Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
#why123:
Jag tror inte det finns en chans att en domstol skulle säga att nödvärn var uppfyllt, barmhärtighetsmord finns inte i lagstiftningen vad jag vet, bara inom statistik.
Ponera att vi hade haft dödshjälp i sverige likt de länder som har det i Europa, även här i den analogin så skulle aldrig dödshjälp ha blivit beviljat. Eftersom pappan var frisk, barnen inte var nära en föregående plågsam död, samt eftersom det var barn.
Så juridiskt var det självklart mord, men man kan väl säga att det även är gränsfall utifrån om föräldrarna led av psykos eller annan allvarlig störning. Det som är också viktigt att diskutera är att föräldrarna uppenbarligen ville bli förstådda, dvs att de såg framåt i sin planering och ville lämna information för att lindra de plågsamma tankar släktingar är dömda att leva med livet ut.
Nej, jag drog upp putitativt nödvärn som ett exempel på när någon tror att att h*n är i livsfara. Det jag ville var att jämföra med att familjen trodde/ansåg att de aldrig skulle leva ett liv med mening och kvalité i.
I det översta fallet är det något som domstolen tar i beaktande i vissa fall även om det inte är med sanningen överensstämmande. Det sker då oftast hastigt och vederbörande har ingen planering bakom.
Jag menar att familjen ansåg sig som så utsatta att de hade inget val annat än att avsluta livet för sig själv och sina barn. Det var inte heller med sanningen överensstämmande och det i Bjärred var noga planerat.
Jag tror att du är sanningen nära både när du skriver att det kan röra sig om psykos eller annan psykisk störning.
Likaså är det fascinerande att de ville bli förstådda, de gav förmodligen ut de de ansåg vara relevant information. Det kan vara av hänsyn till övrig släkt, javisst!
Det går också att säga att lika rationella och planerande som de var i livet var de ända in i döden.
Allt som gick att förutse (mannens facebook och linkedin) togs bort. Är jag en hemsk människa om jag säger att de kanske tänkte på sitt eftermäle när de förklarade varför de tog det beslut de gjorde