2018-01-19, 17:31
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
På vilket sätt menar du att dom gör sitt jobb?? att ta en avgift på 125 kr görs inte på nått du köper från något jävla land, fraktavgiften betalar man till säljaren att det nu är gratis frakt från kina är ju inte postnords problem??? straffavgiften borde isåfall gå till kineserna och inte till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Inte? Självklart kommer avgiften att bidra med en märkbar en märkbar negativ effekt på handeln. Att lägga på en såpass sanslöst hög avgift talar knappast för att handeln med Kina är något som man värnar om.

Nej, inte. Att följa lagen är inte att strida, det är att göra sitt jobb. Postnords nuvarande arbetssätt är olagligt.

Det är inte säkert att det blir just 125 kr, men den administrativa avgiften måste ju bli någonting. Rimligt, eller hur? Eller har ni tänkt att Postnords anställda ska börja jobba gratis? Vad tar DHL och UPS för samma jobb? Runt hundralappen? Inget konstigt med andra ord.
Citera
2018-01-19, 17:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag har fått AVI:er för att hämta ut brev på närmsta uthämtningsställe och jag har fått halvstora paket i brevlådan (har alltså inte brevinkast) - finns det någon definition för vad som i så fall kommer räknas som paket och vad som klassas som brev för dessa kinaförsändelser? Mäter dom tjockleken och klassar det därefter?
Postnord.se vet säkert
Citera
2018-01-19, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, inte. Att följa lagen är inte att strida, det är att göra sitt jobb. Postnords nuvarande arbetssätt är olagligt.

Det är inte säkert att det blir just 125 kr, men den administrativa avgiften måste ju bli någonting. Rimligt, eller hur? Eller har ni tänkt att Postnords anställda ska börja jobba gratis? Vad tar DHL och UPS för samma jobb? Runt hundralappen? Inget konstigt med andra ord.

Ja du, då kan dom väl ta det frakten kostar inom Sverige?? eftersom kineserna löser fraken till Sverige gratis.

125 kr är orimligt högt eller hur?? allt över 30 kr vilket frakten inom landet brukar kosta är att lura folk på pengar.
Citera
2018-01-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Verkar rimligt enligt mig, det jämnar ju ut marknaden mer för dels oss svenskar (så vi kanske köper svenskt eller europeiskt). Så det är bara bra nästan, lite synd att man kanske inte kan köpa billigare saker men ibland får man ta den smällen helt enkelt.
Å andra sidan: nästan allt krimskrams som säljs tillverkas ju ändå i Kina, och fraktas hit. Så det blir ju samma sak, förutom att butikskedjan, som lever på att lägga på frakt, moms, skatt och inte minst vinst på kinaprylarna, driver upp priset. Men visst, då finns det arbete åt ett antal tusen personer. Men dom tillför ju inget, det är egentligen ett meningslöst arbete. Och det blir samma miljöpåverkan.

Hade vi haft någon tillverkningsindustri kvar att tala om här i Sverige så hade det varit en annan femma, naturligtvis. Jag hade gärna köpt svensktillverkat, om det fanns.
Citera
2018-01-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Kan man inte låta det konkurrerande bolaget Bring ta över Kinapaketen?
Bring skulle aldrig kunna hantera kinapaketen.
Citera
2018-01-19, 17:38
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Å andra sidan: nästan allt krimskrams som säljs tillverkas ju ändå i Kina, och fraktas hit. Så det blir ju samma sak, förutom att butikskedjan, som lever på att lägga på frakt, moms, skatt och inte minst vinst på kinaprylarna, driver upp priset. Men visst, då finns det arbete åt ett antal tusen personer. Men dom tillför ju inget, det är egentligen ett meningslöst arbete. Och det blir samma miljöpåverkan.

Hade vi haft någon tillverkningsindustri kvar att tala om här i Sverige så hade det varit en annan femma, naturligtvis. Jag hade gärna köpt svensktillverkat, om det fanns.

Ja, det är klart att miljöpåverkan är en sak, men det är ju inte så att folk kommer köpa mer för att denna avgift införs, det blir antingen samma eller något sämre försäljning och därmed mindre miljöpåverkan.

Sen snackade jag mer i ekonomisk vinning, inte miljömässigt, den fighten är omöjlig att vinna just nu.
Citera
2018-01-19, 17:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Det här kommer att överklagas så att det bara skriker om det.
En helt rättsvidrig åtgärd.

Å andra sidan gäller det nu då för leverantörerna att fortsättningsvis skriva "GIFT" på paketen då gåvor är undantagna momsreglerna.
Citera
2018-01-19, 17:40
Medlem
Beställ istället från Kina via dh-gate o välj dhl , beställde 2017 lödgrejer som tog 5 dagar från mainland o dhl körde ut grejerna i sverige ca 10kg o flyg ca 200 i frakt inga problem med tull eller moms
obs det var visst storhelg i kina med dom 5 dagarna också
Dhl hongkong-dresden-örebro, dhl har egen flygplats både i hongkong o dresden
Citera
2018-01-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det här kommer att överklagas så att det bara skriker om det.
En helt rättsvidrig åtgärd.

Å andra sidan gäller det nu då för leverantörerna att fortsättningsvis skriva "GIFT" på paketen då gåvor är undantagna momsreglerna.

Är väl dock en fraktavgift?
Citera
2018-01-19, 17:41
Bannlyst
Någon borde starta ett eget postbolag som hanterar alla kinapaket för endast 50-60 kr.
Citera
2018-01-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Ja, det är klart att miljöpåverkan är en sak, men det är ju inte så att folk kommer köpa mer för att denna avgift införs, det blir antingen samma eller något sämre försäljning och därmed mindre miljöpåverkan.

Sen snackade jag mer i ekonomisk vinning, inte miljömässigt, den fighten är omöjlig att vinna just nu.
Nej, det är sant - kanske hindrar detta en och annan från att impulsköpa mer onödigt krimskrams man egentligen inte behöver "eftersom det är så billigt!"

Usch, nu kände jag mig nästan lite smutsig själv. (Till mitt försvar behövde jag faktiskt prylarna jag köpte från Kina och mycket av det kunde jag inte ens hitta i Sverige)
Citera
2018-01-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Någon borde starta ett eget postbolag som hanterar alla kinapaket för endast 50-60 kr.
Ingen dum idé, faktiskt!

Göteborgs hamn har lite tunt med arbetsuppgifter har jag hört - varför inte starta ett färjebolag som kör skytteltrafik mellan Kina och Göteborg med meningslöst krimskrams precis som vi gjorde på 1700-talet?

Man kan klämma in en hel del småpaket och kuvert i ett par hundra 40-fots containrar. Leveranstiden skulle naturligtvis blir rätt lång, men det är ju inte ovanligt med 4-6 veckor som det är idag. Tänk vad mycket folk som skulle kunna sättas i arbete som paketsorterare, utdelare och chaufförer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in