2018-01-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Varför skriver du så, när du inte har en aning.
Jag har inte heller nån aning, men jag FÖRSÖKER i alla fall förstå.

Du är bara bitter, sur och letar efter det värsta tänkbara scenariot hela tiden.
Sluta pipa och gnälla hela tiden,och försök komma med nått intressant istället.
Ja, jag är jävligt bitter och sur över att två oskyldiga flickor mördats av sina föräldrar! Det borde du också vara i stället för att "försöka förstå" föräldrarna i hundratals inlägg – om och om igen utan att ha något nytt att komma med.
Citera
2018-01-20, 18:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analkanal
Sen orsaken till morden blev officiell har jag sett medierna använda (om vi bortser från den fakta polisen kommit ut med) i princip enbart saker som kommer härifrån. Bara lite mer tillspetsat. "Mamman engagerade sig i en grupp för en klinik som behandlar ME", när det "bara" varit så att hon gillat sidan på facebook osv.
Så, varsågod media för infon. Synd bara att ett fåtal FB-medlemmar fick göra jobbet år er.

Eller så är det tvärtom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är pappans ord i protokollen, det kan säkert vara sant vid det givna tillfället. När skulle skolans planering utgå ifrån nåt annat än att barnen skulle tillbaka till skolan? Tror du att du hittar nåt protokoll för ett barn där det står att eftersom barnet ändå ska dö så kan ni se på Bamse hela dagarna?

Barnens positiva inställning till undervisningen rapporterades nog från lärarna, fadern har lyckats övertyga rektorn om att båda barnen har ”fasansfulla sjukdomar”. Skolan verkar ha velat ha dem mer i klassrummet men föräldrarna låg på om hemundervisning.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Du har fel! Du dömer människor du inte känner, vars liv du vet ingenting om. Jag vet att pappan var djupt deprimerad över familjesituationen. Det jag har fått höra är att han gjorde ALLT för sina döttrar. Han plågades av att se dem plågas. Jag har bara hört gott om Oskar och Hanna, de lär ha varit ödmjuka, jordnära och prestigelösa.
Kan någon länka till dagens avsnitt på Tv4 angående ME?

Gjorde ALLT för dem? Låter verkligen inte så, han verkar ha varit borta ofta i arbetet, dessutom om det stämmer att han gick ner 10% i arbetstid, är det att göra ALLT för sina barn?

Han plågades av att se dem plågas, med andra ord, det var för att HAN plågades. Ingen tar livet av sina barn och är normalt fungerande.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Det här fallet låter som ett "folie a deux", dvs att två mycket intimt förbundna parter tillsammans går in i en psykisk sjukdomsbild. Dock är det bara ena parten som egentligen är psykiskt sjuk (djupt deprimerad/psykotisk/självmordsbenägen) men som lyckas "sälja in" sitt sjuka synsätt till den andra och vekare parten. Man lever i ett intimt mentalt förbund och isolerar sig från andra och bygger upp en alternativ världsbild.
Det framstår allt mer som om både den omöjliga och obotbara sjukdomsbilden, och den kollektiva döden är resultatet av föräldrarnas folie a deux.

Det finns flera exempel på detta begrepp inom psykiatrin, ibland syskonrelationer, ibland parrelationer. Jag tror inte på Munchausen by proxy alls. Jag tror att familjen varit varm och kärleksfull, och uppriktigt trott att detta varit ett hopplöst liv. Jag tror inte att någon varit beräknande eller kall, utan uppriktigt gått in i sin depressiva sjukdoms svarta synsätt - och den andra (mer beroende parten) har hoppat på tåget. Detta allt mer ju längre de isolerat sig Folie a deux.
Det kan knappast röra sig om något annat än folie à deux om det där avskedsbrevet är autentiskt och rättvisande återgivet. Som det har skrivits i tråden är ME vidare ovanlig i tonåren och i princip okänd före puberteten. Jag känner mig speciellt olycklig inför de yngsta flickans insjuknande, som mycket väl kan vara det som knuffade föräldrarna över kanten. I familjer med ett allvarligt sjukt eller handikappat barn blir ju mer eller mindre med naturnödvändighet det sjuka eller handikappade barnet och dess problem familjens huvudprojekt, som övriga familjemedlemmar, inklusive friska syskon, äger att underkasta sig. Kan det ha varit så att lillasyster - medvetet eller undermedvetet - såg utvecklande av egna symptom som den enda chansen att få det utrymme i familjen hon behövde?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natsas
Har inte någon med insyn i familjen skrivit att de har sökt hjälp överallt och reste utomlands (Tyskland tror jag) för att försöka få experthjälp?
Det känns som att många av inläggen har med klassförakt att göra.
Belgien.
Citera
2018-01-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
"skyddsnät" ? Inte nu längre, läser du aldrig tidningar. Det har skrivits många artiklar om indraget stöd för handikappade barn och liknande för handikappade vuxna. Så det där med skyddsnät, kan du bara fetglömma ! Varför tror du att våra politiker håller på att avskaffa pensionssystemet ? De prioriterar annat, så som t.ex. feta fallskärmar till odugliga generaldirektörer och fifflande kommunalråd.

Självklart hade barnen fått andra vårdnadshavare - med största sannolikhet kärleksfulla sådana, som tog hand om dom istället för att ta deras liv ifrån dom - om föräldrarna tagit bara sina egna liv.
Citera
2018-01-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Ja, jag är jävligt bitter och sur över att två oskyldiga flickor mördats av sina föräldrar! Det borde du också vara i stället för att "försöka förstå" föräldrarna i hundratals inlägg – om och om igen utan att ha något nytt att komma med.

Precis, denna handling bör inte relativeras.
Citera
2018-01-20, 18:49
Medlem
flowerprints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Varför var det synd om dom? Utveckla om du sitter på info som vi inte andra gör.

Jag kommer inte lägga någon kommentar om varför, hur kunde det inte vara synd om dom? desperata är vad dom var och agerade därefter.
Citera
2018-01-20, 18:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst. Hur som har dom gemensamt tagit ett beslut och tagit konsekvenserna.

Visst är det så men många påstår fortfarande att O är ensam ansvarig
Citera
2018-01-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De hade stått i en artikel som länkats till på en elektronisk anslagstavla på moderns arbetsplats.

Låter som ett rykte. Finns det en artikel så kommer det fram. Sjukdomsbilden med två systrar där symtom accelererar eller debuterar i samband med pubertet/10-11 års ålder pekar snarare på en genetiskt nedärvd sjukdom.
Citera
2018-01-20, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Har du någonsin träffat manipulativ person? Jag har levt ihop med en, inte en jävel trodde att han var som han var mot mig! "Nehe, han som är så snäll, trevlig och rolig. Han är ju verkligen genomsnäll. Han skulle aldrig skada någon"
Mmmmm visst men hemma är han en jäkla psykopat som misshandlade både psykiskt och fysiskt! Så nej, Oskars familj hade troligtvis inte en susning om hur han var på RIKTIGT

Bara för att du har råkat ut för sån gubbe (beklagar såklart) så innebär det inte att ALLA gubbar är sådana.
Om man väljer att lyssna på dig, så är nog Oskar och alla andra män psykopater.
Väljer man att lyssna på vänner och kollegor till Oskar, så var han en rätt hyvens kille.
Jag känner honom inte personligen heller.
Men jag går nog på vänner och bekantas uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in