2018-01-20, 11:56
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Att du med flera har fördomar om ME som diagnos var nog en rätt betydande faktor i det som skedde i Bjärred. Dvs omvärldens okunskap. Se gärna nya dokumentärer i ämnet och läs lite forskningsrapporter. ME är en neurologisk sjukdom, benign myalgisk encefalomyelit, ingår i WHO-klassifikationssystemet med koden ICD-10 G93.3. Vad du "tror" eller är "skeptisk till" är således irrelevant.

Nu menade jag i det här specifika fallet. Det är möjligt att man har satt en ME-diagnos på båda barnen men jag undrar om det verkligen är korrekt. Du som är så insatt borde själv veta att det är svårt att ställa en säker diagnos i avsaknad av pålitliga biomarkörer. Min poäng var att eftersom det verkar ha funnits en betydande psykisk ohälsa i familjen (eller du kanske tycker att det är rationellt att döda sina barn på grund av ME?) så står förklaringen troligast att finnas i föräldrarnas mående, inte barnens. Dessutom gjorde jag den allmänna betraktelsen att psykisk ohälsa kan ge upphov till många somatiska symtom som påminner om ME: värk, störd sömn, hjärndimma, problem med magen...

Eftersom omvärlden verkar ha anpassat sig till familjens behov i det här fallet (både avseende skolgång och föräldrarnas möjlighet att arbeta hemifrån) så finns det inget som tyder på att det är samhällets "skepsis" som fått dem att mörda sina barn. Dessutom uttryckte de klart och tydligt att det var avsaknaden av framtidsutsikter som var anledningen. Var är det troligast att de fått sådana tankar ifrån? Varifrån kan de ha fått idén att ME är en så fruktansvärd och hopplös sjukdom att det är bättre om alla dör?
Citera
2018-01-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har läst boken en gång, någon gång i början, inte mer.

Jag reagerade då på att den kändes udda, fick liksom aldrig ihop syftet med boken som handlade om moms, med invävda dialoger med hans barn samt deras teckningar. Förstod aldrig bokens målgrupp eller språk.
Boken verkar vara tänkt som en variant av böckerna i "Dummies" serien. Typ Moms för dumskallar. Men uppenbarligen var nivån ändå för hög.
Citera
2018-01-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Malou på Tv 4 har gjort flera inslag om sjukdomen. Det är starka vittnesmål från både drabbade och anhöriga. Det går nog inte att förstå vilken påverkan denna sjukdom kan ha på en familj där två pigga och duktiga flickor hamnar i ett sånt tillstånd som dom drabbade beskriver. Om alla som gör sig till domare över föräldrarna försöker så kanske vi kan få bort dom värsta påhoppen ur tråden. Naturligtvis är det inte friskt att ta livet av sina barn, lika lite som att ta livet av sig själv. Men det finns orsaker till varför livet kan bli ett sånt helvete att döden kan kännas som en befrielse.

http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/hon-lider-av-me-trötthetssyndrom-jag-är-som-en-levande-död-3947301

Ja, det är fastställt att barnen var sjuka, nej dom orkade inte gå i skolan. Vi vet inte om det var ME men det mycket tyder på det. Det beskrivs som kroniskt utmattningssyndrom. I inslaget får man också en liten ledtråd om varför det otänkbara skedde just nu. Familjen levde isolerade, paret i inslaget förklarar vilken lycka det var när hon fick en medicin som gjorde att hon orkade gå en promenad runt huset och klarade av att få besök en kvart i veckan.

Sjukdomsförloppet verkar vara hastigt så den desperationen som föräldrarna kände när den yngre systern började visa symptom är verkligen förklarlig.

Det handlade inte om karriärer eller att få förverklia sig själv, det handlade om att dom två personer som man älskar mer än livet eller mer än sig själv skulle få tillbringa sina liv sängliggande i ett mörkt och tyst rum.

Kliv in i deras själ och dela deras känslor i den situationen och döm dom sedan, för det har dom redan gjort. Dom valde döden och trodde att den skulle bli en befrielse för allihop. Jag hoppas dom fick rätt.
Att känna att ens framtid är meningslös är väl ok. Men att själv avgöra att två unga personers framtid är meningslös är inte ok. Hade tjejerna något att säga till om om sin egen död?
Citera
2018-01-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftas
Självfallet är det inte ok. Men låt oss skilja mellan den moraliska frågan och den teoretiska frågan efter förklaringar. I det senare hänseendet är det ett faktum att familjen hade drabbats av jävligheter som de flesta av oss gudskelov knappt kan föreställa oss.

Som vad utöver vad som framkommit? Barn som klarade hemundervisning bra, lekte i poolen och gick på affär strax före. Mamma och pappa som jobbade ända in i det sista. Ingen döende i den familjen. Finns inget försvar för att mörda dem.
Citera
2018-01-20, 12:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Att mörda sina barn är fel, så klart! Men i en depression finns INGEN logik, ingen. Psykisk ohälsa bryter ner det rationella tänkandet. Människor i alla åldrar och sociala klasser tar tex livet av sig och mördar. Ofta svårt för anhöriga att förstå hur någon till synes lycklig eller framgångsrik person kan ta sitt eget liv och "ge upp". Det finns sån massiv okunskap om psykisk ohälsa. Hoppas detta fall kan leda till att fler får kunskap om hur LIVSFARLIG sjukdom depression är. Googla på vanligaste dödsorsaker i Sverige så ser du att psykisk ohälsa ligger på top 3.

Jag kan skriva under på det, jag har själv varit där. Vad som är unikt och så svårt att förstå i det här fallet är att 2 personer "delat" samma depression..

Depression är en dödlig sjukdom men att två, till synes högfunktionella, människor i samma familj går in i denna psykotiska fas av depression, samtidigt, är helt enkelt obegripligt.
Citera
2018-01-20, 12:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Suck! Mitt första inlägg i tråden, där jag ställer en simpel fråga och så klart flippar du ut fullständigt...

[NO-SPOILER]Det var ett uttalande från en polis på platsen, så hur är det en dålig källa? [/NO-SPOILER]

Visst "hörde du det på radion" i första versionen?

Vilken radio (polisradion... NÄ) ?
Vad har reportern fått det ifrån ?
Berättar poliser sånt för reportrar ?
Skall man tro på allt man hör ?
Skall man tro på dig ?

Frågor, frågor - inga enkla svar. Men vill man skapa en sk trådsanning är det ju ungefär så man gör.
Man tycker ju att sund källkritik och viss återhållsamhet med spekulationer borde vara vettigt, i en sådan här tråd.
Citera
2018-01-20, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Inte vet jag men tjejerna är ju uppenbarligen mördade. Och så pass mycket info har ju ändå kommit fram att alla har förstått att detta inte handlat om att stänga av en respirator precis. Livet blev inte som föräldrarna ville så de gjorde slut på det och skonade ej sina döttrar. Må dessa flickor vila i frid.

Nej, livet blev nog inte som dom ville.
En cancer-sjuk mamma, och två döttrar med obolig sjukdom.
Så nej, livet blev nog inte som dom ville.
Citera
2018-01-20, 12:02
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giftas
Självfallet. Med "förstå" menar jag bara rationellt begripliggöra; dvs. att det inte är ett "vansinnesdåd" i ordets vanliga bemärkelse.
Djup depression är förfärligt. Det som förvanar mig är att familjen inte fick mer hjälp eller sa sokte dom inte hjälp i tid.
Citera
2018-01-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nu menade jag i det här specifika fallet. Det är möjligt att man har satt en ME-diagnos på båda barnen men jag undrar om det verkligen är korrekt. Du som är så insatt borde själv veta att det är svårt att ställa en säker diagnos i avsaknad av pålitliga biomarkörer. Min poäng var att eftersom det verkar ha funnits en betydande psykisk ohälsa i familjen (eller du kanske tycker att det är rationellt att döda sina barn på grund av ME?) så står förklaringen troligast att finnas i föräldrarnas mående, inte barnens. Dessutom gjorde jag den allmänna betraktelsen att psykisk ohälsa kan ge upphov till många somatiska symtom som påminner om ME: värk, störd sömn, hjärndimma, problem med magen...

Eftersom omvärlden verkar ha anpassat sig till familjens behov i det här fallet (både avseende skolgång och föräldrarnas möjlighet att arbeta hemifrån) så finns det inget som tyder på att det är samhällets "skepsis" som fått dem att mörda sina barn. Dessutom uttryckte de klart och tydligt att det var avsaknaden av framtidsutsikter som var anledningen. Var är det troligast att de fått sådana tankar ifrån? Varifrån kan de ha fått idén att ME är en så fruktansvärd och hopplös sjukdom att det är bättre om alla dör?

Mycket bra, patientföreningen hjälper inte att förmedla hopp och det står tom att hemundervisning rekommenderas, vilket inte stöds av medicinsk kunskap och erfarenhet. Diagnosen är omstridd, av mycket goda skäl. Trötthet efter infektion förekommer absolut, men det tillfrisknar man från.
Citera
2018-01-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade. Att få fram ett botemedel, om det ens går, eller preparat som kan lindra och ge en betydande ökning av livskvaliten tar nog lite längre tid än så.

Att leva under dessa förhållande med två mycket sjuka barn som är sängliggande och knappt orkar lyfta på huvudet för att dricka ur ett sugrör skulle nog få de flesta av oss att sakta förtvina både psykiskt och fysiskt.

Att ha ett barn med ME om det finns två friska föräldrar är nog tillräckligt svårt. Att ha två barn med densamma samt där den ena föräldern fått tillbaka sin cancer bör bryta ner de flesta människor. Tror jag.

Är du säker på att mamman fick cancer då? Återfall igen?
Det är ingen orsak ändå till att ta någon annan av daga.
Psykologhjälp kanske hon behövde om hon nu inte ville ha läkarhjälp.
Citera
2018-01-20, 12:10
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Vilken efterlevande anhörig tror du skulle skriva under omsorg? Omsorg hade varit att ta till all hjälp. Berätta om självmordstankar för syskon och föräldrar, sjukskriva sig o.s.v. Att isolera sig borde aldrig ha varit ett alternativ så illa som det kan gå.

Ditt barn är värt allt. Den egna eller för annan uppfattade livskvalitén kan inte betyda mindre i sammanhanget.
Jag tror inte någon tycker att detta har varit ett optimalt agerande. Jag skrev "någon slags" omsorg för att visa det. Vad jag menar är att avsikterna inte har varit onda, även om gärningen som sådan objektivt är hemsk.

Det är också lätt att sitta hemma och skriva på Flashback hur fel föräldrarna agerat, utan att själv befinna sig i den situation de gjorde eller att må som de gjorde. Även med den som begår en brottslig eller horribel gärning finns dock skäl att känna empati när det finns några slags förmildrande omständigheter.
Citera
2018-01-20, 12:11
Medlem
Om han nu var fanatisk scientolog så tror han på reinkarnation. Då kanske han, i en sjuk logik, tycker att döda familjen var en lämplig handling. Men jag tror mer att frun ville hoppa av, och att de/hon blivit sk suppresive persons enligt Scientologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in