2018-01-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Nu har det rasslat till i tråden!
Återstår nu två frågor (som intresserar mig åtminstone...):

1. Vilken diagnos hade flickorna?
2. Var mamman sjuk?

Jag tror någon i tråden har varit nära svaret på fråga ett. Spielmeyer-Vogts sjukdom. Med den kan följa svår epilepsi (bl. a. Se rubrik Symtom i http://ssvf.nu/om-spielmeyer-vogt/) och den leder obevekligen till döden i övre tonåren/20-årsåldern. Tröttheten kan ha berott på medicinering för att lindra epilepsin. Sjukdomen ärvs av två recessiva föräldraanlag med sannolikheten 1/4. Sannolikheten att bärarna av anlaget ska få två sjuka barn är alltså 1/16. Det finns dock fall där tre syskon insjuknat. Sannolikheten är då 1/64. Det finns dock beskrivna fall där flera syskon i en skara drabbats (se under Bakgrund i http://www.researchweb.org/is/fyrbodal/ansokan/612421).

Huruvida mamman var sjuk har diskuterats utan att ha definitivt bekräftats, men uppgifter har framkommit att det mycket väl kunde varit fallet.

Tack. Tyvärr verkar många av skribenterna vara totalt faktaresistenta. Om dom läst på lite av de tänkbara sjukdomar döttrarna lidit av som leder till mkt svåra lidande och ofelbar plågsam död så kanske de även förstått en del.

Ja, mamman hade haft cancer och troligtvis fått återfall. Även den som bär den olycksaliga genen har en förhöjd cancerrisk.

Det finns ingen bot, vare sig i Sverige eller internationellt.

R.I.P. Familjen
Senast redigerad av Remark 2018-01-19 kl. 16:04.
Citera
2018-01-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vadå inte behöver vara? Är det något fel på polisens uttalande eftersom det går emot dina påstående i tråden?
Jag tror Scheele menar att det ena utesluter inte det andra. Dvs att det kan finnas både video och avskedsbrev. Men jag kan ha missförstått.
Citera
2018-01-19, 16:01
Medlem
En faktor som jag tror att man måste vara medveten om i det här fallet är att föräldrarna troligen hade ganska höga ambitioner och krav på livet. Gapet mellan verkligheten och deras idealliv blev för stort.
Jag tror också att det måste vara särskilt knäckande just att man har två barn med goda framtidsutsikter ända fram till de nästan är i tonåren och sedan börjar utvecklingen gå åt andra hållet. Det är svårt att tänka sig något värre när det gäller barn.
För föräldrarna så är ju småbarnstiden både trevlig och jobbig. Men alla föräldrar drömmer ju om att deras barn skall ha en bra framtid och vuxenliv. Om plötsligt allt vänder och det går åt motsatt och det inte finns något hopp om förbättring, då måste det vara väldigt tungt.
Citera
2018-01-19, 16:02
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Vadå inte behöver vara? Är det något fel på polisens uttalande eftersom det går emot dina påstående i tråden?

När vi fick informationen första gången ( vi som delgett info frpn källa)
fick vi inte veta om det var brev eller video utan att föräldrarna lämnat en förklaring.
Sen har detta tolkats olika av oss.
Citera
Medlem
Rationellt kan jag förstå att ngn med psykopatisk personlighetsstörning väljer denna utväg om barnen är fruktansvärt sjuka och lidande och all hjälp har fåtts och endast veckor av fruktansvärda plågor återstår. Men om det är "kronisk trötthet", den ena bara sen 6 månader o beskriven av pappan för rektorer (som också informerade klasskamraterna tydligen), och barnen dessutom klarar undervisning fyra dagar i veckan med omvittnat goda resultat och lärolust, så dödar man väl inte sina barn, sin fru och sig själv? Det är ju helt orimligt. Ingen hemsjukvård som besökt huset, inga släktingar som avlastat, besök från klassen eller liknande finns beskrivet heller, vad jag läst. Inga roliga resor? Istället har man isolerat sig i sin familjepatologiska hemlighet. Det ligger ngt mer bakom ytan och om det får vi aldrig veta.
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smexliq
Det syftar på att det inte fanns någon livskvalité för döttrarna pga deras sjukdomar. Så då beslutade föräldrarna att döda dom och sen begå självmord själva.

Usch så tragiskt brottsfall.
Ingen framtid eller livskvalité pga sjukdomen beroende på att dom kommer tackla av mer och mer och lida/smärtor samt dö innan dom hunnit skaffa familj etc, mamman kan ha fått åter cancern vad vet vi, dom orkar inte med ett liv utan barnen - att invänta och titta på. Dom har sökt hjälp/bot utomlands, vänt upp och ned på stenarna...så vad vet vi och tar oss rätten att döma? Jag kan respektera deras val. Dessutom tror jag att det föregåtts av ett massvist sökande som ej gett ngn lösning under lång lång tid.
Vägs ende.
Citera
Medlem
Citat:
Allt behöver förklaras för dig, precis allt. Jag säger följande till dig, det behöver inte vara ENBART en avskedsbrev. Jag tror jag får näsblod av att skriva till dig och förklara varenda djävla satans detalj åter och åter och återigen. Jag förstår att detta går fullkomligt och förbi din förmåga. Du har fan inte ens anständigheten att erkänna att jag hade rätt, inte på en enda punkt.

Det finns många tankar bakom varje mening i pressmeddelandet, extremt noga avvägt för att inte ge någon den minsta tanken på att hitta på något med sig själv.
Citera
2018-01-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag har inte nämnt det heller, men kan göra det nu: är man lagd åt det rigida, "superlogiska" hållet är vissa ämnen lättare att ägna sig åt än andra (som man inte kan greppa). Momslära och skattejuridik är sådana ämnen - det finns facit att ta till...

Inte osannolikt...
Citera
2018-01-19, 16:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En faktor som jag tror att man måste vara medveten om i det här fallet är att föräldrarna troligen hade ganska höga ambitioner och krav på livet. Gapet mellan verkligheten och deras idealliv blev för stort.
Jag tror också att det måste vara särskilt knäckande just att man har två barn med goda framtidsutsikter ända fram till de nästan är i tonåren och sedan börjar utvecklingen gå åt andra hållet. Det är svårt att tänka sig något värre när det gäller barn.
För föräldrarna så är ju småbarnstiden både trevlig och jobbig. Men alla föräldrar drömmer ju om att deras barn skall ha en bra framtid och vuxenliv. Om plötsligt allt vänder och det går åt motsatt och det inte finns något hopp om förbättring, då måste det vara väldigt tungt.
Jo, men om de nu lyckades få hemundervisning på lite småsvaga grunder hade de säkert kunnat få till en kontaktfamilj också - men det kan ju kännas som ett misslyckande...
Citera
2018-01-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vem avgör att livskvaliteten är obefintlig för flickan? Det gör hon själv. Inte föräldrarna. Och defintivt tar man inte livet av en människa bara för att man själv, efter egna kriterier, anser att livskvaliteten är noll pga sjukdom.
De har sökt hjälp för flickorna utomlands. Vad är det som säger att i framtiden inte finns någon bot? Jag hade önskat att pappan fått en psykos eller vad som helst, och tagit livet av barnen. Det är åtminstone en förklaring jag kan köpa. Men detta kan jag jäkligt svårt att acceptera. Det måste finnas mer bakom än enbart sjukdom, livskvalitet och bristande framtidstro.
Ja, jag håller helt med dig. Jag rättfärdigar inte deras handlingar utifrån barnens sjukdom, vilken det nu var!!! Det skrev jag inte. Menade bara att flickan ju faktiskt kan ha varit så sjuk att hennes liv var, ev enligt henne, ett helvete pga ME. Tänker bara att det blir konstigt att avfärda ME/trötthetssyndrom som ngt icke särskilt plågsamt.
Citera
Medlem
Detta fall borde leda till lagförändringar. Om barnen skolas hemma pga deras sjukdom så bör socialtjänsten kolla till barnen för att se hur det går för familjen.

Helt ofattbart att föräldrarna ska välja om döttrarna ska leva eller inte. Jag vet inte vilken sjukdom som avses men dagens utveckling inom vården har lett till att de flesta människor kan leva någorlunda normalt även med allvarliga sjukdomar och syndrom. Immunterapi har introducerats som behandling för ett tiotal allvarliga och kroniska sjukdomar och har gett bra resultat. Ge det fem år till och man kommer kunna behandla varje medicinskt tillstånd med någon sorts immunterapi.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Tyvärr verkar många av skribenterna är totalt faktaresistenta. Om dom läst på lite av de tänkbara sjukdomar döttrarna lidit av som leder till mkt svåra lidande och ofelbar plågsam död så kanske de även förstått en del.

Ja, mamman hade haft cancer och troligtvis fått återfall. Även den som bär den olycksaliga genen har en förhöjd cancerrisk.

Det finns ingen bot, vare sig i Sverige eller internationellt.

R.I.P. Familjen

Det är du som är en äcklig människa, för det första om vi ska kolla på detta sannolikhetsmässigt, så är det mycket enklare att anta att föräldrarna var diagnosmänniskor, att båda barnen får en sällsynt diagnos och kanske även mamman är osannolikt, för att uttrycka det milt.
MEN jag är inte den som säger att de inte kan ha haft ME, isf finns det diagnoser på detta. Återigen, det MÅSTE finnas diagnoser, annars ska vi inte gå på det människor som har dålig insikt i att det ens finnas antisociala har att säga.

SIST: även om de har haft ME båda två, har föräldrarna INGEN RÄTT i världen att döda sina barn, de skulle omedelbart när de FICK ENS IDEEN att döda sina två barn, uppsökt vård och krävt att någon annan tog hand om barnen.

Barnen förtjänar ett RIP, men ni som skriver RIP på föräldrarna är faktiskt ren och skär gyttja, iaf om ni inte själva är familj eller så pass nära att ni inte kan särskilja på känslor och tänkande.

DISCLAIME: Om föräldrarna i själva verket var världens mest sympatiska föräldrar och gjorde detta i någon slags psykostillstånd eller liknande har jag all sympati även för dem, annars är det bara synd om barnen.
Detta är mina åsikter, ta det inte som fakta!
Senast redigerad av Negerhate 2018-01-19 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in