2018-01-19, 16:45
  #265
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jo, som jag sagt tidigare, hoppas de lägger ner Volvo som hämnd...

Ja, Kina är en centralstyrd kommunistisk stat. SÅ det är fullt möjligt för dom att tänka och göra så. Finns fördelar med diktaturer.
En gubbe i toppen kan vakna upp på morgonen. Bli förbannad och säga att NU räcker det. Ringer ett samtal och bums, Volvo nere.
Jag är marknadskrafterna, tänker han. Och somnar om.
Citera
2018-01-19, 16:46
  #266
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Droger är hur lätt som helst att beställa från utlandet men jävlar om någon försöker tjäna en femtioöring på att handla annat utanför Sverige, då blir det tvärnit. Jag spår att denna diskussion kommer snart att handla om "kriget mot terrorismen" eller nåt liknande trams.
Nä, inte "hur lätt som helst", väldigt mycket droger stoppas i tullen. Speciellt från högriskländer som Holland och England. Men många som säljer tex rc-fentanyl och andra skumma rc-droger handlar i storpack från Kina och säljer lagligt på Internet till snorungar. Det här kanske kommer göra det svårare för dem.

Annars låter det vettigt, varför ska juat Kina vara annorlunda? Inte ens jag kan få det här till att det har med invandring att göra, grattis ni som lyckas haha
Citera
2018-01-19, 16:48
  #267
Medlem
mina3grabbars avatar
Kökets favoriter
https://www.koketsfavoriter.se/lekue-popcorn-maker-rod?gclid=CjwKCAiAy4bTBRAvEiwAFtatHMSH5K5MabMJWK9q _7APD2w0jcLOXZPJ5LRgPnbEgUfrm6 aTqQmO-hoCzP8QAvD_BwE

Vs Kina
https://www.ebay.co.uk/itm/Microwaveable-Popcorn-Maker-Pop-Corn-Bowl-Lid-Microwave-DIY-Popcorn-Bucket-Tools/232425918243?hash=item361daa0f23:g:qIkAAOSwTKJZeZj D

Det finns ju också Kinasäljare som har alternativet att få varorna skeppade från Nederländerna
Citera
2018-01-19, 16:49
  #268
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Exactamundo! Nu är du inte så säker längre.
Knepigt läge, knepigare än kniven.
Snyggt, du klämde dit mig, grattis.

Tilläggas bör kanske att jag inte har någon som helst koll på hur PostNords ägar struktur ser ut, men det räcker egentligen med lite juridiska formuleringar för att det ska bli pannkaka med allt ihop.

För konsumenten är väl detta inget större problem, om man bara väljer ett annat företag som distributör än PostNord/China Post?
Citera
2018-01-19, 16:49
  #269
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Är detta ett bevis på att Sverige börjat kollapsa totalt? försöker hitta sätt att få in pengar till staten på alla möjliga sätt.

Handlar själv ofta från kina men då är det bara för småpengar, max 200 kr och med denna nya avgiften kommer jag nog sluta handla helt, kanske värt att köpa in större mängder isåfall.

Sverige går bak ett steg som vanligt.
Tror snarare att man vill bli av med alla kinapaket och de problem dessa orsakat, än att göra pengar på det hela. Att beställa småsaker som kommer en och en kommer ju alla att sluta med, så dumma är inte ens postnord.
Citera
2018-01-19, 16:50
  #270
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Det är ju vansinne. Ingen vett och sans

Det är snarare bara bra. Som svensk ska man handla svenskt för att stödja Sverige så gott det går.
Citera
2018-01-19, 16:51
  #271
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Ha, tjoflöjt va. Nu är jag ingen jurist, men jag har skrapat ihop tillräckligt många poäng i internationell handelsrätt för att inse att Sverige inte har ett smack att komma med i detta fallet. Om detta genomförs bryter Sverige hur många WTO paragrafer som helst och lämnar helt öppet för Kina att klaga hos WTO, något som Sverige inte kan vinna hur de än bär sig åt.

Värst vad April kommer tidigt iår...

Detta har inte ett smack med WTO att göra.

Allt regleras innom upu
http://www.upu.int/en.html

Alla länders postmyndigheter är medlemmar och man bestämmer regler och även avgifter mellan varandra. Kina har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra länder och betalar samma avgift självklart.
Citera
2018-01-19, 16:51
  #272
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, Kina är en centralstyrd kommunistisk stat. SÅ det är fullt möjligt för dom att tänka och göra så. Finns fördelar med diktaturer.
En gubbe i toppen kan vakna upp på morgonen. Bli förbannad och säga att NU räcker det. Ringer ett samtal och bums, Volvo nere.
Jag är marknadskrafterna, tänker han. Och somnar om.
Nu är ju iochförsig inte Geely ett statligt ägt företag så det blir lite knepigare än bara ett samtal dock.
Citera
2018-01-19, 16:51
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Det är snarare bara bra. Som svensk ska man handla svenskt för att stödja Sverige så gott det går.

Handla svenskt? Järnmalm?
Citera
2018-01-19, 16:51
  #274
Medlem
1. Om man väntar paket som beställts tidigare, hur blir det då?

2. När man får paketet i brevlådan skickas det då hem en faktura senare?
Citera
2018-01-19, 16:52
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
1. Om man väntar paket som beställts tidigare, hur blir det då?

2. När man får paketet i brevlådan skickas det då hem en faktura senare?

2. Jag har varit med om båda varianterna. Dvs fått hämta ut mot pf och faktura efter
Citera
2018-01-19, 16:53
  #276
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Nu är ju iochförsig inte Geely ett statligt ägt företag så det blir lite knepigare än bara ett samtal dock.
Va. Geely skulle inte överleva dagen, om dom inte hade klartecken från partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in