2018-01-20, 00:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Barmhärtighetsmord är ett tramsbegrepp. Vi ska alla dö. "Obotlig sjukdom" och "döende" rättfärdigar absolut ingenting. Att vara sjuk eller döende kräver tvärtom extra omsorger och respekt från anhörigas sida.
Mord är mord, och än värre när det är föräldrar som mördar sina egna barn. Det är knappt ens relevant att de själva begått självmord samtidigt.

Det enda viktiga är att de inte kan dömas för det, men det ska fördömas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
5000 - 6000 inlägg sen.
Var mycket känt bland grannarna, bla.
Källa från Bjärred.
Mm.mm.

Mamman ska ha lidit av cancer, sägs det. Eller ha haft cancer.
Det verkar inte ha varit en utlösande faktor.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
En trådsanning alltså.

Nej.
Sant
Citera
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammanilund
Fakta: "Mamman har genomgått bröstcancerbehandling för många år sedan. För flera år sedan kämpade familjen för att få hjälp för sina döttrars ME. Kampen bestod i att ME är svårdiagnostiserat, samt en skräpdiagnos inom etablerad sjukvård. Hjälp/botemedel är svårt att finna, hjälp söktes i Tyskland" Källa: nära vän till mamman, vill inte avslöja mer. Ovan inom citat är fakta. Hur denna situation senare utvecklades känner jag inte till.

En kan spekulera, kommer depression med cancer? Blir döttrarna påverkade och drabbas också av livsleda? Vad händer med en familj som inte får hjälp med sina (kanske psykiska) problem? Borde vård/skola/soc ha sett bortom diagnos-prat, och föräldrarnas utåt sett mycket kapabla personer? Varför vågar ingen lägga sig i vid psykisk ohälsa?

Utan att veta särskilt mycket om deras specifika situation så är det ju inte ovanligt att depression medför/föregås av ångesttillstånd, då även hälsoångest. Det kan leda till en mycket överdriven oro för sin egen och andras hälsa där man lägger mycket energi på att söka information om olika sjukdomar och försöka tolka upplevda symtom.

Att drabbas av en sjukdom kan såklart utlösa sådan hälsoångest. Det blir ju en fullständig spekulation i det här fallet men visst kan mammans sjukdom ha framkallat hos henne själv eller pappan eller barnen en oro för hälsa. Många av symtomen vid så kallad ME påminner mycket om symtomen vid generaliserad ångest.

Det är svårt att säga vad som är vad i just denna familjen, om det har börjat med psykiska besvär som gått över i somatiska eller om allt varit frid och fröjd och sedan blev barnen sjuka. Man kan ju verkligen ha upplevt att barnen var sjuka och då kan jag förstå att situationen är mycket pressande när det är svårt att ställa diagnos och inte finns några riktiga botemedel.

Själv är jag skeptisk till ME som diagnos och jag tycker dessutom att det faktum att föräldrarna i samförstånd skall ha beslutat sig för något så uppseendeväckande som att ta livet av samtliga familjemedlemmar tyder på en mycket omfattande psykisk ohälsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Men tror du verkligen att de vill att ännu mer "snaskiga detaljer" ska komma ut och vandra runt i kvällspressen och på FB? De är förmodligen realistiska nog att inse att all information i världen inte skulle stoppa ryktesspridningen.
Om det varit mina anhöriga hade jag lag locket på och inte sagt något mer, alla detaljer om intyg, sjukdomar osv är inte något Sverige behöver veta.

NEJ. Absolut inte med tanke på alla absurditeter som fabricerats här.
Citera
2018-01-20, 00:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Skärp dej.
Ingen har idolerat nån.
Barna och frun var sjuka.

Ja just det, de var sjuka. Fritt fram att mörda dem som inte passar in?
Stänga sjukhus, avskeda läkare, forskare, skrota mänskliga rättigheter, fängelser, lagar, värdegrund?
Citera
2018-01-20, 00:30
Medlem
Det finns över 300 ovanliga diagnoser som ofta är ärftliga. Nu vet jag inte hur många som debuterar i i de åldrar som talas om här, men skulle tro att det finns ett ganska stort antal som skulle stämma med de nu ganska vaga symtom som beskrivs.
Citera
2018-01-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av An84
Vänd på det. Vad hade effekten blivit hos flickorna om enbart föräldrarna tagit livet av sig? Om de var svårt sjuka så hade ju det blivit ett otroligt svek för dem.

Jag vet inte på vilket sätt det är intressant att vända på det.
Om de tagit livet av sig hade de haft hedern i behåll. En förkrossande majoritet av Sveriges föräldrabefolkning hade varit bättre skickade att ta hand om dem än dessa perfekta karriärister.
Nu gick de i graven som barnamördare istället.
Citera
2018-01-20, 00:31
Bannlyst
Citat:
Mamman ska ha lidit av cancer, sägs det. Eller ha haft cancer.
Det verkar inte ha varit en utlösande faktor.

Och det vet du, på grund av..........
Citera
2018-01-20, 00:32
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Hon kanske var van att inte ha någonting att säga till om. Det blev som Momsen bestämt helt enkelt.

Tänk om den stackars flickan råkat höra sina föräldrar samtala om de stundande morden och självmorde(-t)n, eller att hon t.o.m. deltagit i samtalet? Och sedan insett att hon och systern blott är passagerare - a girl has nothing to say?

Någon gång emellanåt kan jag bli lite avundsjuk på dem som är religiöst övertygade, de har sin tro som stöd och tröst. Jag är inte troende. Bjärredhändelsen är rätt uppochner överjävlig.

Nä, nu vände det sig i magen. Får ta en paus. Den här händelsen har bränt sig fast i mitt sinne.
Citera
2018-01-20, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja just det, de var sjuka. Fritt fram att mörda dem som inte passar in?
Stänga sjukhus, avskeda läkare, forskare, skrota mänskliga rättigheter, fängelser, lagar, värdegrund?

Ja du.... vad svarar man på detta.?
Menar du allvar ?
Citera
2018-01-20, 00:33
Medlem
Citat:
Hallå. På vilket sätt är sjukdomsdiagnos "snaskig detalj"?
Tycker tvärtom det vore snaskigt beteende mot flickorna att mörka deras historia.
Varför skulle de vilja dö, en 11-åring som bara ett halvår tidigare beskrivits som social och ambitiös? Det är inte särskilt osannolikt att tjejerna led fruktansvärt och hade svår ångest medan föräldrarna utförde sina mordhandlingar.

Nu vet vi ju inget om tjejernas psykiska hälsa eller om de led fysiskt, psykiskt eller hade självmordstankar, men ponera att du har rätt i att de inte led och inte vill dö. På vilket sätt påverkar rimlig hänsyn till personlig integritet och sekretess detta?

Det finns inget i denna historia som ändras av att alla medicinska detaljer basuneras ut i media. Det finns en mycket stor nyfikenhet bland allmänheten, kanske för att man vill försöka förstå hur något sådant kunde inträffa? Men det handlar om nyfikenhet och en vilja att veta mer, inte för att det skulle ha någon som helst praktisk funktion eller för att någon är "skyldiga" allmänheten det.
Senast redigerad av eVP24 2018-01-20 kl. 00:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in