Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 18:15
  #38581
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om JM frias i Aki-målet och de facto är just bara anstiftare, så kan hon ju efter ett år riskfritt vittna mot de skyldiga och har alltså fått ett påtryckningsmedel.

Hur tänkte du, jag hängde inte med riktigt...
Citera
2018-01-20, 22:27
  #38582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag kanske missuppfattar dig i vad du skriver om "..efter ett år riskfritt..." då det här med 1-års frist avser from det att nya uppgifter kommit fram, som jag fattar det.

Det är strängare krav för att få resning behandlad om ansökan är till nackdel för den dömde.[1] Bland annat finns en "ettårsfrist", resning måste ansökas inom ett år efter att nya uppgifter kommer fram.[5] För att en resning ska beviljas måste de nya uppgifterna visa att brottet är allvarligare.

JM kommer antagligen skriva för brinnande livet till alla upptänkliga ställen för att få sitt fall omprövat, men först får vi se hur domen ser ut runt mitten av februari.

De flesta här i tråden tror på livstid, även om Aki-delen inte accepteras som mord. Själv börjar jag bli lite tveksam och är rädd för att TR-straffet sänks och bara blir 18 år. Vilket skulle innebära att JM skulle vara endast 56 år då hon kom ut (om hon skötte sig väl på kåken och fick 2/3) och då är det mycket stor risk att hon fortsätter som vanligt med sitt tidigare liv, med sina gamla beteenden och plågar släkten och andra personer. Men jag antar och hoppas att RPUn visar att hon inte bör vistas ute bland vanligt folk nåt mer.

Det går inte att rehanbilitera en psykopat, vilket hon högst troligt är.
Citera
2018-01-20, 22:48
  #38583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur tänkte du, jag hängde inte med riktigt...
Vet inte om jag själv gjorde det - se nedan.

EDIT
Jag tappade bort hela inlägget och orkar inte tänka ut det igen. Men jag föreställde mig olika taktiska situationer för JM, för de fysiskt skyldiga och för åklagaren, beroende på hur utredningen kan komma att framskrida och i vilken ordning ett eventuellt åtal, en eventuell resning och en eventuell ändring av JM:s friande från anstiftan inträffar. Hoppas att denna sammanfattning räcker för fantasifulla vänner att spinna vidare på, jag tycker att situationen kan komma att bli väldigt komplex.
__________________
Senast redigerad av LOE2 2018-01-20 kl. 23:13.
Citera
2018-01-20, 22:55
  #38584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JM kommer antagligen skriva för brinnande livet till alla upptänkliga ställen för att få sitt fall omprövat, men först får vi se hur domen ser ut runt mitten av februari.

De flesta här i tråden tror på livstid, även om Aki-delen inte accepteras som mord. Själv börjar jag bli lite tveksam och är rädd för att TR-straffet sänks och bara blir 18 år. Vilket skulle innebära att JM skulle vara endast 56 år då hon kom ut (om hon skötte sig väl på kåken och fick 2/3) och då är det mycket stor risk att hon fortsätter som vanligt med sitt tidigare liv, med sina gamla beteenden och plågar släkten och andra personer. Men jag antar och hoppas att RPUn visar att hon inte bör vistas ute bland vanligt folk nåt mer.

Det går inte att rehanbilitera en psykopat, vilket hon högst troligt är.
Jag tycker att Akis död rimligen måste fastställas som mord, medan JM:s roll kan komma att bedömas otillräckligt styrkt. Jag tycker att det är viktigt att mordfallet hålls öppet. Då finns teoretiskt möjligheter för senare fällande av de fysiskt skyldiga för mord, för fällande av JM för delaktighet/medhjälp till mord, för resning gällande JM:s friande från anstiftan. Det kan komma att ta tio år innan något avgörande händer, men det gör inte så mycket, det polisen behöver göra är i stort sett bara att vänta på förändringar i familjedynamiken.
Citera
2018-01-20, 23:07
  #38585
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JM kommer antagligen skriva för brinnande livet till alla upptänkliga ställen för att få sitt fall omprövat, men först får vi se hur domen ser ut runt mitten av februari.

De flesta här i tråden tror på livstid, även om Aki-delen inte accepteras som mord. Själv börjar jag bli lite tveksam och är rädd för att TR-straffet sänks och bara blir 18 år. Vilket skulle innebära att JM skulle vara endast 56 år då hon kom ut (om hon skötte sig väl på kåken och fick 2/3) och då är det mycket stor risk att hon fortsätter som vanligt med sitt tidigare liv, med sina gamla beteenden och plågar släkten och andra personer. Men jag antar och hoppas att RPUn visar att hon inte bör vistas ute bland vanligt folk nåt mer.

Det går inte att rehanbilitera en psykopat, vilket hon högst troligt är.
Heter du Amanda Hikes?
Citera
2018-01-20, 23:10
  #38586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tycker att Akis död rimligen måste fastställas som mord, medan JM:s roll kan komma att bedömas otillräckligt styrkt. Jag tycker att det är viktigt att mordfallet hålls öppet. Då finns teoretiskt möjligheter för senare fällande av de fysiskt skyldiga för mord, för fällande av JM för delaktighet/medhjälp till mord, för resning gällande JM:s friande från anstiftan. Det kan komma att ta tio år innan något avgörande händer, men det gör inte så mycket, det polisen behöver göra är i stort sett bara att vänta på förändringar i familjedynamiken.

Det har du helt rätt i, för lojaliteter kommer brytas i framtiden, hemligheter sippra ut om det finns några (vilket jag tror). Saker och förhållanden förändras. Kan bero på mycket, men utanför fängelset kan jag tänka mig allt från misshandel till skilsmässa, psykiskt breakdown, missbruk och en hel del annat.

Inifrån fängelset kan jag föreställa mig en superbitter JM som kommer släppa på sina hemligheter. Antingen för att hon vill hämnas på någon, eller för att hon inte vill falla ensam.Kan vara barnen eller någon annan i hennes nätverk.
Citera
2018-01-20, 23:15
  #38587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har du helt rätt i, för lojaliteter kommer brytas i framtiden, hemligheter sippra ut om det finns några (vilket jag tror). Saker och förhållanden förändras. Kan bero på mycket, men utanför fängelset kan jag tänka mig allt från misshandel till skilsmässa, psykiskt breakdown, missbruk och en hel del annat.

Inifrån fängelset kan jag föreställa mig en superbitter JM som kommer släppa på sina hemligheter. Antingen för att hon vill hämnas på någon, eller för att hon inte vill falla ensam.Kan vara barnen eller någon annan i hennes nätverk.
Se även min editering:
https://www.flashback.org/sp62980614
Citera
2018-01-20, 23:25
  #38588
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vet inte om jag själv gjorde det - se nedan.

EDIT
Jag tappade bort hela inlägget och orkar inte tänka ut det igen. Men jag föreställde mig olika taktiska situationer för JM, för de fysiskt skyldiga och för åklagaren, beroende på hur utredningen kan komma att framskrida och i vilken ordning ett eventuellt åtal, en eventuell resning och en eventuell ändring av JM:s friande från anstiftan inträffar. Hoppas att denna sammanfattning räcker för fantasifulla vänner att spinna vidare på, jag tycker att situationen kan komma att bli väldigt komplex.

Ok, tack.
Jag föreställer mig att åklagarsidan borde ha ett massivt övertag i taktiska överväganden, motsvarande ett försprång från antikens Grekland ungefär. Eller i alla fall från attentatet mot Gustaf III. Den sammantagna skuldfrågan är förvisso komplex, men inte utomjordiskt sådan.

Jag hoppas de lyckas klämma fram hela sanningen.
Citera
2018-01-20, 23:33
  #38589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Se även min editering:
https://www.flashback.org/sp62980614

Läste.
Det var förnuftigt att man tog det i den ordning man gjorde: Först de ekonomiska förhållandena, sen Aki-delen, sist mordet på GM / mordförsöket på AM.

Vad som händer efter domen blir intressant att se. Det enda som är helt klart är att JM kommer fortsätta överklaga och bråka inifrån fängelset i evigheters evighet. Till familjens förfäran, antagligen. Hon kommer se till att ingen glömmer bort henne.
Citera
2018-01-21, 01:12
  #38590
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hur snurrigt kan de bli? I samma mening säger JM att hon kan inte köra i mörkret eftersom hon har samma genetiska fel som föräldrarna. Dvs. att de inte kan köra i mörkret och att hon aldrig sett sin mamma köra i mörkret eftersom det alltid var pappan som körde trots att han inte kunde köra i mörkret pga det genetiska felet.

"Möller hävdade att synfelet är genetiskt och att både hennes pappa och mamma har det.
Det var något som ifrågasattes av mammans målsägarbiträde Susanna Cleve.
Menar du att din mamma också har dåligt mörkerseende, undrade hon.
– Jag vet inte, jag har aldrig sett min mamma köra bil i mörker. Det var alltid pappa som körde, svarade Möller."
Ja, det är märkligt att hon inte själv begriper hur snurrigt allt blir med alla dessa lögner. Och, när hon ska "bevisa" att ena lögnen är sann så blir resultatet att hon motsäger det hon nyss har sagt. Det blir liksom dubbelfel...eller snarare trippelfel. Sitt "synfel" hon ärvt av föräldrarna visar sig tydligen bara ibland, när hennes mamma ska köra. Pappan med samma synfel kör tydligen alltid i mörkret, trots att han då knappt borde se något. I alla fall har Johanna alltid sett sin pappa köra i mörker, men inte mamman. Kanske det beror på att JM fick en släng av äkta blindhet just då och såg inte sin mamma köra men gissade på att det var pappan som körde?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intressant. Ja, vad annat skulle hon ta till nu i sluttampen av rättegången?
(Krya på dig!)
Var förväntat att det bara var gammal skåpmat, kryddat med lite extra "känslor" samt bedyrandet över att hon var supermamman alla barn vill ha samt superdottern alla föräldrar önskade att de hade. Den duktiga, stackars Johanna - världens och familjens mittpunkt.
Nu enbart drabbad av förtal, avundsjuka och fan och hans moster.

(Tack så mycket )
Citera
2018-01-21, 02:34
  #38591
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
"Låt mig bara göra ett rättvisande försök, så ska ni få se..."
https://www.skrattnet.se/sites/defau...rattnet-se.jpg

Fru Justitia, rättvisans gudinna, hånler nog när hon tänker på JM:s alldeles viktlösa alibin och lögner, som inte ger "rättvisans balansvåg" någon jämvikt, tvärtom så ökar vikten i vågskålen som talar till nackdel för JM. Att fru Justitia har blottat sitt ena bröst, får mig av någon anledning att tänka på den första häktesförhandlingen med JM och MR. Minns att jag tyckte det var så taktlöst av JM att komma till rätten med en svartvit-randig tajt top med bara axlar och utan bh för att framhäva silikontuttarna. Kanske var hon inledningsvis så självsäker att hon tänkte att solbränd, bar hud och en avslöjande top visade hennes "sex appeal" och skulle ge henne fördelar hos den manliga delen av domstolen. Fan vet?!
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tycker att Akis död rimligen måste fastställas som mord, medan JM:s roll kan komma att bedömas otillräckligt styrkt. Jag tycker att det är viktigt att mordfallet hålls öppet. Då finns teoretiskt möjligheter för senare fällande av de fysiskt skyldiga för mord, för fällande av JM för delaktighet/medhjälp till mord, för resning gällande JM:s friande från anstiftan. Det kan komma att ta tio år innan något avgörande händer, men det gör inte så mycket, det polisen behöver göra är i stort sett bara att vänta på förändringar i familjedynamiken.
Helheten i ett system är större än summan av dess beståndsdelar, det betonas inom systemteorin. Individerna inom en familj delar en gemensam kontext där man endera begränsas eller utvecklas, i relation till varandra. På grund av detta kan man sällan lägga ansvaret för en lyckad eller misslyckad utveckling på enbart en individ. Det handlar om ett komplext samspel där man ständigt anpassar sig till varandra. När nu JM låses in är hon utanför "familjesystemet", d.v.s hennes påverkan av de övriga minskar i rask takt. Har redan minskat betydligt. Hon försvinner inte bara fysiskt - utan även mentalt för barnen - gudskelov.
Familjedynamiken förändras, det har redan börjat. Hur man nu ska förhålla sig till varandra, till sig själva och slutligen till Mördar-Möller. Gissar att mycket hänger på hur JB agerar, hon som varit tajtast av alla med sin mor. Faller hennes fasad, att vara spela tuff och försvara JM, så tror jag att mycket kan hända. Det har bara börjat nu när hon vittnade ofördelaktigt för JM. När hon inte, som förr, ställde upp på lögnerna för mammas skull.
Eller, som JM skulle ha uttryckt det - för "familjens skull".

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har du helt rätt i, för lojaliteter kommer brytas i framtiden, hemligheter sippra ut om det finns några (vilket jag tror). Saker och förhållanden förändras. Kan bero på mycket, men utanför fängelset kan jag tänka mig allt från misshandel till skilsmässa, psykiskt breakdown, missbruk och en hel del annat.

Inifrån fängelset kan jag föreställa mig en superbitter JM som kommer släppa på sina hemligheter. Antingen för att hon vill hämnas på någon, eller för att hon inte vill falla ensam.Kan vara barnen eller någon annan i hennes nätverk.
Instämmer i allt du skriver här. Förändringar kommer att ske. Förändringar som inte skulle vara helt oväntade är t.ex att JB och JJ separerar och/eller att DB får ett psykbryt. Han såg mycket pressad ut där i hovrätten.

En självömkande, bitter, egoistisk och förbannad psykopat som JM - ja där kan man förvänta sig vad som helst om/när sanningen börjar komma fram från "familjen". Oj, vad det ska svida.
Och oj vilken frenesi hon kommer att uppvisa i brevskrivande m.m när hon inleder sin "hämnd-tour" mot de som valt att berätta sanningen, även om de då också avslöjat sig själva.
För Hikes skull så hoppas jag att hon tills dess avsagt sig uppdraget, så att hon slipper de kommande mentala och moraliska djupdykningarna.
Citera
2018-01-21, 04:01
  #38592
Medlem
magiciadehexs avatar
Tänker tillbaka på när jag var i hovrätten och vilka "vibbar" jag fick av JB, JJ och DB.
Lite kvinnlig intuition kanske, eller helt enkelt för mycket fantasi. Vet inte?
Ibland lägger man märke till små detaljer och tänker på vad det beror på och vad det säger om personen.

JB känns som en ganska sorglig varelse som styrts och påverkats alldeles för mycket av JM.
Genom JM:s prägling, dålig självkänsla samt missbruksproblematik så har hon försökt att ha ett hårt yttre, ett tufft skal fast hon egentligen bara är som en osäker tonårstjej fortfarande i sitt inre.
Hon verkar ju ha vissa drag av JM i personligheten tyvärr, men tror inte att dessa drag sitter så djupt inne som hos JM. Kom in "hel och ren" med lite tonårsstajl på kläderna. Kort jacka med fuskpälskrage, naturvit, tajt stickad tröja, ljusa kängor och en märkesbag. Slitet hår som ser hemmafärgat ut för det var ojämnt färgat med mörkare ton längst ut. Hårt sminkad med lösögonfransar och tatuerade bryn.
Tror varken hon eller JJ går till frisören, återkommer till det.
Jag tror att det var uppgjort dessa tre vittnen emellan - att JB skulle ensam vittna och vittna mot JM:s påstådda mörkerkörningsproblem och även tala om att hon tycker att det verkar som att JM är inblandad.

Att hon skulle vittna kan betyda att hon har minst att förlora, att hon är "minst" inblandad i Aki-mordet av dessa tre. Behöver inte oroa sig lika mycket för JM:s hämnd som övriga två.
Sen så är det väl också så, av vad jag minns, att JM aldrig pratat skit om JB i förhören som hon gjort om de övriga två. JB är ganska säker alltså, förmodligen för att hon har för många hållhakar på JM som också vet att om JB vänder sig mot henne så följer de andra med. Skulle kunna vara så.
Jag har hela tiden tänkt att JB verkligen är inblandad i Aki-mordet men efter hennes sista vittnesmål här så får det mig att tro att hon är inblandad men till en mera "passiv" del som t.ex att ha passat tvillingarna, kört JJ eller liknande.

DB kommer in, "hel och ren" och ser lite prydligare ut än jag förväntat mig, även fast jag vet att han inte är "prydliga" typen. Han är ganska lång, har jeans och rutig skjorta, kortklippt mörkt hår.
Har många drag av JM i ansiktet, de är väldigt lika. Tänkte på allt hemskt JM sagt om honom i förhören, när hon försökte skylla ifrån sig på honom. Hur känns det, att veta att ens mor gjort det?
Måste vara helt förödande. Sammanbiten, allvarlig, ser verkligen spänd ut och som att han bara vill iväg därifrån, så fort som möjligt. Undrar om det bara är rädsla inför rätten (och vad som komma skall) eller känslan av att ha tvingats dit pga sin mördande, förtalande, ljugande mamma och att han helst inte vill befinna sig i samma rum som hon. En kombination av detta kanske.

JM gör inga gulligullande försök till att få hans uppmärksamhet och hälsa i alla fall, vilket hon gjorde när JB kom in. Han, liksom de andra två, har ju varit med förr och vet att det ibland kan löna sig bäst att inte vittna. Han ger lite känslan av att vara psykiskt instabil, att man kanske kan förvänta sig ett psykbryt - om han blir tillräckligt hårt pressad. Måste säga att jag inte är hundra på att han är direkt inblandad i Aki-mordet men att han däremot vet hur allt gått till. Men, inte heller en omöjlighet att hans mor fått även honom att hjälpa till i dådet. Om så är fallet tror jag att han kommer att börja prata.

När JJ kommer in får i vart fall jag väldigt dåliga vibbar. Obehaglig snubbe med "fuck you"-utstrålning.
Klädd som förorts-trash/slyngel/gangster. Prålig svart skinnjacka som han ej tar av, jeans med en massa "fejkslitningar"/revor/hål. Kortsnaggat hår, rakat med vissa ställen där skallen syns igenom, som om rakningen/klippningen misslyckats. Utstrålningen säger: skyldig. Eller så är jag väldigt fördomsfull när det gäller hans stil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback