2018-01-20, 01:07
  #505
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Apropå det här med Teknikmagasinet som du tar upp. Jag är ganska säker på att dessa jättar börjat lobba politikerna med legala mutor och lite hot om att flytta utomlands om inget händer, såvida inte politikerna stoppar Svennes handel via Kina-sidorna. Politiker är ju prostituerade som dessutom är rädda att jobb försvinner från landet.

Ja den som fortfarande tror att vårt land är fritt från korruption bör nog vakna illa kvickt!
Citera
2018-01-20, 01:37
  #506
Medlem
paperboy85s avatar
Vi kan hoppas på att de kan komma till med en lösning som liknar den amerikanska Amazon kör med, d.v.s. att varorna är skattade och tulldeklarerade(?) när de skickas. Att bara betala momsen är överkomligt. Men det är inte vanligt folks fel att frakten är löjligt billig från Kina. Västländerna borde trycka på mer för en revidering av det föråldrade portoavtalet.
Citera
2018-01-20, 01:43
  #507
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Klistrar in något jag skrev i denna tråd (juridik) (FB) Postnords avgift för paket från Kina

Alltså...Nu får vi styra upp detta ämne lite.

Att man får betala tull- och momsavgifter för beställningar utanför EU är inte det minsta konstigt eller provokativt.
Det är att PostNord tar sig rätten att utföra en tulldeklaration i utbyte mot en ockeravgift på 125,00 SEK, utan att jag som mottagare har ingått ett avtal med PostNord som ger dem rätten att tulldeklarera åt mig mot en avgift.

Detta är för mig mycket märkligt.
Citat:
Vilka skatter och avgifter kan du behöva betala?
[...]
Andra avgifter
Förutom tull, moms och eventuellt andra skatter kan du även behöva betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig, en så kallad importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift.

Du betalar samtliga avgifter i samband med att du hämtar ut ditt paket på ett utlämningsställe.
https://www.tullverket.se/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html

Vadå kan? Antingen ska man göra det och då ska det framgå någonstans eller så ska man inte. Det är eller ska inte vara någon jävla gissningslek.
Självklart måste det finnas klara direktiv, man ska inte kunna hitta på egna administrativa kostnader och införa dem när de behagas.

Jag har alltså inget emot avgifter, men det ska vara avgifter som har deklarerats tydligt och klart. Jag nöjer mig inte med att tullverket skickar ut en pressrelease för att ge PostNord rätten att ockra mitt paket.
Jag har alltså fått denna avgift i veckan
__________________
Senast redigerad av PeaceOnEarth 2018-01-20 kl. 01:54.
Citera
2018-01-20, 01:43
  #508
Medlem
Sverige förtjänar att sänkas ,det går ju inte ens köpa nått vettigt längre till bra pris - bara skit
Bildelar i tyskland 25-50% (torkarblad) billigare än sverige, samma prylar o frakt upp till 20 kg=85kr ups
Likaså köpa bra kläder att jobba i går heller inte , antingen ser man ut som en jävla jägare eller trafikljus
i alla fall om man ibland råkar ut för lite bränder ibland(bensin/svets) så brinner det som fnöske , försök få tag i en ny
canvasjacka= omöjligt i sverige = internet enda vägen
Citera
2018-01-20, 01:48
  #509
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Klistrar in något jag skrev i denna tråd (juridik) (FB) Postnords avgift för paket från Kina

Alltså...Nu får vi styra upp detta ämne lite.

Att man får betala tull- och momsavgifter för beställningar utanför EU är inte det minsta konstigt eller provokativt.
Det är att PostNord tar sig rätten att utföra en tulldeklaration i utbyte mot en ockeravgift på 125,00 SEK, utan att jag som mottagare har ingått ett avtal med PostNord som ger dem rätten att tulldeklarera åt mig mot en avgift.

Detta är för mig mycket märkligt.


Vadå kan? Antingen ska man göra det och då ska det framgå någonstans eller så ska man inte. Det är eller ska inte vara någon jävla gissningslek.
Självklart måste det finnas klara direktiv, man ska inte kunna hitta på egna administrativa kostnader och införa dem när de behagas.

Precis det du tar upp har jag också reagerat på. Kan?
Citera
2018-01-20, 01:48
  #510
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Men någon måste räkna ut vad som är rätt tull och moms, eller hur? Vad som gäller vid införsel? Du kan ju börjar läsa här om importdeklaration. Hur långt kom du innan du tänkte "fuck, jag betalar hellre en hundring för att låta någon annan sätta sig in det här"? Ärligt talat?

Du länkade till regelverk för företag.
Prova denna i stället
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/avgiftsguidenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510 cfe9e710532.html
Citera
2018-01-20, 01:52
  #511
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Varför är vissa i tråden så kåta över att köpa samma produkt dyrare av en svensk affär? Miljöpåverkan blir ju större när alla ska köra till butik.

Vanlig svensk idiotmentalitet. Samma människor som går upp klockan sex på morgonen för att försörja de från tredje världen som hittat hit. Samma typ av människor som bryr sig om vilket alternativ som har mest miljöpåverkan.
Citera
2018-01-20, 01:54
  #512
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det går inte att säga så. Konstnärsmaterial är SVINDYRT i Sverige. 80 spänn för en färgtub, flera flera hundra för decent akvarellkartor. Du kan köpa detsamma från Kina, kanske lite sämre kvalitet, men till en tredjedel av priset!


Vet precis vad du menar.... Det är väl en moral fråga antar jag, jag köper alltid svenskt överallt jag bara kan iallafall till dubbla priset som du säger. Jag måste ju annars fallerar vi ju i långa loppet? Anser jag.
Citera
2018-01-20, 02:17
  #513
Medlem
Kim-Ju-Holts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.
jag tror också att den stämmer dåligt överens med dras tillstånd från PTS
Citera
2018-01-20, 02:20
  #514
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Vet precis vad du menar.... Det är väl en moral fråga antar jag, jag köper alltid svenskt överallt jag bara kan iallafall till dubbla priset som du säger. Jag måste ju annars fallerar vi ju i långa loppet? Anser jag.

Vad är svenskt? allt tillverkas väl ändå i Kina redan?

Jag fick hem en mugghållaren till min cykel för nån dag sen den kostar 92kr i Sverige, jag betalade $1.23 ink frakt. En ringklocka som jag köpte för runt $2.50 har jag sett i svenska butiker för 125kr.
Elmotor till cykel kostar ca 3k när man köper från en Kines med EU lager, exakt samma motor kostar 5500 i Sverige. Borrhammare för 500kr kostar 1200 i Sverige. Det är så sjuka överpriser i Sverige.
Och vem hjälper man med att betala dom överpriserna?
Jag hjälper hellre några kineser att få ett drägligt liv än att jag ger staten ännu mer av mina pengar som dom kommer att slösa på att importera ännu fler våldtäktsparasiter.
Citera
2018-01-20, 02:28
  #515
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vanlig svensk idiotmentalitet. Samma människor som går upp klockan sex på morgonen för att försörja de från tredje världen som hittat hit. Samma typ av människor som bryr sig om vilket alternativ som har mest miljöpåverkan.

Tyvärr är det nog så. Få svenskar har en konsekvent tankevärld.

Sen som andra har sagt förstår jag inte varför svenskar vill stödja dessa meningslösa butiker. Bättre med medborgarlön så vi slipper meningslösa jobb.
__________________
Senast redigerad av sxephil 2018-01-20 kl. 02:32.
Citera
2018-01-20, 02:37
  #516
Medlem
Beställt 15 artiklar från Kina för en dag sedan, kommer jag att drabbas av denna avgift om breven och paketen blir försenade till efter mars?

Om mitt ombud vill ta betalt för detta påfund kan man då vända vid disken och hävda att någon annan beställt i mitt namn eller leder det till kronkalle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in