2018-01-20, 16:41
Medlem
Crow2000s avatar
Den kostar 499 kr jula club pris...
Hondas motsvarande lilla enstegs slunga kostar 6495:- Den är trots det ett mer ekonomiskt köp än Julas.
Sluta köp skräp så slipper du bli besviken.
Citera
2018-01-20, 17:02
Medlem
StraightFlushs avatar
Kan absolut inte vara en två taktare. På hemsidan är det fyrtakt dom dom säljer.
Citera
2018-01-20, 17:08
Medlem
MagisterBisters avatar
Tydligen så är det en tvåtaktsmotor på just denna modellen. Kanske inte så där jättevanligt.

Men om nu TS inte var medveten om detta och körde den på oblandad bensin, då är det inte konstigt om den inte startar längre.

499 spänn, för övrigt. Just nu i alla fall. Det var inte mycket för en snöslunga.
Citera
2018-01-20, 17:10
Avstängd
scips avatar
I alla kina motorer man köper nya bör man byta smörjolja det första man gör.
Citera
2018-01-20, 17:13
Medlem
TS varnar för en snöslunga och ska köpa en likadan?

Den gamla "buy once, cry once" gäller som vanligt...
Citera
2018-01-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag har som tidigare skribent påtalat aldrig hört om en snöslunga med 2-takts motor.
Alla billiga snöslungor är skräp!
Claes Ohlsons snöslungor av märket Cotech är också rena skräpet, som att kasta pengarna i sjön.
Jag har en ganska stor Partner, inte nöjd med den heller även om motorn är bra (Briggs & Stratton), den är klumpig och felbalanserad.

De absolut bästa snöslungorna jag använt kommer från Honda, de är helt överlägsna!
Synd bara att de är så j*vla dyra, men det är väl som vanligt, man får vad man betalar för.

Smakar det så kostar det....
En maskin Cotech som kostar 7000 kronor och med en 5 års garanti kan väl inte endast vara skräp heller?
Citera
2018-01-20, 17:16
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jävla skräp! Använd tre gånger och en total drifttid på max 2 timmar. Nu i morse när jag skulle starta maskinen så var det plötsligt tvärstopp efter att den först startat och gått fett på full choke i typ 5 sekunder. Motorn går inte runt så gissar på skuren motor eller liknande. Skall köpa en till likadan eftersom det är garanti 1 år så har jag ett lik att plocka delar från. Denna var helt ny men fick ej kvitto då jag köpte den på second hand i somras.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/bensindrivna-snoslungor/snoslunga-721229/

Köpt en billig snöslunga av budgetmodell, på second hand... beklagar sig här när den inte funkar... påstår att den är sprillans ny

Inser du inte själv hur dumt det låter?
Citera
2018-01-20, 17:25
Medlem
flaskborstes avatar
Köp en TORO slunga. Bra proffsmärke som håller måttet. Just snöslungor körs ju då det är kallt och då behövs det kvalitet..Jag har en snörstartad toro och den är inne på sitt 6:e år nu och går och startar fortfarande som en dröm.

Glöm aspen bensin..åk till Qstar och köp akrylatbensinen på pump istället. Blir halva priset jämfört med en dunk med aspen. Qstar har akrylatbensin på flera mackar runt om i Sverige på pump.

Brukar ta med en 25liters och lagra bensinen är inget problem då akrylatbensin håller sin kvalitet längre än vanlig bensin.
Citera
2018-01-20, 17:30
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag har som tidigare skribent påtalat aldrig hört om en snöslunga med 2-takts motor.
Alla billiga snöslungor är skräp!
Claes Ohlsons snöslungor av märket Cotech är också rena skräpet, som att kasta pengarna i sjön.
Jag har en ganska stor Partner, inte nöjd med den heller även om motorn är bra (Briggs & Stratton), den är klumpig och felbalanserad.

De absolut bästa snöslungorna jag använt kommer från Honda, de är helt överlägsna!
Synd bara att de är så j*vla dyra, men det är väl som vanligt, man får vad man betalar för.

Smakar det så kostar det....

Honda är sjukt bra, men Al-Ko brukar vinna tester och är bra mycket billigare.
Citera
2018-01-20, 17:35
Medlem
Firewaias avatar
Behöver man verkligen varna att biltemas prylar inte håller hög kvalite? Är det inte relativt känt att man får vad man betalar för i de flesta fall?
Citera
2018-01-20, 17:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Glöm aspen bensin..åk till Qstar och köp akrylatbensinen på pump istället. Blir halva priset jämfört med en dunk med aspen. Qstar har akrylatbensin på flera mackar runt om i Sverige på pump.

Akryl i bensin låter inte som någon vidare bra idé.

Skämt åsido, jag har aldrig förstått vitsen med alkylatbensin annat än att det är dyrare än köpa än att köpa en flaska olja, en tomdunk och blanda själv med bensin från macken.

Vad skiljer alkylatbensin från den gamla hederliga oljeblandade bensinen man använde till sin gamla utombordare förr i tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Varning o varning.. det är från Jula du köpt skiten. Allt är engångsprodukter.

Nja, minst 2 gånger per år ser jag produkter av hög kvalité men med lågt pris på Jula. Ibland har deras parti-inköpare tur och kommer över något fint konkurslager med kvalitetsgrejer, och då är det ju Jula'fton för alla som vet vad som är vad i produktdjungeln.

Man måste dock veta vad man söker för att kunna hitta de varorna i deras annars ganska strida ström av skit.

Citat:
Använd tre gånger och en total drifttid på max 2 timmar.

Jag tror du fallit för säljartricket "Never be afraid to mislabel a product".

Citat:
Denna var helt ny men fick ej kvitto då jag köpte den på second hand i somras.

Säljaren har uppenbarligen lurat dig kring hur ofta och hur mycket maskinen använts, såvida du inte som många i tråden tror, dabbat dig med bränslemixen.
Citera
2018-01-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannotTrustSyrup
Jag har en likadan som jag har använd i 3 år, visserligen sparsamt då vi inte får så mycket snö i södra sverige. Den har aldrig krånglat, stått still under hela sommaren och startar i ett nafs.

Jag tror att du har gjort den sur genom att köra den på choke längre än vad du behöver, då fylls cylindern med bensin och går inte att dra runt. Ta ut tändstiftet och dra runt den några varv, gör rent stiftet och sätt tillbaka den, nu borde den fungera.

Cylindern kommer verkligen inte att fyllas med så mycket bensin att den ej går runt p.g.a att man kör med choke på. Det som händer när motorn blir sur är att det är för mycket bensin i cylindern för att det ska antändas, men att den skulle fyllas så till den grad att den ej går runt är omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in