Citat:
Att du med flera har fördomar om ME som diagnos var nog en rätt betydande faktor i det som skedde i Bjärred. Dvs omvärldens okunskap. Se gärna nya dokumentärer i ämnet och läs lite forskningsrapporter. ME är en neurologisk sjukdom, benign myalgisk encefalomyelit, ingår i WHO-klassifikationssystemet med koden ICD-10 G93.3. Vad du "tror" eller är "skeptisk till" är således irrelevant.
Nu menade jag i det här specifika fallet. Det är möjligt att man har satt en ME-diagnos på båda barnen men jag undrar om det verkligen är korrekt. Du som är så insatt borde själv veta att det är svårt att ställa en säker diagnos i avsaknad av pålitliga biomarkörer. Min poäng var att eftersom det verkar ha funnits en betydande psykisk ohälsa i familjen (eller du kanske tycker att det är rationellt att döda sina barn på grund av ME?) så står förklaringen troligast att finnas i föräldrarnas mående, inte barnens. Dessutom gjorde jag den allmänna betraktelsen att psykisk ohälsa kan ge upphov till många somatiska symtom som påminner om ME: värk, störd sömn, hjärndimma, problem med magen...
Eftersom omvärlden verkar ha anpassat sig till familjens behov i det här fallet (både avseende skolgång och föräldrarnas möjlighet att arbeta hemifrån) så finns det inget som tyder på att det är samhällets "skepsis" som fått dem att mörda sina barn. Dessutom uttryckte de klart och tydligt att det var avsaknaden av framtidsutsikter som var anledningen. Var är det troligast att de fått sådana tankar ifrån? Varifrån kan de ha fått idén att ME är en så fruktansvärd och hopplös sjukdom att det är bättre om alla dör?
[/NO-SPOILER]