2018-01-19, 21:43
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_McClane
Vart finns bild på mamma Hanna?

Har ej tid att leta i tråden just nu.

Tacksam för svar.

Åtminstone häromdagen så hade inga bilder på henne hittats än.
Citera
2018-01-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Efter lite omtanke tror jag att det är pappan som har iscensatt allt och skrivit under sin hustrus namn på självmordsbrevet. Jag tror inte alls hon var med på det här. Det är en biologisk omöjlighet att mamman skulle vilja ta livet av dina döttrar.

Allt det här luktar så sjukt unket.
Du har fel. Mor och far har samarbetat. Men sjukt, absolut.
Citera
2018-01-19, 21:44
Medlem
Citat:
Precis. Är det någon som vet ifall döttrarnas skolor hade någon slags profil/inriktning? Det är helt fritt att öppna upp religiösa skolor i Sverige.

Kommunala skolor!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Idiot, den dokumentären har visats på statlig dansk tv.
Du är outbildad, märks på sättet du skriver, på ditt sätt att argumentera och slutleda. Och du föraktar akademiker! På höjden är du en komplexfylld undersköterska och tror dig vara kunnig inom medicin, om ens det. Och du bedriver arbetstiden med att skriva avvikelserapporter mot läkare.
H*n skrev ju innan att h*n är en fd pundare eller missbrukare. Arbetslös kanske? Många tyckare här som tror de vet och kan något och avundsjuka.
Citera
Medlem
Polisen hittar en död familj och ett avskedsbrev, borde varit väl synligt, undertecknat av båda föräldrarna. De har dödat sina barn och tagit självmord.

10 dagar dagar senare har polisen gjort ett 50-tal intervjuer och omfattande tekniska undersökningar. Ändå återstår några intervjuer för att få hela händelseförloppet klart och få en fullständig bild över familjens situation. Även utlåtandet från obduktionerna och en del av den tekniska utredningen saknas. Beroende på de svar polisen får från obduktion o tekniska undersökningar så kan de komma att göra ytterligare undersökningar. Ändå hade polisen i dag bildat sig en uppfattning.

Avskedsbrevet har haft stor betydelse. Kan man förutsätta att ett sådant brev analyserats av NFC?
Efter 50 intervjuer har polisen fortfarande inte en klar bild över familjens situation.
Efter 10 dagar har polisen inte en fullständig bild över händelseförloppet.
Efter 10 dagar vet inte polisen hur familjen dog.

Protokollet från förundersökningen kommer aldrig att bli officiellt. Får allmänheten över huvud taget veta något mer än det som sades idag?
Citera
Medlem
Mycket spekulationer blir det, jag addar med en till:

Föräldrarna, kan mycket väl båda, varit lite inom autist-spektrat, inte helt ovanligt för t.ex. jurister......

Om så var, blir det gemensamma beslutet för dom helt begripligt, det var rationellt i deras ögon, för de flesta förblir det obegripligt!

Detta är bara en i mängden av spekulationer i ivern att få en förklaring till att två föräldrar tar ett så drastiskt och onyanserat beslut.
Citera
2018-01-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Intressant med de spekulationer angående vaccinet Gardasil som lyfts i tråden. Det är ju helt sant att man i många länder som exempelvis USA är mycket skeptiska mot detta vaccin från läkarhåll just pga de sjukdomar vaccinet kan utveckla i små flickor. Om det nu är så att båda flickorna utvecklade symptomen inte långt efter detta vaccin kan det absolut vara en kandidat till varför de utvecklade denna otroligt hemska sjukdom som föräldrarna bara kunde rädda dem från på ett sätt. Det kan mycket väl vara så att det är den förra regeringen och den nuvarande som bär det yttersta ansvaret i det här fallet då de beslutat att alla små flickor måste ta ett så kontroversiellt vaccin. Utomlands har politikerna mer mod och vågar stå upp mot läkemedelslobbyn, exempel.

Att vara negativ till vaccination har ju lite foliehatsstämpel. Men det finns faktiskt anledning att vara skeptisk. Dels så finns det ju en liten risk att man kan ta skada av vaccinet, men det som gör det extra obehagligt är just att man har valt att ta det. Man var frisk innan och sedan blev man obotligt sjuk.
Det innebär ett fruktansvärt trauma. Man kommer att gå hela livet och tänka:

-Varför tog jag risken? Jag var ju helt frisk och även om jag hade blivit smittad hade jag troligen inte dött.

Detta är det främsta skälet till att jag säger nej till vaccination. Varför frivilligt ta en risk att bli svårt sjuk när jag är helt frisk. Man skall inte manipulera med kroppen i onödan.
Citera
2018-01-19, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia6
Jag HAR barn i den åldern och vi har pratat mycket om denna händelse. Jag har inte uttryckt varken för dem eller i mitt inlägg, att Bjärredföräldrarnas handling skulle vara något som är bra eller friskt. Däremot talar vi om att livet för en del av oss kan bli så hopplöst och nattsvart att man tappar fotfästet och då riskerar att hamna fel i tankar och känslor. Då kan sånt här hända. Att skuldbelägga någon i den situationen är inte konstruktivt.
Jag önskar att mina barn ska vara medvetna om att livet ibland är svårt. Det går för det mesta över och det finns hjälp att få. Jag önskar att de ska hjälpa andra som behöver det. För att vi ska kunna hjälpa varandra behöver vi tala med varandra om såna här händelser. Även med barn.
Tror inte för ett ögonblick att mina ungar är rädda att jag ska ta livet av dem. Trots att två av dem har kroniska sjukdomar. De känner sig trygga.

Den sorgliga händelsen i Bjärred låter sig inte förklaras så enkelt som att två barn mördades för att de var sjuka. Tror man det så har man inte förstått mycket av något.

Nej mina barn tror inte heller att jag kommer att mörda dem. Är det sensation eller?! Livet kan vara svårt? Ja men då gör man väl något åt saken? Förklaringen är att denna familj var psykiskt sjuka på ett eller annat sätt. Det finns ingen annan förklaring. Man mördar inte sina barn för att de är "sjuka". Och hur "sjuka" var de egentligen, när de springer runt på stan, och skolan har planerat för återgång till reguljära studier?
Citera
2018-01-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Åtminstone häromdagen så hade inga bilder på henne hittats än.

Okej. Tack!

En kompis berättade att han sett ett inlägg i tråden där hennes utseende diskuterades.

Att det 2018 inte finns en enda bild på nätet av en människa är otroligt mysko. Otroligt.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Precis. Är det någon som vet ifall döttrarnas skolor hade någon slags profil/inriktning? Det är helt fritt att öppna upp religiösa skolor i Sverige.

Just Lomma kommuns skolor ligger väl på toppnivå i det här landet. Alltså har dom goda resultat. Det är inte på något vis känt att vara några konstiga religiösa sektskolor dom har i Lomma.
Citera
Medlem
En sak som slagit mig, som jag tycker är helt sjukt...
Presskonferensen, när kommunen/rektorn/vemdetnuvar tog upp det med hemundervisningen, det var precis innan de klippte pga "började bli för personligt/privat". Att det var något som sades bara sådär i förbifarten. Och så var det typ... nyckeln till allt.
Citera
2018-01-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Om döttrarnas sjukdom var progressiv och oundviklig har de gjort det största offret dvs att föja med dom i döden!
Det är vackert rent och rimligt.

Om det fanns en chans att bota dem till ett rimligt liv är det mord men jag tror inte det

Föräldrarna har , eftersom de verkar högutbildade, övervägt för och emot livskvalitet valt att föja sina barn hela vägen till slutet.

Låter det inte som en familjetragedi i ordets rätta bemärkelse vet jag inte vad det är.

Börjar ni förstå polisens knappordighet nu ?

Låt familjen vara nu? RIP

Jag vill tro detsamma, på teorin att föräldrarna älskade sina barn så mycket att de önskade följa med sina barn i ödet. Oskiljaktiga. Det motsatta skulle innebära en betydligt allvarligare sjukdom hos föräldrarna. Future will tell. Psykologer kommer troligen stå i kö för att studera detta case. Dock too late för dessa barn men kanske kan något göras för familjer i samma situation oavsett diagnos. Frågan om aktiv dödshjälp blir ev aktuell att diskutera. Dansar barnen i poolen ett halvår innan, ser fram emot gymnasiet och handlar i affären dagarna innan så tycker jag dock inte föräldrarna äger rätt att terminera liv! En annan sak om livet är ett paket. Med respekt för att vi inte vet omständigheterna förutom att föräldrarna verkar ha upplevt något värt att terminerna fyra liv. Det kan vi inte förstå vi som fortfarande är kvar. Vilka värderingar hade de? Vilka värderingar i miljön påverkade dem? Vilken hjälp erbjöds eller accepterade de? RIP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in