2018-01-19, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan finnas massor av mer i det där avskedsbrevet. Inte bara de rader som vi blivit informerade om via media. Samt annat som polisen rotat i, i form av läkarintyg, dagboksanteckningar och annat. Att dådet är planerat begriper vi ju när vi ser hur Oskar har raderat sitt liv på nätet (Linkedin, Facebook och annat).
Jag hoppas verkligen det kommer mer. Annars får vi nöja oss med det vi har fått.
God eftermiddag.

Du kan ju inte bara skriva att det finns "massor mer" och sedan lämna tråden, speciellt inte med tanke på din position tidigare uppvisad i tråden. Är det något du VET eller bara känner vore önskvärt?
Citera
Medlem
prettyinpurples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast du har missat att det inte är en instruktionsvideo utan ett avskedsbrev. En förklaring till efterlevande om hur dom tänkte. Sen kan man alltid diskutera deras val att mörda sina egna barn givetvis. Men några instruktionsvideos om hur det skulle gå till saknas fortfarande. Du tycks tro att ingen ska ifrågasätta dina påstående och gör man det så vräker du ur dig. Du är i en krimtråd där det följer sig naturligt att fråga om källor eller opponera sig över dom största fantasierna som framförs.

Om det är en video eller ett brev spelar ingen roll - det som har någon mening i sammanhanget är att föräldrarna lämnade information till utredarna om varför de agerat som de gjort. Denna information har hittats på en dator (enligt många personer med säkra källor på flashback). På en dator kan man lämna 1) en skriftlig text och 2) en video.

Om det är ett brev eller en video är irrelevant. Att information har hittats från föräldrarna är relevant

Jag skulle inte kalla Scheeles inlägg för "de största fantasierna". Han/hon kommer med riktig information.

Ge dig på de tusen spekulationsinläggen som spammar tråden istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Så polisens sista mening gäller inte då?
Ingen aning. Hoppas på att mer info släpps.
Citera
2018-01-19, 16:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
IVO - hjälpte de någon? Det visste jag inte, intressant.

Vem har skrivit att IVO hjälpt någon?
Inte i Bjärreds fallet i alla fall.

Min personliga åsikt är att IVOs 630st anställda allt sedan IVO inrättades 2011 uppvisat en enorm inkompetens och okunnighet. Deras omdöme och beslut har möts med förvåning av den kunniga expertisen. IVO har devalverat kunskapsnivån - nu vet man inte längre vad som är rätt och fel, det bedöms godtyckligt och går ofta tvärt emot gängse vetenskap och beprövad erfarenhet.
IVO har så att säga avskaffat sig själva. Den nya ordningen är att IVO ska behålla det lilla fåtalet som kan något och låta deras begränsade tid användas till de allvarligare fallen som kommer som lex Maria anmälningar via ansvariga inom vården. De flesta av IVOs handläggare har varit vanliga sjuksköterskor - låt dessa gå tillbaka ut på vårdgolvet igen där det finns brist på folk. De får lite lägre lön och mindre glassigt jobb, men det blir bäst så för alla andra.

För familjen i Bjärred finns ingen mer hjälp, inga anmälningar eller dyligt kan hjälpa dem. Det var nog så som många av oss trodde, två vuxna med en gemensam mörkersyn på tillvaron som tyvärr inte kunde ta sig ur det själva och tog sina barn med sig i döden. Mycket sorgligt.

Att skolan tillåtit hemundervisning och på så sätt bidragit till barnens isolering är något ansvariga på skolan idag borde fundera över. Inför ett nytt liknande fall bör man överväga att med skolskjuts, elevassistenter och anpassad skolgång ändå få barnen till skolan för sociala kontakter, träffa jämnåriga, frisk luft och miljöombyte.
Det var nog väldigt fel att låta föräldrarna vid möten med rektor och andra inom skolan, styra beslutet till att hålla barnen kvar i hemmet. Barnen var tydligen inte ens med på dessa möten under sista ½-1 åren. Antagligt väldigt feltänkt.
Ingen har nog velat göra annat än gott från skolans sida - men det blev så fel.
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-19 kl. 16:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast du har missat att det inte är en instruktionsvideo utan ett avskedsbrev. En förklaring till efterlevande om hur dom tänkte. Sen kan man alltid diskutera deras val att mörda sina egna barn givetvis. Men några instruktionsvideos om hur det skulle gå till saknas fortfarande. Du tycks tro att ingen ska ifrågasätta dina påstående och gör man det så vräker du ur dig. Du är i en krimtråd där det följer sig naturligt att fråga om källor eller opponera sig över dom största fantasierna som framförs.
Du är så kognitivt begränsad att det är utan någon som helst mening att skriva till dig och försöka klargöra säker. Instruktionsvideo? Vart får du allt ifrån?
Citera
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Du har rätt i en del av det Du skriver om BRCA-generna. Men att garantera mig, och andra här, att Alla med gedigen kunskap om just bröstcancer, BRCA1 & 2 håller med Dig i dina påståenden var sannerligen att ta i långt i överkant. Nej - alla med gedigen kunskap om just BRCA håller INTE med Dig i detta...
Merparten av de som skriver här spekulerar. Att sedan självutnämnda förstår-sig-på-are sitter och bedömer, väger och betygsätter olika scenario & händelseförlopp blir nästan fånigt. Innan polisen (med sina undersökningar som grund) kommer med sitt utlåtande kan man inte betygsätta enskilda flashbackanvändares teoriers överensstämmelse med det verkligen hänt...

Vad menar du är fel i det jag skrev?
Att du inte tror mig på mitt ord må vara hänt, det är givetvis upp till dig. Men det vore mycket intressant att se dina faktaunderlag på att det jag skriver är fel.
Jag hade inte uttalat mig som jag gjorde om jag inte visste vad jag talade om.
Citera
2018-01-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Nu tror jag varken på helvete eller himmel men delar dina känslor. Jag föreslår på fullaste allvar att vi fryser ner båda föräldrarnas hjärnor, så att vi i framtiden när det finns kunskap, kan besluta om de någonstans i detta faktiskt någonsin hade VERKLIG kärlek till sina barn.

Detta är ungefär det mest äckliga jag kan tänka mig, ett par föräldrar som aaaannnnnnser att deras barns liv inte är värda att leva, bara den tanken får mig att vilja spy. Vad de sedan gjorde försvårar mina besvär och gör det hela till att jag drabbas av kaskadspyor!

Jag vill dock inflika att VI INTE ENS VET ATT BARNEN LÅG OCH VÄNDE SIG I SMÄRTOR, NI ANTAR DETTA. Här vill jag analysera er som gör det och föreslå att ni gör det för det kanske för er gör det hela mer förståeligt. Tänk om barnen inte ens vände sig i några svåra plågor? Tänk om de INTE ENS VAR SJUKA? Ni inser att ni isf springer två mördares ärende ? Ni inser det va?

Barnen deltog ju med entusiasm i hemundervisning tre respektive fyra dagar i veckan enligt rektorerna på de båda barnens skolor. Enligt rektorerna så var också lärarna mycket nöjda med äldsta flickans resultat. Pappan var också jättenöjd med undervisningen.
Det låter inte som flickor som är jättesjuka och lider av hemska plågor.
Citera
2018-01-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Rationellt kan jag förstå att ngn med psykopatisk personlighetsstörning väljer denna utväg om barnen är fruktansvärt sjuka och lidande och all hjälp har fåtts och endast veckor av fruktansvärda plågor återstår. Men om det är "kronisk trötthet", den ena bara sen 6 månader o beskriven av pappan för rektorer (som också informerade klasskamraterna tydligen), och barnen dessutom klarar undervisning fyra dagar i veckan med omvittnat goda resultat och lärolust, så dödar man väl inte sina barn, sin fru och sig själv? Det är ju helt orimligt. Ingen hemsjukvård som besökt huset, inga släktingar som avlastat, besök från klassen eller liknande finns beskrivet heller, vad jag läst. Inga roliga resor? Istället har man isolerat sig i sin familjepatologiska hemlighet. Det ligger ngt mer bakom ytan och om det får vi aldrig veta.

Det kräver ju knappast en psykopat, går att finna i båda sidorna av spektrat imo. Det vill säga den känsliga och den okänsliga.

Ser som sagt pappan som den känsliga typen (av en bild att döma men ändå.)
Citera
2018-01-19, 16:42
Medlem
prettyinpurples avatar
Citat:
Det kan finnas massor av mer i det där avskedsbrevet. Inte bara de rader som vi blivit informerade om via media. Samt annat som polisen rotat i, i form av läkarintyg, dagboksanteckningar och annat. Att dådet är planerat begriper vi ju när vi ser hur Oskar har raderat sitt liv på nätet (Linkedin, Facebook och annat).
Jag hoppas verkligen det kommer mer. Annars får vi nöja oss med det vi har fått.
God eftermiddag.

Tack Picasso2 för delad information i tråden och för att du har skyddat en källa via PM.

Enligt Aftonbladet kommer mer information komma ut till allmänheten när de delarna av utredningen är slutförd. Jag tror att det är viktigt att information om detta fall delas till allmänheten så att människor får kännedom om hur tragedier kan inträffa och hur man kan förebygga det i framtiden.
Citera
2018-01-19, 16:42
Medlem
Citat:
Jag tror att polisen bör gå ut med lite mer. Allmänheten blir fördömande mot familjen och det droppar av sig på de anhöriga också. Att leva med detta blir jävligt jobbigt för dem som stod nära. Att perifera människor (folk som känner folk som känner... osv) kommer döma ut dessa handlingar är ju ganska realistiskt att tro, och därmed döma ut familjen OCH eventuellt de anhöriga.

Att få förståelse för sjukdomens art, hur sjukdomen kommer eskalera de närmaste 5-10 åren, kan vara ett sätt att dämpa ryktesspridning och fördömande. Och sån information skadar ju varken utredningen eller de anhöriga. Tvärtom. Uppenbarligen vet inte polisen vad de avlidit av än, då analyserna inte är klara.

Det är inte helt klokt att lägga locket på nu. Men jag misstänker att de anhöriga har massor att säga till om nu, eftersom förövarna är avlidna och inget åtal kommer väckas. Därmed är utredningen sekretessbelagd.

Jag tror att om det finns s.k. förmildrande omständigheter så kommer vi att höra om dem.

Finns det inte det, så kommer vi förmodligen inte höra någonting av de anhöriga.
Citera
2018-01-19, 16:43
Medlem
Det är sensationellt att två personer - föräldrar - tycker lika i en sån här svår sak.

Ska bli intressant att höra vad psykologer säger om detta, kommer säkert nåt uttalande..
Citera
2018-01-19, 16:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Du är så kognitivt begränsad att det är utan någon som helst mening att skriva till dig och försöka klargöra säker. Instruktionsvideo? Vart får du allt ifrån?

Du skrev ju att det fanns en video där man klargör hur man tänkte döda barnen. Du skrev att mamman tog samma som barnen och dog inte så pappan fick döda mamman istället. Och för det scenario krävs det en hel del, och du svarade att om det finns en video så klargör man hur man tänkte döda barnen, så förklarar det ditt påstående.
Det var ungefär din förklaring till hur det hela gick till. Att du underskattar ifrågasättande av den typen av påstående säger mer om dig än något annat.

Alltså menar du att man i en video har berättat att så här tänkte vi göra eftersom man då vetat att mamman inte dog genom att ha tagit något som barnen tog, och då dödade pappan henne istället.
För det första är inte en obduktionen klar och för det andra är den toxikologiska rapporten långt borta.
Du har svamlat om den här videon nu så länge tråden har gått och till råga på allt vill du lägga det som en sammanfattning för DU var den som visste mest och det DU sade skulle alla tro på för om inte så var ju ALLA kassa. Lägg ner nu jag minns dig i en annan tråd och det var samma gnagande om info som senare visade sig vara skitprat. Inte ens i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in