Citat:
Ursprungligen postat av
Luxors
Ingenting nytt kom fram igår under förhöret med Johanna i hovrätten.
Hon drog fram saker som hon redan sagt i tingsrätten och skyllde på att åklagaren mörkat förhör med Mohammed och att hon inte hade fått något intyg av optikern om mörkerkörningen, och att hon hade fått frossa efter beskedet att hennes pappa blivit mördad.
Det var en bra sammanfattning. Var ju bara samma gamla trams som förut vilket gör att "mörkersynfelet" blir ännu mer pinsamt att ta upp eftersom barnen i förhör sagt att de inte märkt att hon skulle ha några problem med det.
Har nu försökt att läsa ikapp eftersom jag varit inlagd på sjukhus för en operation (ointressant info, jag vet), annars hade jag varit i HR. Lite groggy och medtagen nu men inte tillräckligt groggy för att inte förstå att detta nya förhör med Möller bara var återupprepningar och gammal skåpmat. Inget som gynnar henne alls, hon gräver snarare sin grav ännu djupare. Förhöret med JB var så mycket mer intressant.
Lyssnade på en kort ljudupptagning i E-kuriren, från förhöret. Hon försöker verkligen pressa fram gråt och det låter helt bedrövligt och alldeles oäkta. Sämre skådespeleri får man leta efter.
Med sin enerverande röst och dialekt så låtsassnyftar hon fram ungefär följande:
"[i]Jag har alltid funnits till för mina barn och mina föräldrar. Är alltid jag och min pappa som gjort allt."
Sen kan man lyssna på en liten snutt av slutet av förhöret där Jähresten undrar "
om hon inte funderat på att skaffa ett intyg om synfelet"?
JM svarar då: "
Har frågat men det kan man inte få. Men vi kan ju låta min mamma köra utan glasögon i mörkret".
Suck, sidospårens sidospår när det gäller dåliga bortförklaringar. "Vi kan ju låta min mamma köra utan glasögon".
Sen är det väl ganska enkelt att konstatera - inget synfel, inget intyg.
D.v.s en optiker kan inte skriva ett intyg på något de inte kan/får skriva intyg på, d.v.s att Möller inte kan köra i mörker. Punkt. End of the story tycker man.
Lägger in en del av texten från det som är bakom betalväggen i E-kuriren:
Citat:
Möller gav inga svar om påstått synfel
Johanna Möller hävdar ett genetiskt synfel hon fått av sina föräldrar gör att hon omöjligt kunde ha kört till sommarstugan under mordnatten. Något som ifrågasattes under rättegången på fredagen.
Det var en upprörd Johanna Möller som förhördes för sista gången i Svea hovrätt på fredagen. Hon hade svårt att prata mellan snyftningarna när hon gav sin version om tiden efter häktningen.
– Jag har alltid funnits där för mina barn och föräldrar. Det är alltid jag som hållit dem samman, sa hon.
Johanna Möller vill bli frisläppt och hävdar att hon är oskyldig. Hon menar att ett bevis för att det inte var hon som körde Mohammad Rajabi till sommarstugan natten han knivhögg hennes föräldrar är hennes dåliga mörkerseende. Enligt Möller är det så dåligt att hon inte kan köra bil i mörker.
Möller hävdade att synfelet är genetiskt och att både hennes pappa och mamma har det.
Det var något som ifrågasattes av mammans målsägarbiträde Susanna Cleve.
Menar du att din mamma också har dåligt mörkerseende, undrade hon.
– Jag vet inte, jag har aldrig sett min mamma köra bil i mörker. Det var alltid pappa som körde, svarade Möller.
Varken Möllers barn eller en tidigare kollega som samkört med Möller till jobbet har dock kunnat bekräfta Möllers svårigheter att köra bil när de hörts om saken.
– Hon kör bättre än jag, har hennes son hävdat i förhör med polisen.
Mohammad Rajabis advokat, Lars Jähresten, ville veta varför Möller, om hon nu såg så dåligt, inte begärt ut något intyg som kan bevisa att hon har dålig syn.
– Jag har gjort det. Men man kan inte få något sådant intyg. Men vi kan låta min mamma köra utan glasögon, sa Möller i rätten.