2018-01-19, 16:05
Medlem
ME-sjuke Anne Örtegren (sök på facebook) sökte aktiv dödshjälp den 6 januari på klinik i Schweiz. Hon är de sjukas talesperson, således en nyckelperson här.
Eftersom döttrarna också troligtvis var sjuka i ME (utlöst av Gardasil som ges i 5:e klass), så tror jag att det påverkat familjen mycket negativt, droppen som fick bägaren att rinna över. De kände att det inte fanns något hopp. Anne kämpade i 16 år men den 6 januari 2018, tog kampen slut, hon fick somna in.
Skolan har ju bekräftat att flickorna led av kronisk trötthet. De djupt deprimerade föräldrarna orkade inte längre...Hoppet är det sista som överger människan!
Citera
2018-01-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Håller med dig här! Hade sjukdomen varit etablerad så hade polis gått ut med vilken slags sjukdom.
Jag tror att paret hade en egen livsfilosofi och ville inte att staten skulle blanda sig i deras uppfostran av barnen. En av mammans anhöriga har gillat en sida på sin fb som heter ”Barnens rätt till föräldrars tid”. Dessvärre borttagen nu. Denna ideella förening har som devis ” föreningen som vill att föräldrarna inte staten ska ta hand om barnen. ”
http://www.barnensratt.se/
Här kan man finna en del matnyttigt!
Går man in på sidan under intressanta länkar hittar man en länk som heter ”Skolans vara eller inte vara” som tar upp hemundervisning!
http://www.skola.gr8.se/

Passar bra om man tillhör en sekt som inte vill ha något samröre med omvärlden.
Citera
Medlem
Dom kanske helt enkelt inte orkade vårda sina barn resten av sina liv
Citera
Medlem
Och den där rektorn skulle jag kunna ge en fet jävla smäll! Om man vet att en familj befinner sig i en djup kris så MÅSTE man göra en orosanmälan! Det kunde ha lett till att familjen fått stöd, hjälp och avlastning i sin situation och då orkat hålla sig ovanför vattenytan! Orkat ännu en dag! Orkat överleva!
Hon visste ju...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En faktor som jag tror att man måste vara medveten om i det här fallet är att föräldrarna troligen hade ganska höga ambitioner och krav på livet. Gapet mellan verkligheten och deras idealliv blev för stort.
Jag tror också att det måste vara särskilt knäckande just att man har två barn med goda framtidsutsikter ända fram till de nästan är i tonåren och sedan börjar utvecklingen gå åt andra hållet. Det är svårt att tänka sig något värre när det gäller barn.
För föräldrarna så är ju småbarnstiden både trevlig och jobbig. Men alla föräldrar drömmer ju om att deras barn skall ha en bra framtid och vuxenliv. Om plötsligt allt vänder och det går åt motsatt och det inte finns något hopp om förbättring, då måste det vara väldigt tungt.

Jag tror att polisen bör gå ut med lite mer. Allmänheten blir fördömande mot familjen och det droppar av sig på de anhöriga också. Att leva med detta blir jävligt jobbigt för dem som stod nära. Att perifera människor (folk som känner folk som känner... osv) kommer döma ut dessa handlingar är ju ganska realistiskt att tro, och därmed döma ut familjen OCH eventuellt de anhöriga.

Att få förståelse för sjukdomens art, hur sjukdomen kommer eskalera de närmaste 5-10 åren, kan vara ett sätt att dämpa ryktesspridning och fördömande. Och sån information skadar ju varken utredningen eller de anhöriga. Tvärtom. Uppenbarligen vet inte polisen vad de avlidit av än, då analyserna inte är klara.

Det är inte helt klokt att lägga locket på nu. Men jag misstänker att de anhöriga har massor att säga till om nu, eftersom förövarna är avlidna och inget åtal kommer väckas. Därmed är utredningen sekretessbelagd.
Citera
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag vet
Användarnamnet som vet, hur kan det ställas utom rimligt tvivel att en underskrift i ett avskedsbrev inte skett under tvång och alltså var ömsesidig?
Citera
2018-01-19, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vadå inte behöver vara? Är det något fel på polisens uttalande eftersom det går emot dina påstående i tråden?

Scheele, kan du förklara bättre, pappersbrev, inspelat ljudmeddelande eller film på mobilen, eller elektroniskt brev på bärbara?
Citera
2018-01-19, 16:08
Medlem
Ni andra har redan skrivit allt som finns att säga...har svårt att finna ord.

Dagens nyhet: ett avskedsbrev där föräldrarna var överens om att mörda sina barn och sen ta självmord.

Hoppas någon går till botten med detta nån dag, journalistiskt, om det nu avslutas polisiärt inom kort.
Vad var flickornas sanning? Vilka var de? Hur var deras liv? Hur kunde deras liv blivit?

Var det ME de led av, så visst, vården för ME-patienter suger i Sverige. Men de åkte till Belgien där man ligger i framkant. Bara för att ge upp hela familjens existens?
Senast redigerad av chipsmittopium 2018-01-19 kl. 17:01. Anledning: självreflektion
Citera
2018-01-19, 16:08
Medlem
Jag tycker innerligt det är läge att lägga diskussionen om huruvida det som inträffat i något läge är befogat eller ej. Möjligen fortsätt den diskussionen någon annanstans.

Av pappan att döma av hans linkin foto verkar han vara en känsloperson. Han ler men ögonen följer inte leendet riktigt. En fasad samtidigt som det puttrade en hel del under ytan uppenbarligen, men helt klart en känsloperson i mina ögon och med ett förmodat gott hjärta. Får mig att tro att det inträffade var i samförstånd med sin respektive.

Ett annat tragiskt scenario jag ser att en av dom tog beslutet och tog med flickorna till graven efter dom pratat om saken, varpå den andre upptäcker det senare och själv beslutar sig för att sluta sitt eget liv.

Tragiskt hur som helst.
Senast redigerad av AncientScripture 2018-01-19 kl. 16:19.
Citera
2018-01-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Rationellt kan jag förstå att ngn med psykopatisk personlighetsstörning väljer denna utväg om barnen är fruktansvärt sjuka och lidande och all hjälp har fåtts och endast veckor av fruktansvärda plågor återstår. Men om det är "kronisk trötthet", den ena bara sen 6 månader o beskriven av pappan för rektorer (som också informerade klasskamraterna tydligen), och barnen dessutom klarar undervisning fyra dagar i veckan med omvittnat goda resultat och lärolust, så dödar man väl inte sina barn, sin fru och sig själv? Det är ju helt orimligt. Ingen hemsjukvård som besökt huset, inga släktingar som avlastat, besök från klassen eller liknande finns beskrivet heller, vad jag läst. Inga roliga resor? Istället har man isolerat sig i sin familjepatologiska hemlighet. Det ligger ngt mer bakom ytan och om det får vi aldrig veta.

Hoppas myndigheterna blir mer vaksamma. Religiös extremism kan ha många ansikten.
Citera
2018-01-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Användarnamnet som vet , hur kan det ställas utom rimligt tvivel att en underskrift i ett avskedsbrev inte skett under tvång och alltså var ömsesidig?
Det är såna ifrågasättanden som gör att Scheele, inte kommer dela med sig av VETskap i ärendet. Scheele har insyn i utredningen - hon kan vara gift med en polis, jobba i huset eller vad som helst. Men nån ger henne lite uppgifter om utredningen.
Begriper att hon inte har lust att berätta något när folk hela tiden hoppar på henne.
Citera
2018-01-19, 16:10
Medlem
Är det bekräftat vilken sjukdom döttrarna led av? Vet att det har snackats om kroniskt trötthetssyndrom, men det är väl inte så vanligt bland barn? Lupus är väl mer troligt isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in