2018-01-20, 23:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag dömer ingen i huset, skulle inte drömma om att göra det.
JAG skulle inte kunna tänka mig att göra nåt sånt här, men om man satt i exakt samma sitts? Vem vet vad man gör då?

Men jag dömer dom och lagstiftaren hade straffat båda två om dom överlevt. Mord/dråp och dubbelt vilket skulle kunnat innebära livstid för en överlevare.
Vilken slags sits satt dom i som är konstaterat mer detaljerat än en massa gissningar?
Nej, om det vore så att ALLA i familjen avsåg att dö behövde man inte skriva att man gemensamt tar beslut om att döda barnen pga av ingen framtid eller livskvalité pga deras sjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag tror att det räknas som dråp om det är klarlagt att man inte alltför aktivt hjälper en människa som vill dö, jag har för mig att exakt vilka handlingar som man gör är det centrala.

Inte med ett fall som är 40 år gammalt i alla fall.

Citat:
BrB 23 kap
4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.

Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.

Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-20 kl. 23:18.
Citera
2018-01-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Är det.sant att familjen var utblottade
Familjen var helt utan energi!
Uttömd på livsvilja-kan man också säga.
Allt enligt de uppgifter som framkom i avskedsbrevet.
Citera
2018-01-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Jag vill ju inte tro på det men jag gjorde exakt samma koppling när jag hörde om vaccinationen mot svininfluensan (som även orskat Narkolepsi hos en släkting till mig) och döttrarnas ev. (troliga) HPV-vaccinering (Gardasil).

Anledningen till att jag inte vill tro på det är att vaccin behövs och vaccin ska vara så pass kliniskt prövat att sånt här inte ska hända. Men det verkar ju inte bättre

Det är tyvärr den nivå som säkerheten ligger på för snabbutvecklade vaccin. I en epidemiologisk mening så anses säkert 150 fall av narkolepsi helt acceptabelt, lite spill får man räkna med, men för den enskilde är det ju en katastrof. Individen får helt enkelt ta smällen för kollektivet.

När det gäller Gardacil så verkar man inte ha funnit något samband med ME. Vaccin mot influensa låter ju som en troligare orsak i så fall. Där vet man ju hur genetiken och orsakssambanden ser ut.
Citera
2018-01-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Vi vet ingenting om deras ekonomi, fritidsintressen, liv och annat. Eller vilken sjukdom det är. Hur de upplevde det. Hur barnen mådde och upplevde det. Det blir förmodligen obesvarat.

Visst det är tragiskt att det blev så här men vi kan inte lösa nåt ikväll. Kanske dags att vila från tråden, och stirra på insidan av ögonlocken? Natti.

Nej, mycket av fakta är okänd, då blir det spekulation.

För att sortera lite, är det främst två fakta som måste fram, om det ska gå att förstå/absorbera vad som skett;

- döttrarnas sjukdom, var den likadan för båda, var den genetisk eller var den förvärvd ( t.ex. vaccination), eller var den en projicering av föräldrarnas sätt att "driva" familjen?

- föräldrarnas äktenskapliga relation, särskilt kopplat till ultimativa beslutet. Fanns det yttre pressande faktorer, ekonomi, eller inre, återfall av cancer, eller andra saker i deras relation och liv, både i familjen och i yrkeslivet?

Ingen av dessa frågor är hittills besvarade, och då blir det svårt/omöjligt att förstå det som hände.....
Citera
2018-01-20, 23:14
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag kommer inte heller dela nått mer nu, precis som scheele, picasso2, och någta fler som väljer att hålla info för sig själva istället.
Bara idioter i tråden, pallar inte.
Detta är en kopia på info som vi fick för länge sen.
Gör vad ni vill med den, och ingen ide att fråga hur mamman dog.... den infon kommer inte ut nu.

Korta drag på vad vi har delgett och kontrollerat med varandra från säkra källor, och detta är bekräftat.
Mamman hade obotlig cancer, och barnen hade någon odiagnosticerad, eller åtminstone, inte botbar sjukdom som gör att de inte klarar ett normalt liv.
Allt har fallit ihop vad gäller drömmar och framtidshopp för familjen.
När blåljus kommer:

Video och avskedsbrev ligger på köksbordet, mamma och pappa har planerat detta för hela familjen.
Beslutet var gemensamt, och det sägs att mamman var drivande till beslutet (obekräftat)
Barnen ligger prydligt och snyggt i sina sängar, nerbäddade med vördnad och omsorg. Cocktailen fungerade bra för dem, och de somnade in lugnt och stilla, stackarna !
Sedan blir det knepigt, mamma har tagit samma cocktail, men hon dör inte, och det blir sedan en detalj som inte tänker nämnas i tråden, men pappan hjälper henne, och hon dör till slut.
Pappan dör sist, han hänger sig i hallen/vardagsrummet.
Det finns inget knepigt egentligen, det är vad det är.
Jag dömer ingen i huset, skulle inte drömma om att göra det.
JAG skulle inte kunna tänka mig att göra nåt sånt här, men om man satt i exakt samma sitts? Vem vet vad man gör då?
nu tänker inte jag säga mer, men jag kan säga att man mycket tidigt i utredningen förstod att detta skedde i samförstånd.
Det finns dock några detaljer jag är osäker på, ni får gärna reda ut dem.
Ville barnen dö?
Fanns det religiösa motiv? en tanke på att mötas i "livet efter döden", jag tror åtminstone barnen och mamman var troende kristna?
Så för sista gången.... så här var det, och ni får tycka vad ni vill om detta.
Jag har inte varit på plats, men det finns väldigt pålitliga källor som har det.
Jag är bara budbärare, tillsammans med fler här såklart.
Ha en trevlig kväll.

Vi är åtminstone tre som tar kampen mot statistik-ligan tillsammans med dig.
Vi alla har samma information från olika källor så detta ÄR vad som inträffat.

Trevlig kväll!
Citera
2018-01-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Familjen var helt utan energi!
Uttömd på livsvilja-kan man också säga.
Allt enligt de uppgifter som framkom i avskedsbrevet.
Vet du om det var långt eller kortfattat? Något som stod ut i brevet?

För er som inte upplevt det så är det fruktansvärt att stå och hålla i ett brev från en älskad vän efter ett självmord, det är som att stå på kanten till en avgrund samtidigt som man får svindel.
Just breven och detaljer vill man ha, det snurrar runt många frågor.
I detta fallet så måste familjen vara krossade, och Flashback är väl säkerligen ungefär som ondskefulla troll vars ögon lyser i mörkret. Jag skäms som en våt hund när jag tänker på att de kommer att läsa här och se alla kommentarer.

Im just saying...
Suicid är ett samhällsproblem
Citera
2018-01-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Vi är åtminstone tre som tar kampen mot statistik-ligan tillsammans med dig.
Vi alla har samma information från olika källor så detta ÄR vad som inträffat.

Trevlig kväll!
Ingen mer info fr mig i alla fall.
Vad föräldrarna kände, vad grannar tänkte/trodde/visste anser jag vi behåller själva. Få av dessa informatörer har krävt att vi ska meddela här. De vill bara förmedla.
Citera
2018-01-20, 23:24
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Funderar man ens över att sätta någons utbildning över handlingar är man en del av problemet till varför vi har ondska här i världen.
Är själv högutbildad och kan bara dra slutsatsen att inom vissa områden dras diverse skitmänniskor som flugor till skit. Det är väl inget konstigt, utbildning är ett sätt att få makt.

Sluta se upp till utbildade personer, MAN SER UPP TILL KUNSKAP OCH FAKTA, INTE TILL EN PERSON. Det är betafaggot-beteende.
Precis. Kunskap är kunskap vilket inte innebär att innehavaren är ett =
Citera
2018-01-20, 23:27
Medlem
[quote=Ossian.allvetaren|62979756]
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower

Jag tror definitivt att det var självvalt! Att inte basunera ut sitt liv på facebook med löjliga bilder på måltider och selfies, är snarare sunt. Hanna var en privat person med integritet, det är för fan respektingivande och inget konstigt!

Ja, men har man utbildning, jobb och något fritidsintresse brukar man hamna på internet. Inget man väljer själv. Prova googla på ditt eget namn om du inte gjort det.
Citera
2018-01-20, 23:27
Medlem
BarbaBeaus avatar
Har säkert postats förut, men har någon kunnat kolla mammans Instagram?
Dock endast två följare...
Citera
2018-01-20, 23:30
Medlem
Mooskys avatar
Intervju med polisen angående brevet och där polisen får frågan om det var föräldrarna som var överens och inte barnen. Svaret från polisen är Nej,precis det var föräldrarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bjarredforaldrarna-lamnade-ett-avskedbrev

Alltså dubbelmord alternativ dråp vilket skulle innebära kännbara straff.
Från och med i juli 2018 kommer mord vara livstids fängelse. Den som berövar annan människa livet döms för mord till livstids fängelse.
Senast redigerad av Moosky 2018-01-20 kl. 23:35.
Citera
2018-01-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, det behöver inte märkas alls.

En djup depression märks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto