2018-01-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Okej. Varför gör du det då?
Varför gör jag VAD?
Citera
2018-01-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem fåglarna har sagt att det handlar om ME? Finns ingen som styrker det alls.

*Rektorn har allmänt sagt trötthet dvs inte att det är ME. Rektorn får inte lämna ut diagnos (tystnadsplikt).

*Mamman har "likeat" en organisation, en gång, som sysslar med bl.a. ME.

Thats it. Släpp ME.
Vilket Moderatorn uppmanat skribenter att göra sedan länge.

Oavsett vilken diagnosen var så kvarstår fakta att det gjordes framsteg i skolarbetet, vilket knappast är
möjligt om man ligger för döden. Jag svarade nämligen på ett inlägg som påstod att barnen var döende.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Vi vet inte och vi kommer troligen aldrig att få veta! Beror på vilken syn man har på döden. Tror många människor med hopplösa diagnoser som leder till smärta och elände, ser döden som en befrielse och många är för dödshjälp! Det är svårt att se något levande plågas. Föräldrarna har velat rädda barnen från en plågsam meningslös tillvaro, syftet har varit gott och kärleksfullt.
Jag betraktar inte detta som mord. Jag upplever att föräldrarna försökt rädda sina barn. Vidare kanske mamman har haft cancer, vet vi inget om. Vi kan dock konkludera att familjen upplevde sin tillvaro som smärtsam och hopplös. Vem vill ta sitt liv och lämna sina barn i sticket? De valde att lämna tillsammans!

Jag tror att picasso2 hade fått pm från någon som visste att området där de bodde visste att mamman hade cancer.

Edit tog bort ett ord
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-01-19 kl. 19:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skolan och det resursteam rektor-lärare-kurator-psykolog mm runt barnen är alla belagda med tystnadsplikt och väl insatta/utbildade för att hantera just de nedsättningar som de elever på skolan har. Så även dessa barn.

Tyvärr finns inte alltid kompetens och kunskap om olika sjukdomar, funktionsnedsättningar inom skolan. Det kan finnas stora brister där.
Citera
2018-01-19, 19:08
Medlem
Citat:
Vi vet inte och vi kommer troligen aldrig att få veta! Beror på vilken syn man har på döden. Tror många människor med hopplösa diagnoser som leder till smärta och elände, ser döden som en befrielse och många är för dödshjälp! Det är svårt att se något levande plågas. Föräldrarna har velat rädda barnen från en plågsam meningslös tillvaro, syftet har varit gott och kärleksfullt.
Jag betraktar inte detta som mord. Jag upplever att föräldrarna försökt rädda sina barn. Vidare kanske mamman har haft cancer, vet vi inget om. Vi kan dock konkludera att familjen upplevde sin tillvaro som smärtsam och hopplös. Vem vill ta sitt liv och lämna sina barn i sticket? De valde att lämna tillsammans!

De valde inte att lämna tillsammans. Föräldrarna valde. Jag har väldigt svårt att tro att två ungdomar i 11-14-årsåldern sa att "ok, ta livet av oss". Föräldrarna valde. Det hade de inte rätt till anser jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag menar vad är det du menar skolan skulle gjort en anmälan om?

Fanns säkert något de kunde gjort orosanmälan kring. Men detta görs ju inte när det gäller "fina" familjer som denna.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Därför gjorde nog inte skolan en OROS-ANMÄLAN, allt verkade ju bra.

Det är just det som känns så märkligt; barnen hade regelbunden kontakt och undervisning i form av lärare i hemmet. Föräldrarna anser att barnen är så pass dåliga att livet inte är värt att leva. Just den biten är så svår att få ihop.

Min tanke när jag läst om fallet och i tråden, har varit någon form av psykos som drabbat en av föräldrarna. Jag har arbetat inom psykiatrin och sett flertal fall av plötsliga akuta psykoser orsakade av, till synes, högfungerande personer. Oftast i samband med stark press, händelser, sömn och matbrist. Men när det visar sig vara båda. Mycket mycket märkligt. Jag skulle inte påstå att jag är emot dödshjälp i de lägen där den sjuke är i svåra plågor, döende och medvetet gör ett val. Detta ser jag dock som mord, men kan ändå se det oerhört sorgliga i det. Det bör ligga andra faktorer bakom det som man troligen inte får veta.
Citera
2018-01-19, 19:09
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
För att inte tala om fakta utan källhänvisningar. Är man inte intresserad av att uppfattas som trovärdig?

Nä, mer intresserad av att ha rätt.
Citera
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Varför tjatas det då så evinnerligt mycket om hemundervisningen, när rektorn har sagt att hon fått läkarintyg, och ingen av oss här inne har sett beslutsunderlaget som säger nått annat, så skolans beslut borde ju då vara korrekt kan jag tycka.
Så, vad tjafsas det om ?

Enligt Intermittentexplosivitet har rektorn fått ett intyg. Enligt samma person är inte detta intyg nödvändigtvis just ett läkarintyg. Oklart vilket intyg det rör sej om och från vem. Pappan lämnade över detta intyg utan ett ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror att picasso2 hade fått pm från någon som visste att hela området där de bodde visste att mamman hade cancer.
Du har rätt, men inte hela området. Grannarna visste.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qovop
Diagnoser som Asberger, Autism, ADHD m.m. kan leda til hemundervisning, I många kommuner så har inte skolan resurser att ta hand om dessa elever och då kan hemundervisning vara ett alternativ
Skolan har skyldighet att ta emot alla elever.
Autism och aspberger är absolut ingen orsak till hemundervisning. Alla barn har rätt att gå i skola.
Citera
2018-01-19, 19:10
Medlem
Citat:
Precis. ”Can’t live wih you, can’t live without you”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in