2018-01-19, 19:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article27389706.ab

Om det nu handlar om cancer i familjen är detta bara en slump?

Läst HELA tråden från start och med mkt diskussioner om helt irrelevant saker som gjort att de blev jävligt träligt så är jag nu i kapp...
Men vad tror ni?Kan herr Henkow med fru ha skänkt hela sin förmögenhet till forskningen?Om inte de 27miljonerna så kanske de 5,5 miljoner som var öronmärkta till blodsjukdomarna?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Nej, brukar vara en person som dödar övriga. Och det finns religiös koppling via Scientologerna, även om många försöker att tiga ihjäl den uppgiften.

Jag skulle gärna dryfta scientologispåret om det fanns någon som helst substans i det. Har du några som helst bevis på att föräldrarna var involverade i scientologikyrkan??
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Kommer det räknas som ett brott (mord?)
Om det nu visar sig vara, gemensamt planerad aktiv dödshjälp?

Ja, självklart. Dödshjälp är inte lagligt i Sverige och att ta livet av en människa är således olagligt. Mord, dråp eller vållande till annans död.
Citera
2018-01-19, 19:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det verkar hon gjort, väldigt effektivt dessutom. Finns inte många spår efter flickorna heller. Vad har du hittat?

Logiskt. Familjen var ju sååå omtyckta. dom stod inte ut helt enkelt - sopade igen alla spår. Kronan på verket blev mord och självmord. Starkt - NOT !
Citera
2018-01-19, 19:53
Medlem
swimmingpools avatar
Vad kan vara så hemsk sjukdom så man tar livet av sina barn, föräldrarna eller nån av föräldrarna måste ha varit psykiskt sjuk dessutom. Mystiskt och sorgligt.
Citera
2018-01-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Det är väldigt få som tillfrisknar, och vägen dit är säkert inte mödan värd! Barn drabbas dessutom hårdare. Att insjukna under tonårstiden är dessutom extra känsligt ur alla aspekter, inte minst den psykiska! Ibland är dessa patienter så trötta/matta/håglösa att de inte orkar äta/tugga.

Jag vet det du skriver. Och enbart ca 10% sägs tillfriskna "helt". Hos många andra finns dock stora förbättringar. Däremot anser jag att det är fel att döma ut tonåringar mitt i sin utveckling som "hopplösa". För ME/CFS innebär ofta många obalanser i vitaminer/mineraler/enzymer i kroppen. Det kan då självklart vara värre i tonåren då man genomgår puberteten. Tycker föräldrarna, OM detta var diagnosen, verkar ha lyssnat på helt fel personer om de trodde att det var självklart att barnens livskvalitet skulle bli dålig livet igenom. Jobbiga år - JA. Men hopplöst efter några års hemundervisning. Näe!
Citera
2018-01-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Snarare ditt inlägg som inte går att förstå, klart det har hänt och då ursäktar ingen föräldrarna, men du har kanske helt missat att det florerar både här och i samhället en form av förståelse för dessa föräldrar , att man även utmålar dem som offer... finns bara två offer och det är barnen som utsattes för ett brott, 2 st mördare tog deras liv, dessutom överlagt. Förtjänar samma hat som ubåtsmördaren !

Att "försöka förstå" och att "förstå" är inte liktydigt. Det finns vetenskaper som behandlar mänskliga beteenden och tankar:

"Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykologi

"Filosofi, från grekiskans philosophía (φιλοσοφία), "Vän till visdom", är en intellektuell disciplin som kritiskt studerar de mest grundläggande frågorna."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filosofi
Citera
2018-01-19, 19:56
Medlem
mickedansks avatar
Wtf... ALLT är väl bättre än inget? Bara för man är förälder och försörjningsanvarig för dom kan man inte ta livet av dom för att man fann det vara det ”bästa”(lättaste) vägen. Spelar ingen roll vilken sjukdom dom led av. Hela den här historien får det och vända sig i magen på mig. Jag vet inte hur någon av dom har dött, finns ju mer och mindre ”humana” sätt MEN hur kan en frisk person göra så mot sitt eget barn?? Även om hon ska dö nästa vecka av nån okänd sjukdom under hemska kval så KAN MAN INTE mörda sitt eget barn. Det gör antagligen förvisso personens egna självmord lättare men man är riktigt jävla sjuk i huvudet om man medvetet kan ta livet av sitt eget barn. Fegt/fega jävla kräk till föräldrar. Åhå barnen har kanske t o m uttalat en önskan om att få vilja dö? Det är dom för små för att ta beslut för. Punkt. Du gör allt du kan för att skänka dom minsta lilla livskvalite och glädje. Minska arbetstiden med 10% är fantamig inte i närheten av vad en riktig förälder gör för sina barn. Mänskligheten är fanimej 1 of a kind. Ska föräldrar i Afrika med AIDS som smittat barnen innan dom ens fötts bara klubba dom på plats när dom kommer ut?? Föräldrar som tror sig kunna ta sånna beslut för sina barn borde ha skaffat en katt istället
Senast redigerad av mickedansk 2018-01-19 kl. 20:00.
Citera
2018-01-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det verkar hon gjort, väldigt effektivt dessutom. Finns inte många spår efter flickorna heller. Vad har du hittat?

Moderns linkedin finns kvar, men faderns raderad.
Barnens Instagram finns kvar, har själv bara sett den ena.
Finns länkar i tråden.
Citera
2018-01-19, 19:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Just för att det skrivs så mycket om hur högpresterande föräldrarna var, så kan man nästan undra om de inte drabbats av utbrändhet, där depression är ett av huvudsymtomen. Tyvärr upplever just högpresterande personer det ibland som ett misslyckande att söka vård för utmattningssyndrom.

Har själv bevittnat detta hos en nära kollega (en oerhört kompetent akademiker) på en tidigare arbetsplats. Han var totalt slutkörd, men vägrade inse att han var utbränd. Det märktes att han inte kunde ta några rationella beslut längre, inte ens de allra enklaste. Till sist sjukskrevs han mot sin vilja - och förblev sjukskriven i över två år, och sedan rehabilitering och arbetsträning. När han kom och hälsade på oss på arbetsplatsen under sjukskrivningen sade han att han nog hade begått självmord framför att erkänna att han "inte orkade göra sina arbetsuppgifter". Det var svårt att förstå hur han, i våra ögon, kunde tycka att det var "pinsamt" att bli utbränd. Men risken kan vara att just högpresterare inte vill (vågar?) erkänna att de inte är perfekta.
Citera
2018-01-19, 19:58
Medlem
Läst tråden under flera dagar och hänger ändå inte riktigt med då det skapas flera sidor per timme. Jag har 2 frågor:
Är det säkerställt vad de avled av? (Det har spekulerats om hängning och somnat in i sängen i tråden men har man någon info från media eller polis?)
Det andra jag undrar är alla dessa spekulationer om ”sekt” av något slag. Är det något som skapats spekulationer om i denna tråd eller finns de belägg från media eller polisen?

Hemskt tragiskt alltihop och jag lider med de anhöriga och skänker de många tankar.
Citera
2018-01-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Någon med inblick i fallet skrev tidigare i tråden att deras läkare sagt att det inte riktigt gick att ställa en diagnos på barnen.

Kan lika gärna vara lupus, borrelia eller något annat som är svårt att ställa som diagnos. Känns som att föräldrarna har tryckt på ME för att det är lättast så - skyll allt på en sjukdom som är extremt ovanlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in