2018-01-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Sentio kommit. SDs ras fortsätter. Nu vet vi iallafall att partiet inte är över 25%.
Sossarna ökar rejält.

Moderaterna 19,9 (20,2)
“Liberalerna” 3,6 (4,6)
Centerpartiet 8,6 (10,0)
Kristdemokraterna 2,9 (3,0)
Socialdemokraterna 27,0 (23,0)
Vänsterpartiet 7,1 (8,0)
Miljöpartiet 3,8 (3,9)
Sverigedemokraterna 22,2 (23,0)
Fi 2,7 (1,6)
Piratpartiet 0,9 (1,4)
Medborgerlig samling 0,7 (0,6)
Det finns inget Jävla SD ras. Däremot tappar SD för att de har försökt att bli gammla M.
2018-01-20, 19:09
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Varför fortsätter man att tala om ett samarbete som är totalt avfärdat av Kristersson?
M vill inte ta i SD med tång. Dags för gamla moderater och andra sinnessvaga att ta in det.
Vill man ha massinvandring så röstar man på M. Vill man ha en förändring så röstar man på SD.
Samarbete krävs inte gällande det jag skrev om: Migrationskritiska förslag som både M och SD delar uppfattning i.
2018-01-20, 19:15
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Samarbete krävs inte gällande det jag skrev om: Migrationskritiska förslag som både M och SD delar uppfattning i.
Men förstå. Iom att M totalt utesluter ALLT ang SD så återstår alliansen som alternativ. Glöm samarbete över blockgränsen, det kommer ej att ske.
M vill ha en invandring på 100.000/år. Det är en fortsatt massinvandring.
Alliansen består även av ett relativt starkt C som vill ha öppna gränser. Ett L som i princip vill ha öppna gränser. Med dessa två partier skall Ms redan rekordhöga önskade nivåer UPP efter man har förhandlat.
2018-01-20, 19:17
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Men förstå. Iom att M totalt utesluter ALLT ang SD så återstår alliansen som alternativ. Glöm samarbete över blockgränsen, det kommer ej att ske.
M vill ha en invandring på 100.000/år. Det är en fortsatt massinvandring.
Alliansen består även av ett relativt starkt C som vill ha öppna gränser. Ett L som i princip vill ha öppna gränser. Med dessa två partier skall Ms redan rekordhöga önskade nivåer UPP efter man har förhandlat.
Du bemötte inte alls det jag skrev om nu. Jag snackar inte om några samarbeten mellan M och SD. Punkt slut.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-20 kl. 19:20.
2018-01-20, 19:25
Medlem
Citat:
Du bemötte inte alls det jag skrev om nu. Jag snackar inte om några samarbeten mellan M och SD. Punkt slut.

Du måste ju ändå först ha en regering.

Skulle det vara en moderat minoritetsregering?
2018-01-20, 19:30
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Du måste ju ändå först ha en regering.

Skulle det vara en moderat minoritetsregering?
Har ingen aning om hur framtida regeringen kommer att se ut.

C + L vill ju inte ens ingå i en Alliansregering om Alliansen blir mindre än Rödgröna(för då måste de stödjas av SD).

Även jävligt tveksamt om SD röstar för en regering med C i.

Ett tredje scenario kan vara att SD går upp 5 procent till valet från nu. Då är man med KD/L ute ur riksdagen förmodligen större än kvarvarande Alliansen. Då blir Alliansen omöjlig att fortsätta med.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-20 kl. 19:33.
2018-01-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror varken S eller M vågar bilda regering tillsammans. Däremot kan jag tänka mig att de sätter sig i sken-förhandlingar efter valet som inte är tänkta att leda någonstans och när dessa förhandlingar bryter samman och extraval hotar så bryter Kristersson sitt löfte att inte förhandla med SD, till folkets stora jubel.

This... Smoke and mirrors. Vi måste förstå att detta ALDRIG kommer att ske.
SD ska helt sonika mota hela Sjuklövern framför sig med glödgade, nyvässade högafflar in i hörnet av brända broar där omvändelsen skall ske.
Yttermera skall Sjuklövern dagligen, iklädda den strävaste tagel-skjorta, på bästa sändningstid i både SVT & TV4 be om syndernas förlåtelse inför det Svenska folket, vilket givetvis aldrig kommer att att beviljas.
Dessvärre har jag en obehaglig känsla att SD nästan vill hålla ned sin popularitet p.ga bristande duglighet..? Min röst är solid. Men jääävligt flyktig, när utlovade resultat uteblir...

Min högaffel är lika vass & rödglödgad åt alla håll...
2018-01-20, 19:48
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det med nyval är förvisso sant.

Men har inte M och SD majoritet: Så finns det heller ingen möjlighet att införa migrationskritiska beslut, eller andra viktiga förändringar som SD vill få igenom. Vilket vore förödande.

Citat:

Citat:

Ok.
2018-01-20, 19:50
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ok.
Tycker man likadant i en fråga och röstar på samma lagförslag, så behöver inte det vara ett samarbete. Frågor på det?

Min poäng var att då M och SD tycker likadant i en hel del migrationsfrågor. Så kommer de utan samarbete att rösta för samma lagförslag. Därav är det viktigt att de innehar en majoritet inom riksdagen. Eftersom att partier som C och S kommer knappast rösta för liknande lagförslag.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-20 kl. 20:01.
2018-01-20, 20:08
Medlem
Nycticoraxs avatar
Har ett tag haft känslan att detta "ras" för SD är lugnet före stormen, i undersökningar. Det verkar som att folk runt omkring mig blir mer SD-vänliga, eller snarare mindre vänliga mot sjuklövern. Varför ens svara på en opinionsundersökning? Varför svara SD? Det börjar bli sent att göra nån slags protest genom att svara SD.

Nu ska man inte lita på såna här känslor direkt, men vore intressant att ta reda på mer om väljarnas psyke såhär några månader innan valet.
2018-01-20, 20:08
Medlem
Se nedan.
Senast redigerad av kortrockad 2018-01-20 kl. 20:11.
2018-01-20, 20:14
Medlem
svenabs avatar
Även om jag läst lite statistik för 30 år sedan vet jag inte så mycket om hur OI arbetar.
Skillnaderna mellan de högsta och lägsta värdena för SD var under lång tid mellan 8-12 pe och verkar nu ha krympt rejält. Yougov och Sentio visade på dramatisk minskning samma månad som andra OI till och med visade på en liten ökning. M går fram med stormsteg i vissa mätningar nu i januari och minskar i andra. Samma sak med S.
Det hela blir som att jämföra väderleksprognoserna från Danmark och de från SMHI som ibland skiljer sig mycket. För Skånes del brukar Danskarnas prognoser vara lite säkrare.

Min fråga är: Sneglar OI på varandra, och jämkar sina resultat om deras egna värden förefaller att vara för extrema?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in