Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Hur kan du som själv varit deprimerad, så tolkar jag det du skriver, ha svårt att förstå möjligheten att bägge föräldrarna var deprimerade? Dessutom var den ena själv sjuk i cancer. Situationen bör ju ha varit ohyggligt svår, både fysiskt och psykiskt.
Jag har svårt att förstå att de insjuknat (föräldrarna) parallellt. Att de triggat varandra att tänka tanken att
döda sina barn och sen sig själva och sedan faktiskt gå från tanke till handling.
Att gå från en fungerande tillvaro (arbete, hemskolning, ansökan om professur etcetera) ner i helvetet tillsammans (på vad det verkar ganska kort tid) är helt enkelt obegripligt.
I en depression söker man hjälp (det gjorde jag, på egen hand) eller så söker en närstående hjälp åt en om man inte orkar själv. De var två av varandra oberoende hjärnor, den ena eller den andra borde ha haft kvar
kontakten med verkligheten och ett etiskt tänkande, de delade ju inte samma nervsystem.
Men förvisso, Folie Ā Deux är ett känt fenomen.
"Shared psychotic disorder is mostly observed among people who live in close proximity and in close relationships. It is found in parent-offspring, sibling-sibling, or husband-wife constellations. Furthermore, mother-daughter or sister-sister pairs represents fifty percent of the psychotic dyads. Rarely all the family members share the same delusions, and this is called folie ā famille.
Risk factors include female gender, mental retardation, suggestibility, passivity, histrionic personality traits and suspiciousness, in the secondary patient. Moreover, dependency, ambivalent relationships and repetitive crises have been seen in the family."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252781/