2018-01-20, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Då vill jag gärna påminna dig om ett av dina egna inlägg i tråden, som jag och säkert många med mig verkligen uppfattar som ett försvar.

Jag skriver vad jag TROR
Jag berättar min TEORI
Och att det kan vara en LOGISK FÖRKLARING

Jag försvarar ingenting !
Citera
2018-01-20, 17:46
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mycket handlar om hur man förhåller sig till symptom och sjukdom, och där saknade föräldrarna tyvärr förmågan och sökte inte, eller fick inte, rätt hjälp. Uppenbarligen, då fyra personer inte finns mer.

Så är det säkert. Familjen isolerade sig och omgivningen förstod inte att de var i desperat behov av hjälp utifrån. Ingen ville tränga sig på. Tyvärr.
Citera
2018-01-20, 17:47
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Fast nu var det ju inte alls så deras barn sa. Eller har du bevis för annat?
Jag har varken PM, bevis eller någon hörsägen. Vilket man inte behöver ha för att diskutera här. Jag kan inte skryta med nåt lockande, bara att många slåss mot Försäkringskassan. Och den som är sjuk i ME eller någon annan neurologisk sjukdom har bra och dåliga dagar. Tuffa skov där man inte tycker sig orka leva men också andra dagar då man gläds åt att orka gå till affären med hjälp.
Citera
2018-01-20, 17:50
Medlem
Nytt för ikväll:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost
En orsak till att ingen lyckades gripa in innan föräldrarna dödade sina barn och begick självmord kan vara att scenariot är så skrämmande att det är svårt att föreställa sig det.
Citera
2018-01-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag skriver vad jag TROR
Jag berättar min TEORI
Och att det kan vara en LOGISK FÖRKLARING

Jag försvarar ingenting !
Är det en ”logisk förklaring” att föräldrarna varit kärleksfulla som mördat sina egna barn? Så ser det inte riktigt ut i lagens namn. Då skulle jordens alla fängelser varit överfulla av barmhärtighetsmördare.

Logiskt är att ta hjälp av det välfärdssystem vi har i Sverige och som ger fri tillgång till professionella resurser när det krävs.
Citera
2018-01-20, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Pappan ville vara familjens omnipotenta hjälte och styra skutan. Men en dag gick det inte längre. Att till sist behöva be om hjälp med avlastning och fysisk omvårdnad för döttrarna skulle innebära ett enormt nederlag för honom. Istället blev familjen alltmer isolerad.

Och detta tycker du, därför att.......
Citera
2018-01-20, 17:53
Medlem
I en förälders många uppgifter ingår att hålla barnet vid liv, ge det ett så bra liv man kan utifrån de förutsättningar man har, och att ingjuta mod och HOPP bl.a.
Inte att ta död på det när allt blir för jobbigt.
Kan man inte söka hjälp om man brister själv, då ska man inte ha barn.
Det är uppenbarligen rent trams att dom var bra föräldrar. Ändå fortsätter folk här att hävda det gång efter annan.
Det är självklart provocerande för oss med ett sunt synsätt på detta.
Det man kan undra här är NÄR det hela började gå utför.
Och jag kan inte släppa citatet den stora flickan skrev...Bara där finns en stark varningsklocka.
Citera
2018-01-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, det är en tanke som jag haft, ifall det är gjort i något slags tillstånd av skuldkänsla i att man inte ser sig orka med barnens sjukdom, men ändå på något egoistiskt sätt inte låta vård/omsorg av barnen ske av någon annan? Inte "egoistisk" i possesiv mening utan att det kanske är "skämmigt" att lämna bort sina barn om även bara något dygn för avlastning?

Tror detta handlar väldigt lite om barnens sjukdomar. Föräldrarna verkar ha hamnat i en djup psykisk svacka samtidigt och orkade inte leva längre. Som så många andra föräldrar, så ställde de sig nog frågan hur barnen skulle klara sig utan dem och hur livet skulle te sig. Uppenbart har föräldrarna haft en syn på livet som överjävligt och då tedde det sig nog ologiskt för dem att lämna kvar barnen i den tillvaron, dessutom under okänd omvårdnad och med traumat att båda föräldrarna begått självmord.
Citera
2018-01-20, 17:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Stackars flickor som fick två psykfall till föräldrar.

Tack för de orden!
Blir så trött på att läsa alla kommentarer som förminskar flickornas värde.
Som förälder (när du satt barn till världen) har du ett ansvar för dessa. Du kommer inte längre i första rummet. Det gör barnen! När man mår dåligt får man söka hjälp pga att du är förälder. Denna pakt mellan Djävulen och Gud skriver du på med dem. Du vet inget om framtiden, men du vill ge det bästa du kan, för barnen. Om du är frisk i HUVUDET. Det betyder att många stormar kommer att ridas i ljus och mörker.
Vem har sagt att livet är lätt? Men mycket blir vad du gör det till, din inställning.
Om man under lång tid sett livet meningslöst i sitt föräldraskap och inte söker hjälp brister man i sitt åtagande. Barnen är väl ändå vara katalysatorn till ett hjälpsökande för dig själv, att kunna finnas till för dem?
Här har två tjejer blivit besudlade med projiceringar av sin förälder, kanske båda, de vuxnas, föräldrarnas tillkortakommanden och får betala med sina liv. Mördade. Större svek går inte att uppbringa.
De här föräldrarna har inte tagit sitt ansvar och sökt för de faktiska orsakerna till denna vidriga handling, deras egna sjuka tankegångar och besvikelser.
Tänk! Atmosfären i huset dagarna innan..
Så ska inget barn ha det! Då avsäger man sig vårdnaden. Man ÄGER inte sina barn!
Helt ok att ta livet av sig om det är så vidrigt, men mörda sina barn i sitt självupptagna haveri gör man inte. Barnen hade fått sörja, men kunnat gå vidare i livet, kanske en aning soligare, roligare och med betydligt lägre ribba, fått ett existensberättigande utan skuld.

"Det är inte bördan som knäcker en människa - det är sättet hon bär den på."
Citera
2018-01-20, 17:58
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Pappan ville vara familjens omnipotenta hjälte och styra skutan. Men en dag gick det inte längre. Att till sist behöva be om hjälp med avlastning och fysisk omvårdnad för döttrarna skulle innebära ett enormt nederlag för honom. Istället blev familjen alltmer isolerad.
Precis, den blivande professorn i Lund rodde inte skutan iland SkatteMamman var ifrån Gbg och momsPappan ifrån Sthlm : hade de något mer än jobben och huset i Skåne ? Men de flyttade ju till Bjärred frivilligt och varför hamnade de där ? Frivillig isolering kan vara ett tecken på diverse personlighetsdrag
Citera
Medlem
Sjukdomarna är bara en myt, de var totalt utblottade! Skuldsatta upp över öronen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nytt för ikväll:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost
En orsak till att ingen lyckades gripa in innan föräldrarna dödade sina barn och begick självmord kan vara att scenariot är så skrämmande att det är svårt att föreställa sig det.
Tack! Mycket bra och upplysande artikel i enlighet med vad jag och många andra hela tiden försökt hävda. Att problemet låg hos föräldrarna och inte hos flickorna:

Citat:
Enligt Nadine Edberg är det troligt att föräldrarna var djupt deprimerade.

– Det förekommer att människor som lider av allvarliga depressionstillstånd utvecklar en känsla av att barn eller andra närstående är en förlängning av sig själva. Då kan de dras in i det egna känslotillståndet. Allt måste ha känts helt hopplöst.

Den bilden delas av Margda Waern, professor vid Göteborgs universitet och överläkare i allmänpsykiatri med fokus på forskning om självmord.

– När föräldrar dödar sina barn och sedan begår självmord är det oftast en psykos eller djup depression som ligger bakom. De kan ha vanföreställningar om att de genom sina handlingar skyddar barnen.

Även barnpsykologen Åsa Landberg är inne på samma linje.

– Människor som väljer att begå självmord har ofta vanföresällningar om att världen blir bättre om man försvinner. Ibland kan man också tänka att barnen inte har ett liv som är värt att leva. Det har naturligtvis inget med verkligheten att göra. Det finns alltid hjälp att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in