2018-01-20, 18:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja fast oavsett diagnos så är det för mig ganska bisarrt att någon som är frisk ens tänker tanken att bedöma "livskvalitet" hos någon annan som är sjuk, det är väl inte ens säkert att personen som gör omdömet vet vad hen själv skulle anse om hen själv blev svårt sjuk?

Det har diskuterats ME, samma som Henrik Berggren (sångaren i Broder Daniel, om jag nu minns namnet rätt).

Men att vara deprimerad är ju också att vara sjuk?
Citera
2018-01-20, 18:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Om vi nu utgår från att pappan var drivande. Vilket var hans motiv?

Någon säger sjukdomarna. Men det finns ju de som har barn med betydligt värre tillstånd än ME som trots det kämpar på och aldrig ens skulle på tanken att ta livet av barnen.

Så vad får en pappa att hantera sina barns sjukdom så illa att han väljer att mörda dem? Någon nämnde att barnen inte kunde bli akademiker och det kanske ligger något i det.

En högpresterande och intelligent man som är van att vara bland de bästa. Hur finner han en situation där barnen är sämst i klassen och knappt orkar ta sig utanför dörren? OH som är vinnaren i arbetet blir nu förloraren i privatlivet. Den på pappret sämsta pappan bland alla bekanta och i hela bostadsområdet. Det kan vara tufft för honom att bära. Kombinera det med utbrytande psykisk ohälsa.

Tänk tanken att det kanske varit mamman som varit drivande. Vad vet vi? det kan lika gärna vara så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Försöker få ihop det (som alla andra här). Den andra dottern verkar ha insjuknat nyligen. Hon hade bara haft hemundervisning i ett halvår. Hon har setts med pappan under mellandagarna. Hur kunde föräldrarna ge upp hoppet om henne? De kunde omöjligt veta om hennes sjukdom skulle ha samma progress som systern? Vare sig det gäller ME eller en genetisk variant så kan dessa sjukdomar finnas i olika variationer och svårighetsgrad.
Ja, jag har tänkt på det också. Tänker också på hur föräldrarna verkar ha kunnat arbeta också in i det sista. Så mycket i detta som är svårt att förstå. Jag tänkte att den äldre flickan kanske varit suicidal, men ingen verkar ha uppfattat henne som så. Undrar om föräldrarna sökt hjälp själva av psykolog etc?
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så är det. Jag har bara svårt för invändningen att det är oförklarligt eftersom barnen inte var dödligt sjuka med några få månader kvar att leva. Det var kanske inte en snabb död som skrämde föräldrarna, utan en långsam?

ME är väl inte dödlig, det är väl heller inte något som medför direkt fysisk smärta eller plåga? Det som skavde kanske vara att flickorna skulle vara väldigt beroende av sina föräldrar livet ut? De kanske skulle fått svårt att någonsin flytta hemifrån etc?
Citera
2018-01-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jag har inte sett fakta i tråden att flickornas sjukdom skulle vara svår.

Och massmedia nämner det fortfarande, senast idag:
Exakt vad döttrarna hade för sjukdom är oklart...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost
Senast redigerad av manot 2018-01-20 kl. 18:28.
Citera
2018-01-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tänk tanken att det kanske varit mamman som varit drivande. Vad vet vi? det kan lika gärna vara så.

Nej, det kan det inte. Läs på.
Citera
2018-01-20, 18:25
Medlem
[quote=bradgardsindianen|62977450]ME är väl inte dödlig, det är väl heller inte något som medför direkt fysisk smärta eller plåga?

Herregud din okunskap lyser igenom och bländar mig. ME är inte en dödlig sjukdom NEJ, men många som drabbas önskar att de dog; det är en MYCKET plågsam sjukdom!
Citera
2018-01-20, 18:27
Medlem
Natsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag har varit här, dygnet runt i snart 11 dygn.
Jag har läst ALLA inlägg.
Jag har inte hittat en enda av oss här som försvarar denna handling.
Däremot är det många som försöker förstå vad som hänt och varför.

Exakt. Att förstå en handling och att, så att säga, godkänna eller försvara en handling, är två skilda saker. Men det förbigår många. Att förstå innebär förmågan att reflektera över skeenden samt förutsätter förmågan till perspektivövertagande. Den förmågan är inte så välutvecklad hos merparten av befolknimgen. Har nog att göra ned vår individualistiska sätt att leva.
Citera
2018-01-20, 18:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Nej, det kan det inte. Läs på.

Vänligen ge mig den länken jag skall läsa på
Citera
2018-01-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Varför säger då hans vänner, kollegor och chef precis tvärt om, mot vad DU säger.
Eller kände du honom bättre ?

Har du någonsin träffat manipulativ person? Jag har levt ihop med en, inte en jävel trodde att han var som han var mot mig! "Nehe, han som är så snäll, trevlig och rolig. Han är ju verkligen genomsnäll. Han skulle aldrig skada någon"
Mmmmm visst men hemma är han en jäkla psykopat som misshandlade både psykiskt och fysiskt! Så nej, Oskars familj hade troligtvis inte en susning om hur han var på RIKTIGT
Citera
2018-01-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur tänker du nu? Skulle föräldrarna BEGÅ självmord och lämna sina barn till sitt öde?

"Till sitt öde"? Vilket land lever du i?
Vi har ett skyddsnät i det här samhället. Dessutom hade barnen släktingar.
Citera
2018-01-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Det är alltså bekräftat att flickorna led av kroniskt trötthetssyndrom. Det finns olika svårighetsgrader förstås och i sin svåraste form är tröttheten bokstavligen förlamande. Patienten kan inte stå upp, tål inte ljud och ljus, sover konstant.
Sedan är kronisk trötthet även ett inslag i diagnosen fibromyalgi. Min syster har fibromyalgi och emellanåt är hon helt utmattad, det är ingen vanlig trötthet vi pratar om. Lägg till smärtorna på det.

För ME-patienter är tröttheten som sagt desto mer påtaglig, sjukdomen är dessutom av neurologisk karaktär. En mycket allvarlig diagnos. Cancer är att föredra framför ME; cancer föder ju åtminstone ett hopp om bot eftersom den kan botas i tidiga stadier och forskningen har kommit mycket längre än ME.

Det är inte bekräftat alls att de led av ME/CSF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in