2018-01-20, 17:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Det var såklart ett visst mått av raljerande från min sida. Alla normalt fungerande föräldrar söker och tar emot all hjälp de kan få – hellre än att mörda sina egna barn. Särskilt som de inte var döende utan mer förstörde familjens livskvalitet.

Vilket av det du skrev menar du var ett skämt?
Citera
2018-01-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Någon som är intelligent och har planerat mordet noggrant. Jag tvivlar inte på att OH drivit igenom mordet. Om han lyckades få frun att skriva på "frivilligt" eller inte spelar mindre roll.

Det intressanta i sammanhanget är att barnen inte skrev på. Inte ens officiellt var de med på planen. Liten miss av honom kan man tycka, men han visste väl att de hade protesterat och att han hade kunnat bli tvungen att mörda dem på ett sätt han inte ville.

Man måste dock ge honom cred för att han lyckas lura medierna och tycks "komma undan" med att mörda hela sin familj.

Hur som helst vore det intressant att höra en psykiater yttra sig.

Jag tror att från början till slut har pappan varit huvudpersonen och mamman har under årens lopp målat in sig i ett hörn.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jag sökte nu på Bjärred och nyheter och hittade att kriminolog Jerzy Sarnecki uttalat sig igen(ser inte att det postats tidigare):
2018-01-19 17:43
Kriminolog om avskedsbreven efter morden i Bjärred: "Mycket ovanligt"

Att det är både föräldrarna som skrivit under brevet anser Jerzy Sarnecki vara väldigt ovanligt.
Den här typen av brott brukar vanligen begås av män mot kvinnor och barn. Det är ganska unikt att föräldrar tillsammans fattar den här typen av beslut.
Han berättar att han inte minns någon annan historia som liknar denna tidigare i Sverige. Men att det finns flera liknande fall där mannen i familjen dödat barnen och frun.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901774-kriminolog-om-avskedsbreven-efter-morden-i-bjarred-mycket-ovanligt
Citera
2018-01-20, 17:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om dom hade haft tre månader kvar så hade sjukdomens påverkan på ”livskvalitet och framtid” varit begränsad. Uppenbarligen måste föräldrarna tyckt att barnens symptom var värre än din raljerande beskrivning.
Mycket handlar om hur man förhåller sig till symptom och sjukdom, och där saknade föräldrarna tyvärr förmågan och sökte inte, eller fick inte, rätt hjälp. Uppenbarligen, då fyra personer inte finns mer.
Citera
2018-01-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Då är många med dig verkligen korkade om de uppfattar detta som ett försvar för handlingen.
En kärleksfull familj som kämpade in i det sista och inte såg någon annan utväg än att mörda sina barn? Jo, tjena. Det är verkligen vad jag kallar ett försvar av vidriga handlingar.
Citera
2018-01-20, 17:17
Medlem
Citat:
Då vill jag gärna påminna dig om ett av dina egna inlägg i tråden, som jag och säkert många med mig verkligen uppfattar som ett försvar.
Då tror jag du gärna missförstår. Att förklara och förstå, är inte att försvara. Slå upp orden - det finns digitala ordböcker om du inte har en fysisk.
Citera
2018-01-20, 17:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, livet är i många stycken jobbigt, men det tycker jag flickorna kunde fått upptäcka själva. Nu satt de tyvärr fast i ett dysfunktionellt system där delarna, var för sig, inte var så värst trasiga men helheten helt i kras.

Det är också det som jag reagerar på i fallet. En väldigt sjuk människa kan ändå i många fall uppskatta livet. Det är nog en subjektiv bedömning. Men här berövades flickorna själv att så att säga ta ställning.
Citera
2018-01-20, 17:21
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är också det som jag reagerar på i fallet. En väldigt sjuk människa kan ändå i många fall uppskatta livet. Det är nog en subjektiv bedömning. Men här berövades flickorna själv att så att säga ta ställning.
En avlastningsfamilj och de hade levt idag, det är jag övertygad om. De hade kunnat bo hos mig nån helg i månaden, hade inte kostat många tusingar...
Citera
2018-01-20, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstamejfan
Nu ska det handla om ME på tv4s nyhetsmorgon. Har kanske inget samband överhuvudtaget men efter att ha läst om de spekulationerna sida upp o sida ner här så hajade jag till.
Det inslaget är enligt de som varit i kontakt med TV4 och Jenny Strömstedt varit planerat ett bra tag tillbaka och flera program på kanalen har tagit upp sjukdomen den senaste tiden.
Citera
2018-01-20, 17:23
Medlem
Citat:
Då vill jag gärna påminna dig om ett av dina egna inlägg i tråden, som jag och säkert många med mig verkligen uppfattar som ett försvar.

Det var verkligen inget försvar, möjligen en förklaring precis dom det står i inlägget.
Citera
2018-01-20, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Skulle just skriva detta.

Är det en slump att det ämnet avhandlas just nu?
Ämnet har avhandlats i flera av TV4s program den senaste tiden.
Citera
2018-01-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då tror jag du gärna missförstår. Att förklara och förstå, är inte att försvara. Slå upp orden - det finns digitala ordböcker om du inte har en fysisk.
Att ursäkta mördande med att "det var en kärleksfull familj som inte såg någon annan utväg" blablala... det är verkligen sjukt i det upplysta samhälle vi lever i med tillgång till expertresurser, avlastning osv.

Det är inte jag som missförstår hälften av trådens inlägg, utan ni fanatiker som borde lämna tråden fri för andra att tycka och tänka.
Citera
2018-01-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, livet är i många stycken jobbigt, men det tycker jag flickorna kunde fått upptäcka själva. Nu satt de tyvärr fast i ett dysfunktionellt system där delarna, var för sig, inte var så värst trasiga men helheten helt i kras.

Ja du har rätt, och vi kan konkludera att föräldrarna hade behövt hjälp. Osynliga sjukdomar måste synliggöras och erkännas. Okunskapen är stor även inom läkarkåren. Det är viktigt med en diagnos först och främst. Om man ständigt stöter på motstånd i form av fördomar om att en sjukdom är inbillad, psykisk, påhittad etc, kan det vara svårt att få hjälp. Vi vet inte hur föräldrarnas kamp sett ut...vi kan bara spekulera...

Jag anser att döttrarnas diagnos är högst väsentlig i sammanhanget. Fick de en diagnos? Isåfall vilken? Fick de gehör för sina misstankar om vad som kan ha utlöst sjukdomen? Etc, etc, etc. En Lex-Bjärred borde upprättas för att förhindra fler tragiska livsöden och familjetragedier!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in