2018-01-19, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fan vad alla börjat gilla öppna gränser och internationell frihandel plötsligt. Hallå alla SD:are som brukar frekventera Flashback, var är ni?

Lev med detta. Kan ju inte vara vettigt eller miljövänligt att skicka suventionerade småpaket runt halva jorden, för att snikna svenskar ska kunna köpa småkrafs billigt. Bättre att ta det i containrar på båt till Sverige eller Europa och sköta paketdistributionen lokalt.

Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag tycker det är rätt. Gynnar hellre närproducerat som gynnar vår egna fram- och välgång om man tänker lite större och längre än att få billigaste varan hela tiden, trots att priset är mycket högre. Har dock förstående för alla som älskar Kina-grejer och hatar Postnords agerande.

Om ni nu tänker större och på miljön...inser ni vad staten kommer att använda pengarna till?

Jo till skräpfolksimport. Snackar om miljö när du hämtar folk från Somalia till Sverige och göder dem med den fetare statskassan (moms och skatt för DDR-SVT). SD:are bör vara emot ja...

"Närproducerat"...så sött. Som att de inte också importerar från Kina. Hade gärna också gynnat svenska handlare om det varit bra ur ett större perspektiv. Grejen är ju att det inte är det alls de ställer sig också bakom multikulti-katastrofen för sina 30 silverpenningar.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod/Bankkort-till-asylsokande.html
Citera
Medlem
252lifes avatar
"Tullverket utesluter inte att dom kommer behöva anställa fler personer för att öppna de 15-20 tusen paktet som kommer varje dag"

Jasså kan dom inte bara jobba lite snabbare istället... Kommer inte detta kosta en jävla massa pengar att anställa en armé av tullare som ska öppna alla paket?

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/postnord-vill-höja-avgifterna-för-kina-paket-1.5069865
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Orkar inte klaga längre, låt oss hitta kryphål/lösningar.

När exakt kommer det här tillträda? De pratar om 1 mars men tycks vara mycket utredningar som behövs innan allt är klappat och klart.

Gäller det alla paket dvs brev också?

Kan Kina göra något åt det här?

Kan vi konsumenter komma runt det här?

Kom igen Flashback, jag vet hur duktiga ni kan vara när ni har motivationen i er.
Citera
2018-01-19, 21:12
Medlem
Sverige i ett nötskal.

Ett progressivt modernt land som löser problem genom att beskatta, straffa eller förbjuda.
Citera
2018-01-19, 21:18
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
bara att beställa en jävla massa billigt skit och sen ge fan i att hämta ut dem. Alltid roligt om postnord får mer att göra. Kan lätt tänka mig att donera 1000 spänn till kineserna för detta ändamål. Kineserna får mat på bordet, jag känner mig generös och självgod, samtidigt som postnord får springa mina ärenden fram och tillbaka gratis.

outlösa paket tycker postnord inte om, för då får de inte betalt. Visst! brevärarna snor ju grejerna, men bolaget får inget.
Min första tanke med. Beställa grejor för några kronor lite då och då. Som de måste sortera och administrera. Sen hämtar man inte ut paketen. Då måste de även göra sig av med dem.
Citera
2018-01-19, 21:18
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Närproducerat??

Enda skillnaden blir ju att det du handlar på Biltema (som likt förbannat kommer från Kina) genererar en vinst till butiken som du får pröjsa. Ett för konsumemnten fördyrande mellanled som ger mer vinst i kassan hos ofta redan välmående företag

Mja Biltema har ju svenska anställa som de betalar ut löner till, och så vidare. Soptömtning, vatten, städare, byggare till varuhusen... allt i kedjan. Och så skatten men visst den går ju mestadels till lågkvalité nu för tiden även i Sverige iofs.
Citera
2018-01-19, 21:19
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Och var har jag påstått detta i mitt "skitsnack"??

I flera inlägg för du svenska företag på tal. Jag kan ta och citera samma inlägg igen och ta med början eftersom du tycks ha glömt vad du har skrivit:

"Enda skillnaden blir ju att det du handlar på Biltema (som likt förbannat kommer från Kina) genererar en vinst till butiken som du får pröjsa. Ett för konsumemnten fördyrande mellanled som ger mer vinst i kassan hos ofta redan välmående företag"

Nej, det är inte "enda skillnaden". Du behöver inte handla på Biltema, BabyShop eller något annat "fördyrande mellanled". Du får fortsätta handla direkt från Kina. Det är inte det vi diskuterar, inte heller om svenska företag tar för mycket betalt för produkter som är tillverkade i Kina, har för höga vinster, osv, även om ämnet verkar ligga dig varmt om hjärtat.

Citat:
Finns ingen som helst arguementation som kan motivera att posten/staten har rätt att straffbeskatta mig men en "avgift" på 125 kronor på en vara som kanske jag har betalt 20 kronor för.

Moms, tullavgift och ev. ytterligare hanteringskostnader som speditören har är inte "straffbeskattning". Det är löjligt, bombastiskt språkbruk. Jobbet med att deklarera en container med blyertspennor, en lastpall med blyertspennor eller en blyertspenna är i princip samma. Således kan det upplevas som dyrt om man får för sig att köpa en blyertspenna från ett företag på andra sidan jordklotet, men det är inte grundlöst.
Citera
2018-01-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Sverige i ett nötskal.

Ett progressivt modernt land som löser problem genom att beskatta, straffa eller förbjuda.
Detta är ju inte något nytt och Sverige är inte ensamt om att ta ut tull moms och administrativa avgifter på mycket av importen. I princip alla västländer gör samma sak.
Citera
2018-01-19, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det lär aldrig skickas tillbaka till Kina.
Redan idag länsas ju återvändande paket av personal inom Postnord.

tror inte heller det skickas tillbaka då postnord antagligen inte vill stå för den kostnaden, kan tänka mig att många paket inte kommer hämtas ut pga avgiften, antagligen säger dom att det skickas tillbaka men i själva verket tar personalen skiten eller slänger det.
Citera
2018-01-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
tror inte heller det skickas tillbaka då postnord antagligen inte vill stå för den kostnaden, kan tänka mig alla paket som inte kommer hämtas ut pga avgiften, antagligen säger som att det skickas tillbaka men i själva verket tar personalen skiten eller slänger det.
Nej posten har avtal med återvinningsbolag.
Citera
2018-01-19, 21:23
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Var det inte så att det en gång i tiden upprättades ett avtal mellan Sverige och Kina vars syfte det var att hjälpa den arma kinesiska ekonomin genom att tillåta kineserna att skicka hit paket på svenska skattebetalares bekostnad snarare än till självkostnadspris? I så fall är väl Postnords försök att kringgå detta ett exempel på protektionism. Eller minns jag fel?

Synd bara att svensk inhemsk elektronikindustri inte är vad den borde vara. Kinesernas visselpipor och nyckelringar (och annat krimskrams) är vi nog bara glada att avstå från att köpa pga en för hög (sann) fraktkostnad.
Citera
2018-01-19, 21:31
Medlem
När börjar detta gälla? Jag har nämligen beställt från aliexpress

Hittade svaret!

"Vi kom fram till att vi från Postnord skyndsamt ska säkerställa att vi bygger ett system på att ta ut moms på varorna från första kronan. Tullverket vill ha återrapportering 1 mars", säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman."
Senast redigerad av Babyspenat 2018-01-19 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in