2018-01-19, 18:07
Medlem
I egenskap av minimalist ställer jag mig bakom det. Folk köper så jävla mycket skit att det är pinsamt, men samtidigt är det här helt fel väg att gå.
Citera
2018-01-19, 18:08
Medlem
WordWarriors avatar
Anmäl till EU-kommissionen. Det kan utgöra en olaglig form av handelshinder. Handelshinder mot länder utanför EU måste beslutas gemensamt av unionen, och består av exakt fastställda tariffer.
Citera
2018-01-19, 18:08
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
PAKET är paket, BREV är brev. Allt du får i brevlådan kallas brev. Allt du måste hämta ut eller få utkört är paket.

Jo men debatten om paket från kina handlar ju om alla typer av varuförsändelser även de som ligger i vadderade kuvert.

Men du fattade tydligen inte det.
Roligt med tanke på ditt användande av uttrycket ”intelligensreserven”...
Citera
2018-01-19, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur är det med billiga grejer från Taiwan? Kostar ju typ bara 1 krona mer än från fastlands-Kina när det gäller billiga skitprylar.

Hörde med en dryg PN-anställd idag som förklarade att samma sak ska gälla för Singapore, Malaysia och Taiwan (där jag handlar från ibland). Man kunde förtulla själv och slippa avgift svamlade hon om men då krävdes eventuellt företag osv (människan hade väldigt lite information).

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Eftersom Tullverket är med så är det indirekt myndighetsutövande och då blir det Förvaltningsrätten nästa.

Klart man handlar utifrån. Varför stödja svenska staten?

Utan stat ingen mångkultur och då hade vi ju inte haft Zlatan jue...

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
För övrigt är det patetiskt att läsa allt gnällande i tråden. Är ni så beroende av att köpa meningslösa skitgrejer billigt från Kina?

Köper alltid från utlandet när möjligheten finns. Om valet står mellan att stötta Kina eller stötta den svenska rödgröna regeringen genom att betala moms så...

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Om din konsumtion vore det primära intresset för alla i hela världen skulle det här förstås vara upprörande. Nu råkar det emellertid finnas några andra intressen som anses väga tyngre. Postnord tycker till exempel att deras egen överlevnad är viktigare, och folk i allmänhet tycker troligen att miljöförstöringen är betydligt mer oroväckande än det faktum att du kommer att behöva betala tio kronor mer för din nästa telefonkabel.

87% gör ju faktiskt inte det.
Senast redigerad av wazzobazzo 2018-01-19 kl. 18:20.
Citera
2018-01-19, 18:09
Medlem
towbs avatar
Postnord ska vara en samhällsservice och inte något som sätter käppar i hjulen för handel? Statligt ägda företag ska väl gå med vinst nu för tiden också så om man höll sig till ett lägre pris än 125 kr så kanske flödet av paket kunde fortsätta och man kunde göra sig en hacka. Det är väl inte manuell sortering så länge adresslappen är läslig så vad fan kan det kosta att göra det ordentligt ute på Arlanda. Inte en krona till Danska posten innan man byggt en ordentlig anläggning, säger jag. Man kan tycka vad man vill, men postnord har ett ansvar (det är inte att hålla kjell & co och co flytande, vad man än tycker om den saken) som dom försöker kringgå genom att lägga på en saftig avgift istället för att lösa.
Citera
2018-01-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
PAKET är paket, BREV är brev. Allt du får i brevlådan kallas brev. Allt du måste hämta ut eller få utkört är paket.
Så då vet du alltså svaret, men hänvisar istället till Postnords hemsida?
Mycket besynnerligt.

Men som jag skrev: jag har fått paket i brevlådan och hämtat ut kuvert på mitt uthämtningsstället. Jag tror du sitter och hittar på om jag skall vara ärlig.
Citera
2018-01-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackOlivesMatter
I egenskap av minimalist ställer jag mig bakom det. Folk köper så jävla mycket skit att det är pinsamt, men samtidigt är det här helt fel väg att gå.
Haha, bra där! Du är på allas sida, men samtidigt emot
Citera
2018-01-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha, bra där! Du är på allas sida, men samtidigt emot

... en sann diplomat håller sig väl med samtliga.
Citera
2018-01-19, 18:16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det är Postnord som tar ut avgiften. Gapa och svälj.

Tullverket har tryckt på.
Hänger du inte med?
Citera
2018-01-19, 18:16
Medlem
netr0pas avatar
Jag tycker det är fel att de straffar de som tar emot paketen.

Avgiften skulle egentligen legat på de som SÄNDER paketet - dvs försäljarna.

Kineserna kommer såklart att göra mothugg.
Citera
2018-01-19, 18:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Så då vet du alltså svaret, men hänvisar istället till Postnords hemsida?
Mycket besynnerligt.

Men som jag skrev: jag har fått paket i brevlådan och hämtat ut kuvert på mitt uthämtningsstället. Jag tror du sitter och hittar på om jag skall vara ärlig.
Skumt, har inte hänt mig. Ibland står det att jag ska hämta ut ett BREV, men då behöver du ju inte fråga, det står ju där vad det är.
Citera
2018-01-19, 18:20
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tror du att elektroniktillverkningen flyttar till Sverige på grund av det här?

Det enda det leder till är ökade kostnader för svenska konsumenter.

Eller så handlar man i svenska butiker eller från svenska e-handlare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in