Citat:
Det Dennert säger i dina citeringar är fantastiskt bra! fint att du publicerade det.Men vem ska bestämma var gränsen går? Varför ska just #jagärhär ha tolkningsföreträde?
Faktum är att gruppens anmälningsaktioner inte primärt handlar om sådant om bryter mot lagen utan om kommentarer och inlägg som #jagärhäraktivisterna betraktar som omoraliska. Vad som är omoraliskt är oerhört subjektivt. Många #jagärhäraktivister tycks anse att invandringskritik, islamkritik o.s.v. i sig är omoraliskt och hatiskt.
I en intervju i en universitetsuppsats beklagar sig Mina Dennert över att Facebook inte har samma uppfattning om vad som är moraliskt acceptabelt som #jagärhär, vilket gör att förhållandevis få av gruppens anmälningar går igenom. Nedan följer några citat om #jagärhärs anmälningar ur uppsatsen. Det framgår tydligt att ledningen uppmanar medlemmarna att anmäla och att gruppen försöker påverka Facebook att ta bort sådant som den anser vara omoraliskt.
http://wpmu.mah.se/mkvstudent/files/2017/05/Examensarbete_EllenA_FeliciaD_VT2017.pdf
Faktum är att gruppens anmälningsaktioner inte primärt handlar om sådant om bryter mot lagen utan om kommentarer och inlägg som #jagärhäraktivisterna betraktar som omoraliska. Vad som är omoraliskt är oerhört subjektivt. Många #jagärhäraktivister tycks anse att invandringskritik, islamkritik o.s.v. i sig är omoraliskt och hatiskt.
I en intervju i en universitetsuppsats beklagar sig Mina Dennert över att Facebook inte har samma uppfattning om vad som är moraliskt acceptabelt som #jagärhär, vilket gör att förhållandevis få av gruppens anmälningar går igenom. Nedan följer några citat om #jagärhärs anmälningar ur uppsatsen. Det framgår tydligt att ledningen uppmanar medlemmarna att anmäla och att gruppen försöker påverka Facebook att ta bort sådant som den anser vara omoraliskt.
http://wpmu.mah.se/mkvstudent/files/2017/05/Examensarbete_EllenA_FeliciaD_VT2017.pdf
Vem som bestämmer vad som skall anmälas eller inte varierar med person. Jag, som exempel, tycker inte man skall kränka någon eller lägga ut personuppgifter. #jagärhär menar att man också skall vara vårdad och artig i text. Det senare tycker inte jag är så viktigt men det är däremot trevligt om det var så. Uppenbart finns det folk som njuter av att vara otrevliga och hatiska, det märker jag även i denna tråd. Det läcker ibland ut lite sådant mellan raderna, men det stör inte mig.
Jag tycker man skall få uttrycka sin åsikt i alla förekommande frågor utan att vare sig själv vara hatisk eller att någon annan är det. Jag tycker man skall kunna berätta om sig själv hur personligt det än är utan att någon skall använda det mot denne. Det jag inte tycker om är att man hänger ut folk och/eller kränker dem vare sig det är sant eller inte. Där har jag stöd av FN:s regler om de mänskliga rättigheterna:
Citat:
Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.