2018-01-19, 18:06
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var inte det du skrev. Det var:

Du får sympatisera med barnmördare om det känns bra för dig, men det kommer jag aldrig i helvete att göra! Och då talar jag nog för större delen av världens befolkning som är någorlunda normalt fungerande i hjärnan.

Du måste försöka hålla dig till sanningen om du ska vara hela världens stora moralpredikant. Man kan sympatisera med en människa och samtidigt fördöma dennes handlingar.
Korrekt. Och du sympatiserar barnmord vilket låter helt sinnesjukt. Men tydligen funkar din hjärna så. Och jag fördömer handlingen att avsluta deras liv mot deras egen vilja. För har otroligt svårt att tro att ett barn vill dö i dom åldrarna.
Citera
2018-01-19, 18:06
Medlem
Hur vanligt är det med hemundervisning egentligen? På grundskolan och gymnasieskolan jag gick på hade man "speciella" klasser med barn som var funktionshindrade/sjuka. Jag trodde hemundervisning i princip inte existerade i Sverige och att det krävs något extra för att få tillstånd för att hemskola sina barn?

I Sverige har ju tidigare judiska organisationer och kristna sekter drivit Skolinspektionen till domstol för att man inte har fått tillstånd att hemskola sina barn.

Det är något som luktar ruttet i hela den här historian. När barnen inte ens hade en fastställt diagnos, hur kan de då få tillåtelse till hemundervisning?
Citera
2018-01-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då har du missat att läkarintyg inkom för det yngsta barnet också. Meddelade skolan till media. Den yngre flickan hade fått mer uttalade besvär under våren.

Klart hon fått, barn märker föräldrarnas ogillande och uttrycker det även psykosomatiskt. Ingen blir friskare av hets vad gäller "livskvalitet". Ok, slutspammat för min del. Önskar alla deltagare i tråden sunda värderingar som gör livet värt att leva, oavsett hur det ser ut!
Citera
2018-01-19, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Kanske inte helt och hållet korrekt. Men iaf en möjlig lösning i en knepig situation.

Varför tjatas det då så evinnerligt mycket om hemundervisningen, när rektorn har sagt att hon fått läkarintyg, och ingen av oss här inne har sett beslutsunderlaget som säger nått annat, så skolans beslut borde ju då vara korrekt kan jag tycka.
Så, vad tjafsas det om ?
Citera
2018-01-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Varför tjatas det då så evinnerligt mycket om hemundervisningen, när rektorn har sagt att hon fått läkarintyg, och ingen av oss här inne har sett beslutsunderlaget som säger nått annat, så skolans beslut borde ju då vara korrekt kan jag tycka.
Så, vad tjafsas det om ?
Håller med. Och även om polisen bekräftar så skriks det ändå om att det inte finns belägg. Blir bara så trött.
Citera
Medlem
Bara for the record:
Detta är samma fenomen som de "apatiska" barnen dvs de moldaviska barnen som var apatiska när de var i sina föräldrars vård. Norge satte stopp för stolleriet genom att avlägsna föräldrarna och då tillfrisknade barnen inom något dygn. (självklart otänkbart i Sverige)

Hur den psykologiska mekanismen ser ut i detalj vet jag inte. Men nog är det samma skit det handlar om.
Citera
Medlem
Mamman var med i en ME-grupp på facebook. Det är sannolikt ingen slump. Allt tyder på att döttrarna hade ME, mycket troligt dessutom eftersom att kronisk trötthet har bekräftats.

Vad som kan ha triggat igång sjukdomen har jag ingen susning om i detta specifika fall. Kan ju vara så att man för dotter nr 1 misstänkt fästingbett med Borrelia som konsekvens och sedan när dotter nr 2 insjuknar i 5:an (vilket sammanfaller med vaccinationen Gardasil), ändrat fokus till vaccin som utlösande faktor, framförallt om dottern blivit dålig i direkt anslutning till vaccinationen. Vidare har man inte fått gehör för sina tankar och funderingar inom vården, då det är omöjligt för en enskild individ att bevisa samband. Diagnosen är dessutom svårställd. Alla människor med osynliga sjukdomar lider i det tysta och tas för "psykiskt sjuka". För lite kunskap och allt för mycket fördomar är det som genomsyrar samhället.
Citera
2018-01-19, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har nog övertygat dom flesta att man kan det.

Hur menar du? Alltså är detta en sekt? Är jag med i en sekt helt plötsligt?
Jga vet att det finns ryska agenter som verkar överallt i Sverige för att sprida ryssglädje men den här tråden oroar och väcker liksom frågor. Man blir nyfiken och bejakande, helt plötsligt vill jag OCKSÅ förstå. Trevligt

Bara för att jag påpekar att sannolikheten för att två högpresterande personer troligare hela tiden var lite annorlunda än att barnen verkligen led av extremt sällsynta sjukdomar?
Jag är själv inte den som sitter och tuggar om att de var högpresterande, rent statistiskt sett har de dock hamnat i helt rätt ämne, gällande prevalensen av vissa diagnoser, men det kan helt klart spela in.
Vissa hatar säkert lite extra på föräldrarna föra tt de var lyckade, själv har jag svårt att ens förstå det tänket, säg att man är en jättejobbig narcissist som inte klarar av andras framgång utan bara älskar andras motgångar, jag menar, i så fall är ju båda de högpresterande döda. Borde man inte prestera bättre själv då? Nej jag vet inte. Snurrigt! Spekulerar!
Citera
2018-01-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Så, vad tjafsas det om ?

Det är väl det som, delvis ifrågasätts vad jag förstår. Men än mer om inte skolan skulle ha hissat varningsflagg och gjort en orosanmälan. Av vad som framkommit mer eller mindre i offentliga sammanhang anser jag nog att de skulle gjort en orosanmälan.
Citera
2018-01-19, 18:12
Medlem
UrsulaLeGuins avatar
Rimligen ledndöttrarna av en dödlig, smärtsam och kronisk sjukdom och föräldrarna valde därför att begå kollektivt självmord. Inså fall, kan ni tänka er vilken sorg och stress föräldrarna måste ha kännt.
Citera
2018-01-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Det är INTE det det handlar om. DET ÄR BOKSTAVLIGEN TVÄTOM.
Det oroväckande är er batikhäxor och annat löst folk som ens vägrar att tro att människor kan vara onda.

Jag har tolkat vittnesmålen om föräldrarna som att de hade väldigt många goda och bra sidor. Jag är uppriktigt intresserad av hur samtalen föräldrarna emellan gick innan de fattade det mycket drastiska beslutet att utplåna sin familj och kom fram till att det var en rationell handling. Om man kan göra det ökar ju kunskapen om hur en liknande händelse ska undvikas. Till saken hör också att händelsen är extremt ovanlig - kanske världsunik(?) - vilket gör det hela än mer komplicerat.
Citera
2018-01-19, 18:14
Medlem
Tänk o lek med tanken att föräldrarna överlevt, hur hade man sett på dem nu ?? ordentligt hatade kan jag säga... nu finns det en underton av ursäkt för deras beteende eller medlidande ... sjukt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in