• 1
  • 2
2018-01-19, 15:29
Medlem
Funderade på detta lite. Med vilket stöd tar Postnord ut denna avgift? Jag har inget som helst kunskap om hur denna typ av frågor regleras utöver att den billiga avgiften för leverans berör på internationella konventioner eller bestämmelser.

Ur min lekmanna syn känns det konstigt att postnord kan ta ut en avgift för att då jag redan betalat (förvisso försvinnande liten) avgift till kinesiska postverket.

Men det kanske finns något som rör tull och moms som påverkar? Har inte alls grävt något i Tullverkets regelverk, där kanske finns något men ställer frågan här ifall det finns någon som kan detta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...aket-fran-kina
Citera
2018-01-19, 15:50
Medlem
Jag har i många år (långt innan det blev "vanligt" hos gemene man) kört lite "privatimport" (mest elektronik, använder i min enskilda firma) från olika länder såsom
USA, Kina, Taiwan, Grekland, UK m.fl.
Och det har alltid varit lite av ett "lotteri" om jag åkt på införselmoms eller ej.
För en del speditörer som FedEx, UPS kändes som att det var större risk för moms, men paket från Kina eller andra länder med vanlig post har ju varit momsfria till 99%.
Men om jag torskat på moms, så har det brukat läggas på en avgift för tull-hanteringen också.

Ett sätt som ju har varit förekommande är ju att man kommer överens med säljaren om att deklarera innehållet som "sample of no value" eller liknande.
Då får ju tullen svårt att lägga på moms, men någon form av "administrativ avgift" kan dom nog alltid ta ut är jag rädd...

/T
Citera
2018-01-19, 15:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Att de tar ut moms är en grej men den administrativa avgiften är i många fall mångdubbelt högre än värdet på det som beställts :/
Citera
2018-01-19, 15:55
Medlem
Såvitt jag är informerad så klassades Kina som ett "U-land" och får därför momsbefrielse - slut med det nu när Kina klassas som en supermakt. (det är som vanligt en myndighets miss av staten Sverige - vars myndigheter består av inkvoterade idioter - och aningslösa kvinnor och andra idioter från socialdemokratiska partiet)

Kan vara skoj för trådens läsare att Kina fortfarande får skattepengar från Sverige i form av bistånd!
Citera
2018-01-19, 16:19
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Men gäller denna nya avgift företag eller privatpersoner? Om den gäller privatpersoner kan väl Kinaföretaget endast kryssa i att paketet är en gåva och då behöver man ej betala avgiften. Nån som vet?
Citera
2018-01-19, 16:31
Medlem
I dagsläget tar inte PostNord ut nån avgift alls för Kinapaketen, alltså lite svårt att gå med vinst då det beställs oerhört mycket grejer från just Kina. Alltså kommer avgiften vara som en fraktavgift, men så kommer lite gå till tullen med som måste kolla allt man beställer.
Citera
2018-01-19, 16:33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Såvitt jag är informerad så klassades Kina som ett "U-land" och får därför momsbefrielse - slut med det nu när Kina klassas som en supermakt. (det är som vanligt en myndighets miss av staten Sverige - vars myndigheter består av inkvoterade idioter - och aningslösa kvinnor och andra idioter från socialdemokratiska partiet)

Upplysningsvis så är det inte Sverige som bestämt detta utan det är Universal Postal Union (UPU).
Citera
2018-01-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis

Kan vara skoj för trådens läsare att Kina fortfarande får skattepengar från Sverige i form av bistånd!

Stämmer det verkligen att vi betalar bistånd till Kina?! Måste kollas upp.
Citera
2018-01-19, 17:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Men gäller denna nya avgift företag eller privatpersoner? Om den gäller privatpersoner kan väl Kinaföretaget endast kryssa i att paketet är en gåva och då behöver man ej betala avgiften. Nån som vet?
Gåva gäller inte köp från ebay.
Citera
2018-01-19, 19:01
Medlem
Det är väl ungefär det som President Trump skriker om hela tiden....

Slut med gratis grejer till Supermakten Kina.

Och jag är säker på att Sverige bryter mot EU lagar (som ju handlar om att man skall köpa EU grejer) - när man momsbefriar världens rikaste land: Kina. Själva vitsen med EU är att man skall ha tullar mot utländska varor(Kina) så att man kan gynna EU marknaden med handel.....
Citera
2018-01-19, 19:12
Medlem
Silvergudens avatar
Det är inte en momsbefrielse som funnits för Kina utan en portobefrielse, dvs en mycket lägre portoavgift.
http://www.ehandel.se/Svensk-Handel-...rdel,8299.html
Citera
2018-01-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverguden
Det är inte en momsbefrielse som funnits för Kina utan en portobefrielse, dvs en mycket lägre portoavgift.
http://www.ehandel.se/Svensk-Handel-...rdel,8299.html

Ja det är riktigt. Och om man beställer en vara för $100 så står det på det kinesiska paketet "value $6" - Hela Kinesiska staten och det Kinesiska postverket kör en enorm scam! Som går ut på att den mottagande staten betalar avgiften. (dvs avgiften att dela ut paketet i Sverige)
Senast redigerad av Bluis 2018-01-19 kl. 19:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in