2018-01-19, 17:11
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carola123
Jag säger endast att det är väldigt enkelt att säga hur man skulle agera när man skriver på ett forum men riktigt så enkelt är det ju inte. En del människor orkar mer en del mindre. En del har "fallenhet" för depression utan orsak en del har det inte. Så är det.
Men att se en nära anhörig lida det är oerhört jobbigt. I mitt arbete möter jag ett sånt lidande varje dag. Det tär. Om det då är dina egna barn och under flera år så...Då föräldrarna tagit sina liv så var ju knappast mord på sina döttrar ett förstahandsval

Men det är ju inte speciellt svårt heller. Detta hade varit betydligt mer vanligt förekommande om det bara hade handlat om att det är förkrossande att se anhöriga lida i kombination med stress-sårbarhetsmodellen.
En anledning till att detta fall riktigt har satt sig hos människor är att det är så himla OTÄNKBART och OFATTBART.

Jag har en högst personlig erfarenhet av att se en anhörig lida av en dödlig sjukdom som dödar innehavaren på ett mardrömsliknande sätt och det är rent fruktansvärt. Jag har också jobbat inom ett yrke där man bara träffar svårt sjuka barn - och såklart deras föräldrar.
Det är extremt ovanligt att föräldrar tar livet av sina barn för att de lider av svår sjukdom - även i de fall där barnet går en fruktansvärd död till mötes. Varför? Därför att hoppet om förbättring är så otroligt starkt.
Det är också extremt ovanligt att man som anhörig (oavsett om man är förälder till den sjuke) blir deprimerad under tiden personen är sjuk. Sånt kommer i regel då den sjuke antingen tillfrisknat eller avlidit. Nedstämd, ledsen, ångestfylld, känna sig maktlös är några av känslorna man såklart kan känna men bli sjuk i depression samtidigt - nej.

Detta fall med dessa föräldrar är ju något mycket ovanligt. Kanske det inte var deras förstahandsval - men det var ju ändå ett accepterat val/alternativ eftersom de ju utfört det och tillsammans. Oavsett vad orsaken bakom att de ansåg sig och/eller barnen utan livskvalité och framtid och oavsett om de faktiskt hade ”rätt” i det så är deras beslut mycket anmärkningsvärt och mörkt. Att de själva begick självmord kan likväl förklaras med att de inte var så sugna på ett fängelsestraff eller att de helt enkelt föreställt sig en framtid med barnen men eftersom de nu verkade vara väldigt sjuka så skulle den framtid de tänkt sig tillsammans aldrig bli av så då kan de lika gärna göra slut på allt.

Det är hursomhelst ingen normal handling.
Citera
2018-01-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du skrev ju att det fanns en video där man klargör hur man tänkte döda barnen. Du skrev att mamman tog samma som barnen och dog inte så pappan fick döda mamman istället. Och för det scenario krävs det en hel del, och du svarade att om det finns en video så klargör man hur man tänkte döda barnen, så förklarar det ditt påstående.
Det var ungefär din förklaring till hur det hela gick till. Att du underskattar ifrågasättande av den typen av påstående säger mer om dig än något annat.

Alltså menar du att man i en video har berättat att så här tänkte vi göra eftersom man då vetat att mamman inte dog genom att ha tagit något som barnen tog, och då dödade pappan henne istället.
För det första är inte en obduktionen klar och för det andra är den toxikologiska rapporten långt borta.
Du har svamlat om den här videon nu så länge tråden har gått och till råga på allt vill du lägga det som en sammanfattning för DU var den som visste mest och det DU sade skulle alla tro på för om inte så var ju ALLA kassa. Lägg ner nu jag minns dig i en annan tråd och det var samma gnagande om info som senare visade sig vara skitprat. Inte ens i närheten.
Du begriper ingenting, jag har försökt förklara för dig men det får vara. De som orkar kan kolla vad jag skrivit och när jag skrev detta i tråden. Du är immun mot förståelse. Båda preliminärrapporterna från rättsläkarstationen utredningen tillhanda.

Det är bara att gå tillbaka och jämföra, börja med vad jag skrev mycket ordagrant flera tusentals inlägg bakåt i tråden. Du är en av anledningarna till att jag inte skrev några mer detaljer i tråden.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Jag passar på att sätta dig ignore, så slipper jag förklara mig 4-5ggr per inlägg tills du förstår halva inlägget
Senast redigerad av scheele 2018-01-19 kl. 17:27.
Citera
2018-01-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Alltså ärligt talat, hur stor är sannolikheten att BÅDA döttrarna lider av ME som är en väldigt sällsynt och feldiagnosticerad sjukdom? Och varför i helvete skulle man ta livet av sina barn när ME kan bli bättre/botas? Det är inte cancer direkt. Det är nåt som inte stämmer med informationen som har kommit ut ang döttrarnas status.

Nej, för mig låter det som att föräldrarna är sjukare än barnen. Pappan verkar ha en feldiagnosticerad psykisk sjukdom...kanske bipolär? Psykossjukdom? Samtidigt med depression. Ryktas om mamman som har haft cancer så möjligt återfall där.

Min slutsats är att barnen lider av något som är hemskt och kroniskt men som går att leva med. Föräldrarna är besatta av status och högpresterande, och när barnen inte lever upp till det dem som föräldrarna har skapat sig, den fina fasaden så att säga, så ränner allt.

Med gott samvete kan vi sammanfatta det som att detta är ett rent mord och det finns inga som helst ursäkter till vad föräldrarna har begått. Man dödar inte sitt egna barn, punkt. Oavsett hur sjukt barnet är. Det är ett jävla hån till de föräldrar som har barn som lever med assistens dygnet runt och inte kan andas på egen hand. Dessa föräldrar kämpar ändå på, för det är värt det.
Varför påtalas det ideligen om status och högpresterande? Är det något fult eller är det bara klassisk avundsjuka som lyser igenom?
Jag tror du har svårt med empati och att sätta dig in någon annans liv. Du vet ju inte hur denna familjen mådde. Hån mot de... nä du de gjorde inte detta för egen vinning ty ingen lever längre. Många håller sina hundar levande av ren egoism när de borde avlivas. Kanske kanske får vi aktiv dödshjälp i framtiden.
Citera
2018-01-19, 17:13
Medlem
Fian1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det enda det bekräftar är att varken vård, skola eller omsorg fungerar i Sverige längre. Vilket iofs inte är något nytt.

Ja det är verkligen ofattbart, och inte bara det, det är helt osannolikt.

Om det är så det har gått till så hoppas jag verkligen att det renderar i en kommission som på går till botten med hur sjukvården egentligen fungerar i Sverige. Har de bollat runt bland sjukhuset och inte fått hjälp? Det är ju för f-n en praktskandal i så fall.

Håller med
Håller med
Håller med

Jag har även en liten gnutta tf som både patient med kroniska sjukdomar OCH sjukvårdspersonal. Det fungerar mycket sällan så som det borde göra. Tack Sverige för att resurser konstant felplaceras så till exempel sådana här tragiska livsöden kan sväva fritt under radarn.
Citera
2018-01-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är sensationellt att två personer - föräldrar - tycker lika i en sån här svår sak.

Ska bli intressant att höra vad psykologer säger om detta, kommer säkert nåt uttalande..

Jag tvivlar på att båda två i grunden delade samma uppfattning om deras flickor och livskvalitet. Skrev tidigare att det är något med pappan som jag inte tycker stämmer. Så min magkänsla säger att han styrt det mesta hemma och manipulerat mamman likt en misshandlade man manipulerar sitt offer (partner) vilket resulterar i att mamman tillslut inte ser annat än vad han säger. Jag undrar vem som skrev brevet.
Citera
2018-01-19, 17:16
Medlem
Vet inte om det skrivits redan, men för ett eller två år sen var det en liknande händelse i Danmark. Som också hade en tråd här. En familj raderades i en villa.
Skriver detta för det kan vara bra att se mönster, om dom upprepar sig.
Citera
2018-01-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Varför påtalas det ideligen om status och högpresterande? Är det något fult eller är det bara klassisk avundsjuka som lyser igenom?
Jag tror du har svårt med empati och att sätta dig in någon annans liv. Du vet ju inte hur denna familjen mådde. Hån mot de... nä du de gjorde inte detta för egen vinning ty ingen lever längre. Många håller sina hundar levande av ren egoism när de borde avlivas. Kanske kanske får vi aktiv dödshjälp i framtiden.
Det vore inte helt fel. Men två flickor som är nyfikna på lärandet (enl skolan) och tillgodogjorde sig undervisningen är nog inte de rätta personerna att vara föremål för aktiv dödshjälp. Detta handlar om två föräldrar som tog ett beslut att deras döttrar inte hade en framtid som föräldrarna tänkt sig. Så vitt vi vet.
Citera
2018-01-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vem avgör att livskvaliteten är obefintlig för flickan? Det gör hon själv. Inte föräldrarna. Och defintivt tar man inte livet av en människa bara för att man själv, efter egna kriterier, anser att livskvaliteten är noll pga sjukdom.
De har sökt hjälp för flickorna utomlands. Vad är det som säger att i framtiden inte finns någon bot? Jag hade önskat att pappan fått en psykos eller vad som helst, och tagit livet av barnen. Det är åtminstone en förklaring jag kan köpa. Men detta kan jag jäkligt svårt att acceptera. Det måste finnas mer bakom än enbart sjukdom, livskvalitet och bristande framtidstro.

Vi ska ju inte diskutera ME, men att det är just en sådan icke-etablerad och diffus diagnos gör det inte lättare att förstå föräldrarna. ME patientförening förodrar hemundervisning, tvärt emot vad experter på sjuka barn anser. Passar perfekt om man vill isolera barnen från omvärlden.
Citera
2018-01-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal

Jag kan inte tala för någon annan. Men för min del så handlar det om förakt att någon som uppenbarligen hade förmågan att tänka rationellt och logiskt skulle komma fram till ett sådant obegripligt beslut.

Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att någon eller båda av dem är lite omänskliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det vore inte helt fel. Men två flickor som är nyfikna på lärandet (enl skolan) och tillgodogjorde sig undervisningen är nog inte de rätta personerna att vara föremål för aktiv dödshjälp. Detta handlar om två föräldrar som tog ett beslut att deras döttrar inte hade en framtid som föräldrarna tänkt sig. Så vitt vi vet.
Nej vi vet inte något alls om detta. Kan likas gärna vara barnen som inte ville mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så, vård, skola eller omsorg fungerar inte för att de inte kunde förutse något helt osannolikt? Ligger det inte i sakens natur att något helt osannolikt är väldigt svårt att förutse, nästan helt osannolikt?

Svårt att förutspå något som inte har hänt ja. Polisens nuvarande tolkning utan någon djupare information.

När det gäller svensk sjukvård så är det välkänt att om patienten inte passar in i systemet så får man ingen hjälp. Besvärliga patienter är inte bra för statistik och kvalitetsmått. Vi är säkert världsmästare på cancer och hjärtkärlsjukdomar men när det gäller patientbemötande och mer udda sjukdomar så finns det många brister.
Citera
Medlem
Med tanke på hur fort det här i tråden berättades om att föräldrarna sannolikt gjort det själv tillsammans med en del detaljer så finns det två förklaringar. Antingen läcker snuten som ett såll, i och för sig inget ovanligt. Eller så har det funnits människor runt omkring som känt till planerna. Dessa hoppas jag i så fall att polisen hittar och utsätter för riktigt tråkigt utredningsarbete.

Ska bli mycket intressant att se vad som kommer fram om flickornas sjukdomstillstånd. Tidningarna utrycker sig ganska försiktigt kring det nu. "sjukdomen som flickorna ska ha lidit av" och liknande formuleringar. Fortfarande mycket möjligt att någon psykisk sjukdom hos ena eller båda lett fram till detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in