2018-01-20, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
So what. Har också haft dödssjuk anhörig och vakat vid personens sida i två år. Lidandet var oerhört. Skulle aldrig fallit mig in att ta mig den makten över min anhörigas liv för den skull. Döendet kräver tvärtom den bästa omsorg från närmaste familjen.

Ingen kan vara i någon annans skor. Omständigheterna här var troligtvis annorlunda.
Citera
2018-01-20, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Enligt kommentar på Expressens fb-sida var ryktet att mamman ville skiljas. Kan tas med nypa salt dock.

Fel.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, inte alls. Om barnen själva uttryckt dödslängtan – obs att 11-åringen tvärtom beskrivits som "social och ambitiös" för bara ett halvår sen! – så borde föräldrarna istället gett dem skäl att leva. Såklart.

Vänd på det. Vad hade effekten blivit hos flickorna om enbart föräldrarna tagit livet av sig? Om de var svårt sjuka så hade ju det blivit ett otroligt svek för dem.
Citera
Medlem
Citat:
Nix, du har jättefel. Det är en neurologisk, svår sjukdom som inte ska förväxlas med andra tillstånd. Läs på, här: http://www.rme.nu/om-me-cfs
Det är just sådana fördomar om ME som leder till ytterligare lidande för offren.

Nej, läkarkåren är splittrad. För hälften är det en ickediagnos, men det kanske ändras framöver. Med ickediagnoser finns det ingen beprövad behandling. Trötthet kan bero på så mycket...
Citera
2018-01-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det här lär nog bli ett prejudicerande fall. Detta kommer att tas upp och diskuteras i decennier, sättas på pränt, kanske film, oglömt. Hur man förbisåg flickorna.

Det är en anomali, ett undantag och det är i denna egenskap det kommer minnas och diskuteras. fallet ingen trodde skulle inträffa, men fokus kommer med största sannolikhet ligga på föräldrarnas oförmåga att hantera situation och deras drastiska beslut. Flickornas diagnos har strängt taget inte med saken att göra, det är föräldrarnas uppfattning och reaktion på en situation de upplevde som är den utlösande faktorn, inte barnens diagnos....
Citera
2018-01-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Anhöriga får förmodligen den information de behöver. Vi får den förmodligen inte.

Jo men dom sitter säkert på den redan, de vill givetvis inte sitta och redogöra för människor runt omkring att deras vilda spekulationer är felaktiga. Kan komma upp på tapeten flera gånger vet du.

Jo vi får nog reda på vad tjejerna led av, av anhöriga.
Citera
2018-01-20, 00:25
Medlem
Citat:
Tja, med det resonemanget behövs ju ingen kriminologi. Dvs om även de mest svårbegripliga brotten förblir mysterier och hemligheter, då lär vi oss platt intet av dem och därför blir dessa flickors död –*mördarföräldrarna skiner jag i –*helt meningslösa.

Polisen verkar inte heller vara intresserad av ytterligare kriminologi. Förundersökningen läggs ju ner och därmed anses ärendet avslutat. Mordutredningen inleddes även om polisen inte sökte någon levande gärningsman.

"Tidigare överåklagaren, tillika ordföranden i Brottsofferjourernas riksförbund, Sven-Erik Alhem, betonar att de anhöriga har en rätt till en professionellt utförd utredning."

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/darfor-kommer-vi-aldrig-fa-alla-svar-om-den-doda-familjen-i-bjarred

Motiv eller ej. Vi är - uppenbarligen - många som engagerats/förfasats/berörts av händelsen då den passerat gränsen för vår fantasi.
Citera
2018-01-20, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Var hittar du denna fakta om att frun skulle varit sjuk?
5000 - 6000 inlägg sen.
Var mycket känt bland grannarna, bla.
Källa från Bjärred.
Mm.mm.
Citera
2018-01-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Men tror du verkligen att de vill att ännu mer "snaskiga detaljer" ska komma ut och vandra runt i kvällspressen och på FB? De är förmodligen realistiska nog att inse att all information i världen inte skulle stoppa ryktesspridningen.
Om det varit mina anhöriga hade jag lag locket på och inte sagt något mer, alla detaljer om intyg, sjukdomar osv är inte något Sverige behöver veta.

Hallå. På vilket sätt är sjukdomsdiagnos "snaskig detalj"?
Tycker tvärtom det vore snaskigt beteende mot flickorna att mörka deras historia.
Varför skulle de vilja dö, en 11-åring som bara ett halvår tidigare beskrivits som social och ambitiös? Det är inte särskilt osannolikt att tjejerna led fruktansvärt och hade svår ångest medan föräldrarna utförde sina mordhandlingar.
Citera
2018-01-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, läkarkåren är splittrad. För hälften är det en ickediagnos, men det kanske ändras framöver. Med ickediagnoser finns det ingen beprövad behandling. Trötthet kan bero på så mycket...

Det finns som sagt väldigt mycket fördomar och okunskap om ME vilket inte minst den här tråden visar. Läs på istället.
Citera
2018-01-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Men tror du verkligen att de vill att ännu mer "snaskiga detaljer" ska komma ut och vandra runt i kvällspressen och på FB? De är förmodligen realistiska nog att inse att all information i världen inte skulle stoppa ryktesspridningen.
Om det varit mina anhöriga hade jag lag locket på och inte sagt något mer, alla detaljer om intyg, sjukdomar osv är inte något Sverige behöver veta.

Nej inte fan det om det givit omgivningen förståelse.
Om deras sjukdom visades vara mer en bagatell i sammanhanget, då kanske man inte varit lika villig släppa sådan information.
Senast redigerad av AncientScripture 2018-01-20 kl. 00:43.
Citera
2018-01-20, 00:28
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
5000 - 6000 inlägg sen.
Var mycket känt bland grannarna, bla.
Källa från Bjärred.
Mm.mm.
En trådsanning alltså.
Citera