Citat:
Ursprungligen postat av
Dekorima
Tror också att det ligger något i det. Båda jurister. Barnen kommer inte in på gymnasiet. Lika bra att ta livet av dem. Helt barockt. Detta var inga mentalt friska människor.
Och även om de själva var sjuka i huvudet så kan väl mor- och farföräldrar eller övrig släkt ha ombesörjt barnens framtid?
Att de klarat av att utföra detta.. Jag har själv tänkt på detta och börjar nästan gråta av tanken att ha ihjäl sina egna barn, att veta att ens barn håller på att dö och att det är ens egen handling, och låta det hända.
Jag tänkte också på det med julpyntet, först var min tanke att de velat fira jul som vanligt och att de kanske planterat detta så barnen skulle få fira jul en sista gång. Kanske var det så det var.. Sorgligt tänkte jag.. Men då jag försöker sätta mig in i det blir det bara så sjukt. Har de planerat detta och vetat att barnen ska dö, att de kommer döda sina barn och samtidigt gått och pyntat och firat jul? Hur står man ut med något sånt?
Oavsett vad det var som gjorde att de dödade sina barn så krävs det något "speciellt" att klara av att genomföra det. Inte ens när min morfar låg på dödsbädden och led oerhört hade jag klarat av att döda honom, trots att jag visste att han hade sluppit lida.
Vad jag menar är att man kan tycka vad man vill om familjens situation och dödshjälp m.m., jag kan själv tycka att en vuxen som lider kan få besluta själv om sitt öde. Man kan ju få tycka vad man vill i den frågan egentligen, men att fysiskt döda någon, sina egna barn dessutom, jag kan inte förstå hur man klarar att utföra det.
Har varit lite kluven i detta, för i början hade jag mer förståelse på något vis, tänkte barnen kanske var jättesjuka och mamman med, men ju mer jag tänker på det så fattar jag inte.
Och som någon skrev, hade de inte tagit sina egna liv så hade de ju åkt in för det, och då hade jag nog reagerat annorlunda i början.
Jag har försökt att inte döma eftersom jag inte vet vad de gått igenom och jag har pendlat mellan förståelse och att jag till och med kunnat tycka synd om föräldrarna på ett vis, men just den biten, döda sina egna barn, där kan jag inte förstå hur mycket jag än försöker.
Detta inlägget är inte riktat mot någon utan bara tankar jag haft som plötsligt blev en novell här.