Citat:
Med tanke på att han varit ute i skogen och betett sig märkligt och hotfullt redan från förmiddagen, så får man ju faktiskt anta att han var ute i skogen för att döda. Men varför ger sig en tidigare ostraffad person ut i skogen för att döda? Han hade inte våldtagit offret. Han hade inte rånat offret. Snacket om droger hit och pengar dit förklarar ingenting.
Helt säkert pratar vi om psykisk ohälsa. Man ska komma ihåg att schizofreni ofta bryter ut i tidiga 20-årsåldern och även om det är ovanligt så händer det att personer med paranoid schizofreni får tvångstankar och hör röster som uppmanar till våld. Hela beteendet med att han ger sig ut i skogen och befinner sig där så länge talar för att han har brottats med tvångstankar och till slut gett efter.
Jag tycker faktiskt att det är oerhört svårt att se nåt mer normalt motiv.
Helt säkert pratar vi om psykisk ohälsa. Man ska komma ihåg att schizofreni ofta bryter ut i tidiga 20-årsåldern och även om det är ovanligt så händer det att personer med paranoid schizofreni får tvångstankar och hör röster som uppmanar till våld. Hela beteendet med att han ger sig ut i skogen och befinner sig där så länge talar för att han har brottats med tvångstankar och till slut gett efter.
Jag tycker faktiskt att det är oerhört svårt att se nåt mer normalt motiv.
Ja, många allvarliga psykiska sjukdomar bryter ut i den åldern. Och även sant att tidigt i debuten kan det vara svårt att se några tydliga tecken, även om det i efterhand går att förstå att det var tecken på att något inte stod rätt till. Många drar sig undan, vilket inte L.G verkar ha gjort.
Men det verkar som att L.G ändå betett sig som tidigare och ingen märkt något de här månaderna, utom den sista tiden när "snaran" börjat dras åt honom. Tror inte riktigt på just schizofreni.
Något knas har det förstås varit. Aldrig bra att droga,och särskilt inte om man har benägenhet för psykiska problem. Svårigheter efter moderns död varvat med perioder av arbetslöshet och svårigheter att få till ett eget liv med bra framtidsutsikter är säkert en belastning för psyket för många unga idag.
Om man ännu inte hittat någon koppling till offret, har jag svårt att se att det ska vara personligt, eller ett motiv som går att "begripa".
Känns som om han bara gått ut, full av frustration och väntat på de perfekta tillfället.