2018-01-20, 18:34
Medlem
Har köpt en del saker på jula av deras egna märken bl.a. elverk och en skruvdragare och dom sakerna lämnade jag tillbaka efter några dagar , elverket funkade i 20 min innan det började krångla och skruvdragaren höll i en timme. Jag kommer aldrig köpa billiga märken för det lönar sig i längden att köpa bra märkessaker.
Citera
2018-01-20, 19:49
Medlem
Har man inte råd att köpa kvalitet, kan man vara utan (är man fattig kan man inte vara snål). Varför? Jo det blir dyrare. Kan man inte lära sig produkten man köpt, kan man inte inte heller gnälla! Att köpa en snöslunga på second hand för en femhundring och att inte veta något om den, ja, då skulle jag hellre köpt en snöskyffel...
Citera
2018-01-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jävla skräp! Använd tre gånger och en total drifttid på max 2 timmar. Nu i morse när jag skulle starta maskinen så var det plötsligt tvärstopp efter att den först startat och gått fett på full choke i typ 5 sekunder. Motorn går inte runt så gissar på skuren motor eller liknande. Skall köpa en till likadan eftersom det är garanti 1 år så har jag ett lik att plocka delar från. Denna var helt ny men fick ej kvitto då jag köpte den på second hand i somras.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/bensindrivna-snoslungor/snoslunga-721229/

jula, biltema, clas ohlson säljer alla skitprodukter som inte håller och det hjälper inte ens att hålla sig med två. Billigare att handla det som håller och ha en maskin som fungerar och man kan lita på.
Citera
2018-01-20, 19:54
Medlem
TS har tankat ren bensin utan olja i maskinen. GG
Citera
2018-01-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StraightFlush
Kan absolut inte vara en två taktare. På hemsidan är det fyrtakt dom dom säljer.

Fast det står tvåtakt på deras hemsida.
Citera
2018-01-20, 20:40
Medlem
Abwehrs avatar
Jag har en borrhammare från Biltema som jag köpte för 300 spänn för ett par år sedan.
Jag har nog borrat ett hundratal hål och bilat upp och bort åtskilliga kubik så jag anser att det var ett bra köp.
Har även ett par vinkelslipar,sticksågar och multiverktyg från Jula som funkar hur bra som helst de få gånger jag använt dom.
Att gå o köpa Festool eller Bosch blå hade varit hål i huvudet för mig men vi är all olika förstås.
Citera
2018-01-20, 20:41
Medlem
Jofs avatar
500 kr för en snöslunga. Billigt! Brukar kosta flera tusen.
Hur mycket montage får man göra?
Citera
2018-01-20, 21:01
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
500 kr för en snöslunga. Billigt! Brukar kosta flera tusen.
Hur mycket montage får man göra?

Tänk Lego.
Citera
2018-01-20, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CannotTrustSyrup
Jag tror att du har gjort den sur genom att köra den på choke längre än vad du behöver, då fylls cylindern med bensin och går inte att dra runt. Ta ut tändstiftet och dra runt den några varv, gör rent stiftet och sätt tillbaka den, nu borde den fungera.

Hahahaha det var nog det absurdaste inlägget i hela tråden. Är du fullständigt blåst eller?

Men visst, är motorn sur så funkar ju dina sista rader iaf.
Citera
2018-01-20, 22:48
Medlem
Halloj!

Jag och polaren köpte varsin 4-taktare på 5hk 210cc för 5 år sedan. Jag köpte tom 2st för de var så billiga ca 2500:-/st. Polaren var tillbaka och bytte sin då den var snett ihopsvetsad från fabriken och då fick han tillbaka pengarna men de glömde att dra pengarna för den nya slungan mao den vart gratis....

De har gått utmärkt förutom min ena började brinna när jag startade den men jag har den som reservdelsmaskin vilket den var tänkt som från början.

Man behöver pumpa hjulen som är slanglösa varje säsong annars står den snett.

Jag har en Stiga 825 track från 1985 som jag kör med fortfarande kostade ca 17000:- då vilket enl nuvärdesberäkning 2018 blir 38344:- http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm

Rätt stor skillnad mellan 38000 och 2500 så jag är rätt nöjd med Jula slungan och kan varmt rekommendera den.
Citera
2018-01-21, 05:46
Medlem
@Trådstartare:
Att säga att du köpt en ny på second hand blir ju humor på hög nivå.

Till de som fortsatt tvekar: läs på hemsidan, detta är en tvåtakt!

Köpte denna förra året och har uppskattningsvis använt den 100h utan några som helst problem. Startar alltid och första starten för säsongen gick den igång på 2:a draget.

Använder tvåtakts akylatbensin, även den inköpt på JULA eller biltema. 😂😁
Citera
2018-01-21, 09:42
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Skämt åsido, jag har aldrig förstått vitsen med alkylatbensin annat än att det är dyrare än köpa än att köpa en flaska olja, en tomdunk och blanda själv med bensin från macken.

Vad skiljer alkylatbensin från den gamla hederliga oljeblandade bensinen man använde till sin gamla utombordare förr i tiden?

Alkylatbensin är en mycket mer välspecificerad produkt än bensinen du köper på pump. Som namnet antyder framställs den genom alkylering av isobutan med propan och butan. Resultatet är en blandning av isoheptan och isobutan. Din pumpbensin är en cocktail av kolväten med bland annat betydande halter aromatiska kolväten och upp till en procent bensen.

Pumpbensinen är främst avsedd för bilar med avgasrening (äldre fordon undantagna) som ser till att inget skadligt kommer ur baktill på bilen. Arbetsredskap från Jula saknar i regel detta och tvåtaktsmotorer spyr dessutom ut oförbränt bränsle just där snåljåpen (=den som handlar på Jula) arbetar.

Bättre förbränning och länge hållbarhet får man också på köpet, men om man köpt maskinen för en femhundring vill man säkert inte lägga 40 kronor litern på bensin i dunk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in