2018-01-20, 14:43
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Socialen hade varit som hökar på familjen i ditt exemplel. Så barnen hade med stor mkt sannorlikhet varit vid livet och troligen familjehems placerade pga. föräldranas grava funktionsnedsättning.
Ja, det är en möjlighet En annan är att de handikappade föräldrarna hade personliga assistenter och att det fanns t.ex. " stödfamilj " Det finns s.k. " anhörigstöd", " korttidsvistelse" och annat för sjuka/skadade som karriäristfamiljen i miljonvillan i Bjärred inte heller hade
Citera
2018-01-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mkt som inte varit troligt i det här fallet. Så varför inte?

Sluta måla upp dina fantasier nu picasso, ha lite substans i det du säger för helvete!
Citera
2018-01-20, 14:45
Medlem
PK-Korrekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Detta är baserat på grannars beskrivning av familjen. Men berätta gärna mer du som varit vän med OH. Han hade tydligen en kollega som också var Scientolog, är det du?
För att mörda sina barn och hustru måste man vara helt hjärntvättad.
Ungefär som islam att det finns 1000 oskulder som väntar efter din död.
Sektpåståendet kan vara en förklaring!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Du har fel! Du dömer människor du inte känner, vars liv du vet ingenting om. Jag vet att pappan var djupt deprimerad över familjesituationen. Det jag har fått höra är att han gjorde ALLT för sina döttrar. Han plågades av att se dem plågas. Jag har bara hört gott om Oskar och Hanna, de lär ha varit ödmjuka, jordnära och prestigelösa.
Kan någon länka till dagens avsnitt på Tv4 angående ME?

Ledsen att berätta för dig att du bara tror att du "vet" något om familjens situation, läget är så att ingen känner någon riktigt.
I min närmsta umgängeskrets finns det vänner som var vänner med Jonas från Dalby som hade ihjäl fru och barn på grymmaste sätt enligt mitt tycke som familjefar och tro mig ingen verkligen ingen trodde detta om honom så snälla du ingen känner någon det du gjort är gott på ytan av deras personligheter och sätt att vara och visa upp sitt yttre.
Svar vore intressant från dig tack
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hävdar du att det är bekräftat så får du nog orka söka fram källan också. Om du nu inte lider av utmattningssyndrom förståss.

Men idiot, om nån är intresserad får väl den leta upp det. Jag skriver bara vad jag läst.
Ja, jag lider av utmattningssyndrom.
Vi finns i verkligheten.
Citera
Medlem
Big-Lees avatar
Väldigt få spekulationer kring missbruk? Även de rika kan missbruka/självmedicinera. Inte alls säkert att detta alltid är synligt för omgivningen.
Citera
2018-01-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Intressant! Jag var inne på den teorin i början och har inte helt släppt den ännu.

Men framför allt att handlar det om en dysfunktionell familj, vilket mycket väl kan ha orsakat/bidragit till barnens problem. Som jag tidigare skrivit är det anmärkningsvärt att pappan ens kan tänka tanken att karriärklättra till högsta akademiska nivån om barnen och frun varit dödssjuka. Låter iskallt. Och precis på slutet gått ner 10 % i arbetstid? En normalt funtad person hade varit helt ledig för vård av anhöriga och ansökt om hjälp med assistans. Precis som frun inte skulle jobbat som vanligt fram till jul om hon haft svår cancer eller precis fått besked om att den kommit tillbaka.

Nä, det ligger många hundar begravna här. Otroligt tragiskt att inte socialen, BUP m fl blivit inkopplade innan de blev mördade.

Precis, och så förtvivlat, bortom allt hopp sjuka barn borde inte klarat hemundervisning 3-4 dagar i veckan och varit ”nyfikna på kunskap”.
Citera
2018-01-20, 14:50
Medlem
spinozas avatar
Ämnet har redan varit uppe men jag förvånas verkligen av att socialen inte varit inkopplade i ett tidigare skede. Till skillnad från vad många tror så är ju inte SOC en myndighet som finns till för att straffa eller sätta dit folk, utan för att hjälpa till i familjer i kris som rektorn så uppenbart skamfyllt uttryckte det. Tex kopplar jag i mitt arbete ofta in SOC om någon av föräldrarna eller barnen är sjuka, om inte annat för att de ska få möjlighet till stödsamtal och likande. Tyvärr upplever många detta som stigmatiserande. Detta är helt uppenbart en klassfråga.
Citera
2018-01-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Begriper hur du resonerar där. Men att ta livet av barnen bara för att föräldrarnas (och barnens) livskvalitet inte motsvarade deras drömmar är inte ok. Ska man ta livet av barnet om det led av Downs syndrom? Eller de barn som blev neurosedynskadade? Eller om man föds cp-skadad?

Bara för att livet förändras så innebär inte det att livskvaliteten kommer saknas, den blir bara annorlunda.

Känns som föräldrar som är högpresterande kan flippa ur lite.
Har själv i släkten två familjer som är märkliga.
Satt och snacka med kollega som jobbat i en större ort på en förskola i ett fin område där en tös på 5år var märklig som de sen visa sig sov i spjälsäng och föräldrarna (båda civ ingenjörer) behandla henne som bebis hemma.

Kan vara nån form av höga tankar om sig själv och status som får de att balla ur?
Citera
2018-01-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Sluta måla upp dina fantasier nu picasso, ha lite substans i det du säger för helvete!
I början när jag skrev att kanske båda föräldrarna dödade barnen pga sjukdom så blev jag också utskälld. Det kunde ju absolut inte ha skett. Då var jag också en idiot. Ja ja.
Citera
2018-01-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Men idiot, om nån är intresserad får väl den leta upp det. Jag skriver bara vad jag läst.
Ja, jag lider av utmattningssyndrom.
Vi finns i verkligheten.
Nån var intresserad att veta om föräldrarna var scientologer, frågade och du svarade att det är bekräftat. Då får du nog samla kraft och ge en källa på det. Annars hade du inte behövt svara alls.
Citera
2018-01-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spinoza
Ämnet har redan varit uppe men jag förvånas verkligen av att socialen inte varit inkopplade i ett tidigare skede. Till skillnad från vad många tror så är ju inte SOC en myndighet som finns till för att straffa eller sätta dit folk, utan för att hjälpa till i familjer i kris som rektorn så uppenbart skamfyllt uttryckte det. Tex kopplar jag i mitt arbete ofta in SOC om någon av föräldrarna eller barnen är sjuka, om inte annat för att de ska få möjlighet till stödsamtal och likande. Tyvärr upplever många detta som stigmatiserande. Detta är helt uppenbart en klassfråga.
Bra skrivet! Familjen hade behövt både krisstöd, avlastning, terapi, antidepressiva osv. Kanske hade man sett att flickorna behövt komma till en fosterfamilj med förmåga att vända "dålig livskvalitet" till framtidstro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in