2018-01-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
När han sa det blev han applåderad av samma vattenskallar som nu jublar över postens skyddsmurar. Vilket sjukt jävla land man lever i.

Haha ja jag skrattar mest åt eländet, men man måste ner i skiten för att komma upp igen!

We hade a good run!
Citera
2018-01-19, 17:50
Medlem
[quote=JohnnyDungeon|

Skulle det problemet vara nytt menar du? Varusmuggling har väl existerat i ett par hundra år? Bevisbördan hamnar på dig om du tycker att du blivit felaktigt debiterad.[/QUOTE]

Och hur ska det gå till menar du? Hur ska jag som enskild person kunna bevisa att varan jag mottagit är en gåva? Hade det handlat om att bevisa att man betalat för en vara, så visst. Men hur fan ska man kunna bevisa att det är en gåva? Intyg från avsändaren att paketet är en present till mottagaren eller vad?
Dom ska ge fullkomligt fan i paket som skickas som GIFT, att dom lägger tull och moms och andra straffavgifter på annan skit som folk köper från företag - OKEJ, men att belägga gåvor är ju fan sjukare än sjukt.
Citera
2018-01-19, 17:50
Medlem
Avgiften på 125:- som postnord skall börja ta ut är den normala speditionsavgiften som man normalt får
betala för alla utlandsförsändelser som är moms och/eller tullpliktiga.

Konstigare än så är det inte.
Citera
2018-01-19, 17:52
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är väl dock en fraktavgift?

Du kan köpa ett kilo guld om du vill, men om avsändaren skriver "Gåva" så kan Skatteverket inte göra något då gåvoskatten är avvecklad sedan mycket länge. (Detta används redan.)
Citera
2018-01-19, 17:56
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nej, det är sant - kanske hindrar detta en och annan från att impulsköpa mer onödigt krimskrams man egentligen inte behöver "eftersom det är så billigt!"

Usch, nu kände jag mig nästan lite smutsig själv. (Till mitt försvar behövde jag faktiskt prylarna jag köpte från Kina och mycket av det kunde jag inte ens hitta i Sverige)

Jag tycker inte det rent generellt är fel att köpa från andra länder, framförallt saker som är svårt på att få tag på! Jag själv gör det ofta med skräckfilmer, men jag brukar betala dessa avgifter som läggs på som det ska, och tycker nog att kina-paket ska hanteras likvärdigt givetvis.
Citera
2018-01-19, 18:02
Medlem
Hur är det med billiga grejer från Taiwan? Kostar ju typ bara 1 krona mer än från fastlands-Kina när det gäller billiga skitprylar.
Citera
2018-01-19, 18:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det här kommer att överklagas så att det bara skriker om det.
En helt rättsvidrig åtgärd.

Å andra sidan gäller det nu då för leverantörerna att fortsättningsvis skriva "GIFT" på paketen då gåvor är undantagna momsreglerna.
Överklaga till vem då? Postnord sätter vilka priser de vill, utom på standardbrevet.

För övrigt är det patetiskt att läsa allt gnällande i tråden. Är ni så beroende av att köpa meningslösa skitgrejer billigt från Kina?

Dessutom är frakten galet subventionerad pga en urgammal uppgörelse för att stötta "utvecklingsländer" som Kina var på den tiden. Nu är de inte längre det. Var beredd på ytterligare saftiga prishöjningar på frakten från Kina.
http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/debattartiklar/2016/sluta-subventionera-paketleveranser-fran-kina/
Citera
2018-01-19, 18:03
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intelligensreserven alive and well on Flashback.
1 det är ett förslag, inget som är bestämt.

2 Kostnaden gäller isåfall paket, inte brev.

Brev med varor i, skickade från kina ingår väl i det debatten handlar om? Eller menar du att det inte är ett paket om paketet är i form av ett vaddera kuvert?

Vet inte om du ska anmärka på andras intelligens ..
Citera
2018-01-19, 18:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Brev med varor i, skickade från kina ingår väl i det debatten handlar om? Eller menar du att det inte är ett paket om paketet är i form av ett vaddera kuvert?

Vet inte om du ska anmärka på andras intelligens ..
PAKET är paket, BREV är brev. Allt du får i brevlådan kallas brev. Allt du måste hämta ut eller få utkört är paket.
Citera
2018-01-19, 18:05
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Överklaga till vem då? Postnord sätter vilka priser de vill, utom på standardbrevet.

För övrigt är det patetiskt att läsa allt gnällande i tråden. Är ni så beroende av att köpa meningslösa skitgrejer billigt från Kina?

Dessutom är frakten galet subventionerad pga en urgammal uppgörelse för att stötta "utvecklingsländer" som Kina var på den tiden. Nu är de inte längre det. Var beredd på ytterligare sasftiga prishöjningar på frakten från Kina.
http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/debattartiklar/2016/sluta-subventionera-paketleveranser-fran-kina/

Eftersom Tullverket är med så är det indirekt myndighetsutövande och då blir det Förvaltningsrätten nästa.

Klart man handlar utifrån. Varför stödja svenska staten?
Citera
2018-01-19, 18:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Eftersom Tullverket är med så är det indirekt myndighetsutövande och då blir det Förvaltningsrätten nästa.

Klart man handlar utifrån. Varför stödja svenska staten?
Nej, det är Postnord som tar ut avgiften. Gapa och svälj.
Citera
2018-01-19, 18:06
Medlem
Citat:
Du kan köpa ett kilo guld om du vill, men om avsändaren skriver "Gåva" så kan Skatteverket inte göra något då gåvoskatten är avvecklad sedan mycket länge. (Detta används redan.)

Det stämmer inte. Det är olika regler beroende på värdet, se tullverket. https://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html

För att den ska bli tull och momsfri från land utanför EU gäller värde upp till 500 kr och
  1. gåvor skickas vid enstaka tillfällen (inte regelbundet)
  2. det är privatperson som ger en gåva till en annan privatperson
  3. gåvan är för privat bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in