2018-01-19, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Rektorn har meddelat att läkarintyg inkom innan beslut fattades.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Efter många påstötningar. Undrar om de betalat en läkare i Belgien?

Eller så åkte dom dit i ren desperation, flera gånger, för att få hjälp med barnens obotliga och fruktansvärda sjukdom.
Fanns tydligen någon expert på området ang just deras sjukdom.
Citera
2018-01-19, 17:27
Medlem
Har någon varit där och kollat ifall det krossade fönstret är åtgärdat eller fortfarande tejpat?
Tänker på möjligheten för inbrott som kan ske nu när det är allmänt känt att familjen inte kommer hem.
Citera
2018-01-19, 17:28
Medlem
[quote=charkoal|62964435]Fel ang kostnaden, visst kan det spela in men många veterinärer säger att många behåller sjuka hundar som lider pga deras egen egoism att de inte vill bli av med sin hund. Såklart ett svårt beslut.
Om de nu inte orkade mer vad hade de för val.[/QUOTE]

Vi har en uppsjö av hjälp i samhället för föräldrar med sjuka barn. Om man frågar efter det.
Citera
2018-01-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Där tänker du fel. Hur man fungerar yrkesmässigt har nog lite att göra med trauma/sjukdom/depression. Du är inte en robot bara för att du är bildad.

Det är möjligt. Jag känner att förmågan att se saker aningens mer nyanserat börjar återkomma när chocken börjar lägga sig.

Att jag kommer tippa över i lägret som sympatiserar och förstår handlingen kommer jag nog däremot aldrig göra.

Jag har ältat och vridit på hela den här dödshjälps frågan åtskilliga gånger (innan detta vill säga) och har definitivt landat i att jag är emot det. Det är min utgångspunkt.

Det blir ju naturligtvis mycket värre när en vuxen har beslutat åt barn att deras liv inte är värda att leva.

Men visst, jag kan hålla med dig att det förmodligen handlar om psykisk sjukdom/depression som har influerat föräldrarnas beslut.
Citera
2018-01-19, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Otroligt många inlägg. Tidigt i tråden diskuterades det assistansersättning, att den ev skulle ha dragits in. Vet man mer om den saken? Modern var väl sjukskriven? Hur var det med hennes ersättning?

Vilken ersättning kan föräldrar med sjuka barn få från försäkringskassa och kommun? Kan den utlösande faktorn varit beslut om bidrag som dragits in? Att det inte längre fungerade ekonomiskt så att säga. Sådant kan ju skapa en enorm press och frustration. Har man det dessutom väldigt svårt redan innan skulle ju något sådant kunnat vara den utlösande faktorn?
Citera
2018-01-19, 17:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vet inte om det skrivits redan, men för ett eller två år sen var det en liknande händelse i Danmark. Som också hade en tråd här. En familj raderades i en villa.
Skriver detta för det kan vara bra att se mönster, om dom upprepar sig.

Det hände i Ulstrup, för den som vill googla. Där hade pappan till de 4 barnen fått en smäll i huvudet efter en olycka, man tror att det påverkade hans omdöme kapitalt. Där var pappan ensam skyldig.
Citera
2018-01-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte omänskliga. Men föräldrarna hade kriterier som gjorde att livet var värt att leva. Uppfylldes inte dessa kriterier så sjönk livskvaliteten. Och de avgjorde att barnen inte kunde komma upp till de kriterier som föräldrarna satt, och därför ansåg de att döttrarnas liv inte var värt att upprätthålla. Skrämmande.

Men .... vi har inte alla kort på hand. Får se om vi får fler svar.

Det är just det som du beskriver som är omänskligt enligt mig.
Citera
2018-01-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Enligt skolan har hemundervisningen fungerat mycket väl och den äldsta flickan har presterat mycket väl.

Citat:
Margareta Strand Karlsson, rektor på Alfredshällskolan sa under onsdagen till SVT Nyheter att familjen var i "djup kris". Men bilden spretar. Rektorn på den andra skolan, Ann-Louise Raquette Berlin, menar att familjen visserligen hade det tufft på grund av flickornas tillstånd, men att det trots allt fungerade mycket bra och att hon inte fick några oroväckande signaler.

– Vi har haft möten med framförallt pappan med jämna mellanrum för att följa upp, och det har fungerat bra. Pappan har varit jättenöjd med undervisningen, lärarna har varit jättenöjda, och hon [den äldsta flickan] har presterat mycket väl.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-10/misstankta-familjemordet-chockar-villaidyllen

Att pappan varit nöjd med undervisningen tolkar jag som att han upplevt att skolan engagerat sig i barnets/barnens skolgång. Att "prestera väl" tolkar jag relativt studiernas och uppgifternas karaktär samt efter elevens förutsättningarna, inte att flickan fick samma undervisning/uppgifter som de tidigare klasskamraterna. En tät kommunikation krävs för att skolpersonalen ska vara informerad om elevens tillfälliga status och mående för att på så sätt planera lämpliga och stimulerande uppgifter. Detta kan båda föräldrarna varit nöjda med och ändå lidit svårt. Som någon skrivit tidigare kan inte skolan underlåta att erbjuda hemundervisning med motiveringen att barnens kognitiva förmåga försämras och att de går mot en för tidig död.

Att avslöja barnens diagnos hade varit direkt tjänstefel. Troligen är det bara några få på barnens skolor som känner till diagnosen (Det skulle faktiskt förvåna mig om rektorerna gjorde det.) och dessa omfattas av tystnadsplikt.
Citera
2018-01-19, 17:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Det kanske har tagits upp tidigare, men det är svårt att hänga med i denna fart.

Familjen kan ha avlidit runt 4-6 januari, tror jag att jag läste i något inlägg. Den 9:nde på eftermiddagen hittas familjen död. Var det inte någon släkting, vän el dyl som försökt nå dem tidigare utan att lyckas och som anade att något inte stod rätt till? Var det ingen som saknade dem?

Så tragiskt!

Vila i frid, familjen!
Citera
2018-01-19, 17:34
Medlem
Även om ME klassas som neurologiskt sjukdom är den starkt kopplad till psykisk sjukdom. Det finns inga diagnostiska test för ME, och det är något av en slaskdiagnos där man slänger fall som inte passar in på annat. Patientorganisationerna för ME gillar att hävda att det är en fysisk sjukdom, men det finns många som anser att den är psykisk. Hur det egentligen är lämnar jag osagt eftersom det verkar ogillas av moderatorerna.

Det är heller inte en diagnos som ett barn kommer på helt själv. Om det nu är så att barnen har mått dåligt så är det föräldrarna som har drivit igenom en ME diagnos genom återkommande läkarbesök där läkarna inte har hittat några fel- dvs alla tester etc har varit normala och inte gett någon annan förklaring.

Det här framstår för mig mer än något som djup psykisk sjukdom hos föräldrarna, som de projicerat på barnen. Barnen har, om de mått dåligt pga något, fått itutat i sig att de är jättesjuka, något som säkert förstärkts av föräldrarnas beteende och uppväxtmiljön. Emotionell manipulering och emotionell misshandel. Föräldrarna har övertygat sig själva om att barnen omöjligtvis kan ha någon livskvalitet och omöjligtvis kan bli friska igen, och inbillat sig att det enda rätta är att döda barnen.
Senast redigerad av FranzIam 2018-01-19 kl. 17:36.
Citera
2018-01-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det kanske har tagits upp tidigare, men det är svårt att hänga med i denna fart.

Familjen kan ha avlidit runt 4-6 januari, tror jag att jag läste i något inlägg. Den 9:nde på eftermiddagen hittas familjen död. Var det inte någon släkting, vän el dyl som försökt nå dem tidigare utan att lyckas och som anade att något inte stod rätt till? Var det ingen som saknade dem?

Så tragiskt!

Vila i frid, familjen!

Det är en av flera märkligheter, de verkar ha levt isolerade, barnen hade inte vänner.
Citera
2018-01-19, 17:35
Medlem
allegragellers avatar
Intressanta frågor och svar från Sydsvenskan:

Vilka var det föräldrarna inte såg någon framtid eller livskvalitet för?
– Det är en viktig fråga, men ur ett strikt polisiärt perspektiv är det inte där vi fokuserar. Vi fokuserar på att reda ut vad som har hänt. Varför är en lite underordnad fråga även om vi förstår att hela samhället ställer den frågan, säger Lina Isaksson.
Men syftar den förlorade livskvaliteten på döttrarna, på föräldrarna eller på hela familjen?
– Det är svårt för mig att svara på exakt hur föräldrarnas resonemang har gått. Men det är tydligt att föräldrarna valde denna utgång utifrån barnens sjukdom.
Kan man säkerställa att båda föräldrarna har undertecknat avskedsbrevet i samförstånd?
– Vår utredning har kommit så pass långt att vi känner oss säkra på att lämna den informationen. Jag kan inte gå in på exakt varför.
Finns det andra uppgifter än avskedsbrevet som styrker att föräldrarna var överens om det som gjordes?
– Vi är fortfarande i skedet att vi väntar in en hel del besked, dels från obduktionerna och dels från tekniska undersökningar i huset. Men utredningen i övrigt har inte visat något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in