2018-01-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piratica
Hej!
Har läst igenom lite av de senaste inlägg. Och är lite nyfiken på om det kommit fram någon form av fakta. Igår satt jag på Max och åt lunch med ett par kollegor, när jag hör hur de två yngre killarna bredvid oss sitter och pratar om just Bjärredsmorden. Killen berättar att han hört följande.

"Att både barnen och mamma hittades sovandes i sängen och pappan hade hängt sig. Och att båda föräldrarna har skrivit under på självmordsbrevet som fanns på platsen."

Vore intressant att höra om det är fler som hört detta rykte?
Kan de vara så att det har varit ett gemensamt beslut från föräldrarna ?

Hoppsan, vad var det jag sa....
Citera
2018-01-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Skärp dej.
Ingen har idolerat nån.
Barna och frun var sjuka.

So what. Har också haft dödssjuk anhörig och vakat vid personens sida i två år. Lidandet var oerhört. Skulle aldrig fallit mig in att ta mig den makten över min anhörigas liv för den skull. Döendet kräver tvärtom den bästa omsorg från närmaste familjen.
Citera
2018-01-20, 00:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Det har vi visst. Vi som omvärld/samhälle har allt att göra med det som hänt. Barns väl och ve är allas ansvar, brott som sker är samhällets ansvar att rota reda i.
Kommer inte fakta fram så lär vi oss inget och kommer därför stå lika handfallna nästa gång något liknande händer eller är på väg att hända.
Bra talat, håller helt med. Fallet är spektakulärt och på gränsen till unikt. Klart att det utlöser en slags kollektiv stress och oro då faktiskt alla är barn till någon eller föräldrar eller både och. Hoppas förundersökningen släpps till forskning åtminstone.
Citera
2018-01-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Överkänslighet för stimuli är också typiskt för ME.

Jo, men ME är ingen riktig diagnos om jag förstått det rätt, det är posttraumatisk stress. Med en riktig diagnos hade barnen kanske kunnat bli friska, men troligen hade de väl dött ändå om föräldrarna inte var nöjda med deras livskvalitet... Med en sådan diagnos hade man även behövt borra sig in i familjen, vilket de säkerligen inte var intresserade av då de inte sökte hjälp för sina mörka tankar. Föräldrarna borde ha satt sig på psykakuten och bett släkten ta hand om barnen.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-20 kl. 00:20.
Citera
2018-01-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Läs igen, snälla

Det rör inte mig så mycket men tror det kommer ut med tiden, ingen vill bära på en sådan hemlighet internt och höra av folk runt omkring osanningar. För stor spridning, därför sådant brukar läcka ut.

Men tror du verkligen att de vill att ännu mer "snaskiga detaljer" ska komma ut och vandra runt i kvällspressen och på FB? De är förmodligen realistiska nog att inse att all information i världen inte skulle stoppa ryktesspridningen.
Om det varit mina anhöriga hade jag lag locket på och inte sagt något mer, alla detaljer om intyg, sjukdomar osv är inte något Sverige behöver veta.
Citera
2018-01-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jo, men ME är ingen riktig diagnos om jag förstått det rätt, det är posttraumatisk stress. Med en riktig diagnos hade barnen kanske kunnat bli friska, men troligen hade de väl dött ändå om föräldrarna inte var nöjda med deras livskvalitet...

Nix, du har jättefel. Det är en neurologisk, svår sjukdom som inte ska förväxlas med andra tillstånd. Läs på, här: http://www.rme.nu/om-me-cfs
Det är just sådana fördomar om ME som leder till ytterligare lidande för offren.
Citera
2018-01-20, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrpannan
Följt med i tråden sen start.. kanske missat en del.

Vet man om det ha inkommit en orosanmälan, sk. SoL, till soc?
Tänker att bl.a. rektorn uttryckt stor oro ang familjeförhållandet hemma?!
Lärarna som kommit och undervisat, har de inte på någotvis uppmärksammat eventuella varningssignaler? Tänker på anmälningsplikten?!

Stackars barn.
Vila i frid.

Finns ingen orosanmälan. Verkar som alla inblandade i döttrarnas sjukdom hade en väl fungerande kontakt med familjen.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
De närmast anhöriga vet eller har säkert redan fått veta, det betyder inte att resten av Sverige ska eller bör veta....

Det här lär nog bli ett prejudicerande fall. Detta kommer att tas upp och diskuteras i decennier, sättas på pränt, kanske film, oglömt. Hur man förbisåg flickorna.
Citera
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Barna och frun var sjuka.
Var hittar du denna fakta om att frun skulle varit sjuk?
Citera
2018-01-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Kollade upp ME/CFS.

Verkar vara ett synnerligen diffust, ospecifikt och luddigt tillstånd, lite som oral galvanism när det var poppis.

Att två syskon dessutom skulle lida så outsägligt av detta tillstånd att föräldrarna inte ser någon annan utväg än att mörda dom och sen ta livet av sig båda är bara alldeles för knäppt.

Här är ta mig faen ett helt djävla koppel av hundar begravda!!

Jag tror också det ligger annat bakom morden än barnens sjukdom (om de ens var så sjuka som föräldrarna sa). Om det är några som är sjuka i den här historien är det väl föräldrarna. Psykiskt sjuka. Jag tycker mest det låter som föräldrarna varit mentalt instabila och simulerat sjukdomar hos barnen för att kunna isolera familjen. Kronisk trötthet kan vem som helst simulera. Barnen själva verkade ju vilja gå i skolan, de badade i poolen och var med och shoppade i mellandagarna. Det var jobbigt att läsa att läraren så att flickan uttryckt att hon ville gå i skolan. Ändå tvingar föräldrarna henne till hemskolning. Läskigt värre.

Jag tror att flickorna kanske den äldsta började revoltera och ville levs mer utåtriktat. Hon började kanskr inte att hon inte kände sig så sjuk som föräldrarna intalat henne att hon var. Det kunde inte föräldrarna tåla helt enkelt.

Även om de hade haft en dödlig plågsam sjukdom typ als eller liknande så skulle detta ändå inte kallas barmhärtighetsmord. Sådana föreligger endast när mordet sker på begäran av offret. Tror knappast flickorna bad om de ville bli mördade. Sen var de ju bara barn. Sorgligt att inte socialen grep in innan.
Citera
2018-01-20, 00:21
Medlem
Karl.Pilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Så mycket information har vi inte att vi kan utgå från att föräldrarna var helt friska eller helt mentalt stabila.

Här saknas en hel del information och här någon eller några pusselbitar som saknas.

Exakt.
Citera
2018-01-20, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Såna som vill ha det "perfekta livet" eller inget alls

Nej.
Dom ville ha en vanlig familj.
Inga sjukdomar, ingen hemskola, bara en vanlig familj !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in