2018-01-20, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Föräldrarna kanske var så pass besatta av att försäkra sig om att ingen skulle överleva att de kanske både gav överdos av medicin och knivhögg barnen. 😭😭 svårare då att veta vem som gjorde vad och vad de dog av.

Egentligen borde jag inte ge detta lillfinger, då det inte har tagits emot så väl tidigare.
Men, jag provar en gång.
Mor o far, gemensamt, ger barnen en "cocktail"
Barnen somnar in och går bort lungt o stilla.
Mamma tar samma "cocktail" men det fungerar inte riktigt bra, så pappan får "
hjälpa" henne att dö.

Detta har framkommit många gånger förr, och citaten har flugit som kastknivar.
Ingen behöver tro på detta !
Citera
2018-01-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag förstår också. Men att gå från tanken till handlingen är obegripligt för mig.
Jag hoppas personligen bara att aldrig någonsin behöva ens snudda vid tanken.
Citera
2018-01-20, 12:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag har svårt att förstå att de insjuknat (föräldrarna) parallellt. Att de triggat varandra att tänka tanken att
döda sina barn och sen sig själva och sedan faktiskt gå från tanke till handling.

Att gå från en fungerande tillvaro (arbete, hemskolning, ansökan om professur etcetera) ner i helvetet tillsammans (på vad det verkar ganska kort tid) är helt enkelt obegripligt.

I en depression söker man hjälp (det gjorde jag, på egen hand) eller så söker en närstående hjälp åt en om man inte orkar själv. De var två av varandra oberoende hjärnor, den ena eller den andra borde ha haft kvar
kontakten med verkligheten och ett etiskt tänkande, de delade ju inte samma nervsystem.

Men förvisso, Folie À Deux är ett känt fenomen.

"Shared psychotic disorder is mostly observed among people who live in close proximity and in close relationships. It is found in parent-offspring, sibling-sibling, or husband-wife constellations. Furthermore, mother-daughter or sister-sister pairs represents fifty percent of the psychotic dyads. Rarely all the family members share the same delusions, and this is called folie à famille.

Risk factors include female gender, mental retardation, suggestibility, passivity, histrionic personality traits and suspiciousness, in the secondary patient. Moreover, dependency, ambivalent relationships and repetitive crises have been seen in the family."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252781/

Men alla söker ju inte hjälp! En del begår självmord istället!

Ps. Jag är glad att du fick hjälp att du var ”frisk” nog för att ta steget och söka professionell hjälp.
Citera
2018-01-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är jag naturligtvis inte säker på men om det förhöll sig så är det inte svårt att förstå hur grymt påfrestande familjens livssituation var.
''

Okej, då var de helt enkelt svaga i sina psyken. De ville helt enkelt inte kriga och slåss för sina barn. Kanske bra att föräldrarna dog då, svaga människor hade t ex inte överlevt ett krig. De hade stått handfallna som frågetecken.
Citera
2018-01-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Men dessa barn var inte sängliggande och knappt orkade lyfta huvudet. De var ensamma hemma ibland och en lärare från skolan var där några ggr i veckan. De var på väg att tillbringa MER tid i skolan! Pappan gick ner i arbetstid och jobbade 90% fram till nyår. Mamman jobbade deltid. Barnen hade inte heller några assistenter hemma. Ingen svår sjukdom mao.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är synd att du så kategoriskt uttalar dig om saker som du absolut inte kan veta nånting om. Att du påstår att sjudomen inte var svår sänker till och med din trovärdighet till noll och ingenting. Där står ditt ord mot alla fakta som har framkommit itråden.

Kom igen, det som Geggamoja skriver är ju helt i linje med det som skolan och arbetskolleger gått ut med. Anser därför det som känd fakta i målet.

Vad avser definitionen av svår sjukdom så besök valfri BIVA eller Barncancer avdelning. Där är det riktigt svårt med döden inom en armlängds avstånd. Skola är inte att tänka på, varje dag är en lycka.
Citera
2018-01-20, 12:55
Medlem
Dom här 2 tjejerna hade trots allt hela livet framför sig .Så bestämmer deras föräldrar att dom ska dö.så himla tarvligt
Citera
2018-01-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Dom här 2 tjejerna hade trots allt hela livet framför sig .Så bestämmer deras föräldrar att dom ska dö.så himla tarvligt

Stackars flickor som fick två psykfall till föräldrar.
Citera
2018-01-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Kom igen, det som Geggamoja skriver är ju helt i linje med det som skolan och arbetskolleger gått ut med. Anser därför det som känd fakta i målet.

Vad avser definitionen av svår sjukdom så besök valfri BIVA eller Barncancer avdelning. Där är det riktigt svårt med döden inom en armlängds avstånd. Skola är inte att tänka på, varje dag är en lycka.

Man kan vara svårt sjuk utan att vara döende. Skola var inte att tänka på för dom här barnen heller. Jag har skrivit det tidigare men skriver det igen. Om barnen hade varit döende så hade det som nu hände förmodligen aldrig hänt.
Citera
2018-01-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan vara svårt sjuk utan att vara döende. Skola var inte att tänka på för dom här barnen heller. Jag har skrivit det tidigare men skriver det igen. Om barnen hade varit döende så hade det som nu hände förmodligen aldrig hänt.
Rätt. De hade en sorts framtid. Men inte den sorten som föräldrarna ansågs kunna acceptera.
Citera
2018-01-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rätt. De hade en sorts framtid. Men inte den sorten som föräldrarna ansågs kunna acceptera.
Sant. Det står så även i polisens pressmeddelande.
Citera
2018-01-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det är fortfarande ett total oansvarigt agerade av föräldrarna. Dessutom så har ju inte barnens situation varit sådan som du beskriver det.

Där är väldigt många föräldrar med barn med olika sjukdomar som går igenom sådan som du beskriver och de lägger ner all sin tid på att få det att fungera och hålla hoppet uppe.
Det som utmärker alla dessa är att de sätter sig själv i andra rummet. Karrär och ansökan till nya tjänster finns inte på kartan. De är halv eller heltidsjukskrivna med läggre ersättning än deras vanliga lön och de kämpar på tillsammans.

Oskars agerande som vi vet mest om är helt vidrigt om det är så illa med barnen som vissa försöker få det att framstå som. Hans ansökan till professor är som att spotta sina barn i ansiktet och resor och föreläsningar och eget företagande på toppen av det. Han gick ner 10% i arbetstid, TIO PROCENT!!! det är fan ingenting.

Håller med om att det inte stämmer med bilden av ”den kärleksfulle familjefadern” som ”gjorde allt för barnen”. Väldigt många verkar gått på den bilden som han tydligen varit angelägen att förmedla till omgivningen. Mästare i manipulation?

Varför är inte bekanta och vänner till kvinnan också här på fb och försvarar henne. Hade hon något eget liv?
Citera
2018-01-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftas
Självfallet är det inte ok. Men låt oss skilja mellan den moraliska frågan och den teoretiska frågan efter förklaringar. I det senare hänseendet är det ett faktum att familjen hade drabbats av jävligheter som de flesta av oss gudskelov knappt kan föreställa oss.

Jag skulle verkligen vara så himla tacksam om du kunde precisera lite närmare ved exakt dessa jävligheter bestod av. Alla runt omkring verkar veta det, kollegor, skola osv. Än så länge har det inte blivit en tydlig bild för mig iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in