Klistrar in något jag skrev i denna tråd (juridik)
(FB) Postnords avgift för paket från Kina
Alltså...Nu får vi styra upp detta ämne lite.
Att man får betala tull- och momsavgifter för beställningar utanför EU är inte det minsta konstigt eller provokativt.
Det är att PostNord tar sig rätten att utföra en tulldeklaration i utbyte mot en ockeravgift på 125,00 SEK, utan att jag som mottagare har ingått ett avtal med PostNord som ger dem rätten att tulldeklarera åt mig mot en avgift.
Detta är för mig mycket märkligt.
Citat:
Vilka skatter och avgifter kan du behöva betala?
[...]
Andra avgifter
Förutom tull, moms och eventuellt andra skatter
kan du även behöva betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig, en så kallad importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift.
Du betalar samtliga avgifter i samband med att du hämtar ut ditt paket på ett utlämningsställe.
https://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html
Vadå
kan? Antingen ska man göra det och då ska det framgå någonstans eller så ska man inte. Det är eller ska inte vara någon jävla gissningslek.
Självklart måste det finnas klara direktiv, man ska inte kunna hitta på egna administrativa kostnader och införa dem när de behagas.
Jag har alltså inget emot avgifter, men det
ska vara avgifter som har deklarerats tydligt och klart. Jag nöjer mig inte med att tullverket skickar ut en pressrelease för att ge PostNord rätten att ockra mitt paket.
Jag har alltså fått denna avgift i veckan