.

Citat:
Om nu Teds schizofreni debuterat redan då så är det inte heller konstigt att han "utpekades". Eftersom han led av imperativa röster.
Om jag minns rätt upplöstes sekten Bhagwan i kaos på ranchen i Oregon, och Ted bodde där till luftslottet imploderade. Kanske var psykostillståndet krisutlöst.

Citat:
Nåväl. Jag är oerhört trött på hans bror som skönmålar deras relation. Vi vet bara det Kenneth säger när det gäller relationen. Undrar om Ted någonsin talat spec.. mkt om sin bror.
Själv blev jag rätt förvånad när jag fick reda på att det inte var Ted som skrivit texterna och ändå kände jag då delar av kretsen runt Ted.
Du är oerhört trött på Kenneth nu när Ted varit död i 21 år, okay. Kan du precisera vad du har emot Kenneth och hans offentliga version?
Citera
2018-01-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du är oerhört trött på Kenneth nu när Ted varit död i 21 år, okay. Kan du precisera vad du har emot Kenneth och hans offentliga version?

Inte mig du frågade, men jag kan ge mitt svar:
Man får känslan av att Kenneth levt genom Ted hela sitt liv, både när Ted levde och allt sedan han gick bort. Kenneth skrev låtarna och skickade fram Ted på scenen. Nu ligger han bakom filmen om Ted. Hela tiden i bakgrunden. Det blir med åren väldigt irriterande, speciellt när det inte verkar gå att få fram någon utomstående version av bröderna.
Citera
2018-01-17, 21:59
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Man får känslan av att Kenneth levt genom Ted hela sitt liv, både när Ted levde och allt sedan han gick bort. Kenneth skrev låtarna och skickade fram Ted på scenen. Nu ligger han bakom filmen om Ted. Hela tiden i bakgrunden. Det blir med åren väldigt irriterande, speciellt när det inte verkar gå att få fram någon utomstående version av bröderna.
Kenneth har verkat som arkitekt under sitt yrkesliv så han har knappast suttit och rullat tummarna och endast levt på pengar från Teds karriär, även om det säkert inbringat en del eftersom han är textförfattare till bitarna.

Det finns/fanns väl en tredje bror. Tror aldrig jag sett denne uttala sig i massmedia. Åtminstone inte som jag kan minnas f n.
Citera
2018-01-18, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Bodde du i Fittja? Jag tvivlar på att Victor Gunnarsson hade med Bhagwan att göra.

Om jag minns rätt upplöstes sekten Bhagwan i kaos på ranchen i Oregon, och Ted bodde där till luftslottet imploderade. Kanske var psykostillståndet krisutlöst.

33 åringen bodde inte i Fittja.,däremot i norra Botkyrka, där dom träffades, flera musiker.
Var deras lokal var det vet inte jag.
Ang Kenneth så är det inte bara nu jag är trött på honom, det har jag varit i alla år.

Det är Kenneths sätt att beskriva deras relation
som ger mig obehagskänslor..det gardet alltid gjort. Vill inte gå in närmare på det. Har haft
en del att göra med Ted. När TV gjorde dokumentären om Ted kontaktade dom mig ..men men jag avböjde deras förfrågan... Kan inte gå in närmare på det heller.Kan bara säga att det inte gällde Teds mående, dvs psyket. Det gällde något helt annat.
Senast redigerad av neo-2010 2018-01-18 kl. 01:14. Anledning: Lagt till ett par ord
Citera
2018-01-19, 23:01
Bannlyst
Finns polisrapporten att läsa någonstans?
Citera
2018-01-21, 01:16
Medlem
horomhebs avatar
Citat:

Jag hade Kenneth som lärare på KTH - en oerhört trevlig, engagerad och skicklig sådan. Han var också en mycket initierad ciceron på en Italien-resa tillsammans med eleverna. Vid ett tillfälle var vi på middag hemma hos honom, och hans bror smög upp från källaren där han bodde och var som en vandrande vålnad bakom våra ryggar. Inte vid något enda tillfälle nämnde Kenneth sin bror, eller musikindustrin överhuvudtaget.
Kenneth har även ett litet udda intresse: han samlar ovanliga dödsorsaker bland arkitekter, sånt som att Gaudi blev överkörd av en spårvagn t.ex.
Citera
2018-01-23, 03:50
Medlem
Citat:
Som jag ser det verkar Ted Gärdestad på många sätt vara en form av produkt, skapad av människor i hans närhet. Till och med idag förmedlas en falskt bild av honom av både kändiselit och av hans närmaste.

Det var Ted som hade utseendet med sig och det var Ted som hade möjligheterna att bli idol och dra in pengar. Det sägs att han skrivit den ganska torftiga musiken men f-n trot. Det är i vilket fall som helst texterna han blivit mest känd för och det har pratats i åratal om "Teds musik" och liknande termer. Men det är ju för i helvete hans bror Kenneth som skrivit texterna. Det är han som är geniet och det är han som skapat minnena hos folk. Ändå framställs fenomenet konstant som "Ted Gärdestad".

Varför? Varför har Kenneth Gärdestad under alla år valt att hålla sig i bakgrunden och istället skicka fram sin bror? Vem är egentligen Kenneth Gärdestad och hur var relationen egentligen mellan bröderna. Dvs inte Kenneths version och inte någon uppdiktad version utan den sanna versionen.. finns den ens beskriven?

Min personliga teori är att Ted Gärdestad varit stenhårt knuten till sin bror och knappt haft ett eget liv under hela sin uppväxt och karriär. När han senare frigjorde sig från brodern triggades diverse psykologiska sjukdomar och galenskaper. Men dom var alla en signal på att något inte stod rätt till tidigare i hans liv. Och fortfarande behandlas han likadant, åratal efter sin död.

Jag skulle säga att det framför allt annat är melodierna Ted gjorde som letat sig in i folks hjärtan. Karln hade en osedvanlig känsla för vackra tongångar. Kenneths texter känns sekundära i sammanhanget.
Citera
2018-01-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Jag hade Kenneth som lärare på KTH - en oerhört trevlig, engagerad och skicklig sådan. Han var också en mycket initierad ciceron på en Italien-resa tillsammans med eleverna. Vid ett tillfälle var vi på middag hemma hos honom, och hans bror smög upp från källaren där han bodde och var som en vandrande vålnad bakom våra ryggar. Inte vid något enda tillfälle nämnde Kenneth sin bror, eller musikindustrin överhuvudtaget.
Kenneth har även ett litet udda intresse: han samlar ovanliga dödsorsaker bland arkitekter, sånt som att Gaudi blev överkörd av en spårvagn t.ex.

Intressant. Vilket år var det? Beskriv gärna mer utförligt om vad "vandrande vålnad" innebär, är ärligt intresserad av hur Ted uppfattades och betedde sig.
Citera
2018-01-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanBoll27
Finns polisrapporten att läsa någonstans?

Inte publikt nej
Citera
2018-02-19, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smack1337
Enligt vad jag har hört ska de kvinnorna ropat mördare efter honom när han gick på Stureplan i Stockholm (där de syftade på den löjliga misstanken att han skulle vart Olof Palmes mördare) . Han mådde redan extremt dåligt över det och annat, och den kommentaren fick det att slå slint i skallen på honom.
Hmm, nja. När han fortfarande var i skolan kunde han helt plötsligt få världens ursinnesutbrott där han kastade stolarna i klassrummet och var helt rabiat.

Men jag vet inte när, varför, hur ofta mm som han egentligen hade sina trantrums. Kanske bara var en normal tonårings hjärna som gjorde så... de gjorde babianerna i alla fall i min skola

Det vad samma sätt slå slint i skallen på honom. Han kastade stolar i klassrummet då, han kastade tegelstenar senare.hsn borde ha fått hjälp för det där fskriskt, haha
Citera
2018-02-20, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altmeister
Intressant. Vilket år var det? Beskriv gärna mer utförligt om vad "vandrande vålnad" innebär, är ärligt intresserad av hur Ted uppfattades och betedde sig.

https://www.youtube.com/watch?v=tszt5dGiyGQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in