2018-01-20, 22:34
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det finns inga likheter med Anders Eklund och denna tråd, om du inte förstår det så kan jag inte hjälpa dig. Men givetvis är han en medmänniska, han är knappast en sköldpadda om det är det du menar.
Det gör det inte?? Det finns FLER likheter med honom och dessa föräldrar än vad det gör mellan de flesta föräldrar och dessa föräldrar. Sköldpadda? Seriöst. Trams.
Citera
2018-01-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Jag upprepar igen: läs på innebörden i den psykologiska termen folie a deux. Troligen handlar det varken om barnens egentliga symptom eller om kallhamrade mord, utan om en kraftigt förvrängd bild av verkligheten, en vanföreställning, hos föräldrarna.
Och det har framkallats av den depression som det talats om att pappan led av. Och kanske mamman. Man kan då inte se objektivt. Deras upplevelse av framtiden blir trång och det kan innebära att man inte ser nån lösning alls.
Men att uttrycka att livskvaliteten, pga barnens sjukdomstillstånd, blir dålig visar i vilket dåligt psykiskt skick föräldrarna befann sig. Begriper inte hur de lyckades mörka det skicket för omgivningen. Men folk ville kanske inte se? Inte lägga sig i? Vi har alldeles för stor respekt för andras integritet.
Citera
Medlem
Citat:
Jag upprepar igen: läs på innebörden i den psykologiska termen folie a deux. Troligen handlar det varken om barnens egentliga symptom eller om kallhamrade mord, utan om en kraftigt förvrängd bild av verkligheten, en vanföreställning, hos föräldrarna.
Jag är ingen psykolog, men det finns väl rätt mycket som talar för att föräldrarna tappat fotfästet, folie a deux är definitivt ingen dålig teori. Jag tänker på Berit Hedeby kan barnen ha fattat ett beslut, om vi undviker frågeställningen om de hade beslutskompetens eller ej, skulle vi då hamna i samma juridiska fälla som Berit Hedeby?

Jag finner detta fall väldigt intressant, men givetvis tragiskt bortom förstånd, dock är inte min första känsla ett behov att förkasta föräldrarna. De måste varit sinnesförvirrade, psykos, affekt nåt med deras sinnen...
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Borde inte det märkts på hans arbetsplats om han var i en djup depression?

Jo, det är ju det man tycker..
Citera
2018-01-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Nej, det behöver inte märkas alls.
Citera
2018-01-20, 22:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Det gör det inte?? Det finns FLER likheter med honom och dessa föräldrar än vad det gör mellan de flesta föräldrar och dessa föräldrar. Sköldpadda? Seriöst. Trams.

Det finns fler likheter mellan dessa föräldrar och de flesta föräldrar än mellan Anders Eklund och dessa föräldrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag följer moderatorernas råd. Den diskussionen hör hemma i medicin och hälsa.

Då vill jag att moderator på tråden bekräftar ditt påstående.
Ty vaccinfrågan är relevant eftersom Gardasil har kantats med skandaler där unga kvinnor och flickor över hela världen påstår att de blivit sjuka (läs trötthetsliknande åkomma) efter sprutan. Jag och många andra undrar vad som kan ha triggat igång döttrarnas sjukdom, en sjukdom som gjort att en hel familj utplånats. Självklart vill jag veta vad som kan ha utlöst denna svåra sjukdom!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nej. Been there. Man klarar att mörka. Depression syns inte alltid utåt.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Har även jag skrivit senaste dagarna, bättre att googla på begreppet "shared psychotic disorder" som är
den mer uppdaterade terminologin.

"Shared psychotic disorders usually happen only in long-term relationships in which the person who has the psychotic disorder is dominant and the other person is passive.

These pairs tend to have a close emotional connection to each other. But apart from that, they usually don’t have strong social ties."

https://www.webmd.com/schizophrenia/guide/shared-psychotic-disorder#1
Citera
2018-01-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Är du säker på att mamman fick cancer då? Återfall igen?
Det är ingen orsak ändå till att ta någon annan av daga.
Psykologhjälp kanske hon behövde om hon nu inte ville ha läkarhjälp.

Det är märkligt att inte mammans påstått svåra cancer nämns i föräldrarnas självmordsbrev? Det är endast barnens "svåra sjukdom" som tas upp som orsak till att man måste döda barnen.
Föräldrarna tog ett gemensamt beslut att döda sina barn.
Det framgår av det självmordsbrev som polisen fann i huset i Bjärred.
Anledningen var barnens sjukdom som förvärrats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
Citera
2018-01-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det är märkligt att inte mammans påstått svåra cancer nämns i föräldrarnas självmordsbrev? Det är endast barnens "svåra sjukdom" som tas upp som orsak till att man måste döda barnen.
Föräldrarna tog ett gemensamt beslut att döda sina barn.
Det framgår av det självmordsbrev som polisen fann i huset i Bjärred.
Anledningen var barnens sjukdom som förvärrats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
Det kanske visst nämns. Men polisen valt att inte gå ut med det?
Citera
2018-01-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Först kände jag en stark intensiv känsla av att förklara att du inte verkar vara stabil och har inte riktigt sammanhängande logiska resonemang, lite ungdomligt omoget sätt att hantera känslor.

Men jag insåg att jag skulle inte kunna beskriva detta på samma beskrivande och målande sätt som dina inlägg gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in