Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
En faktor som jag tror att man måste vara medveten om i det här fallet är att föräldrarna troligen hade ganska höga ambitioner och krav på livet. Gapet mellan verkligheten och deras idealliv blev för stort.
Jag tror också att det måste vara särskilt knäckande just att man har två barn med goda framtidsutsikter ända fram till de nästan är i tonåren och sedan börjar utvecklingen gå åt andra hållet. Det är svårt att tänka sig något värre när det gäller barn.
För föräldrarna så är ju småbarnstiden både trevlig och jobbig. Men alla föräldrar drömmer ju om att deras barn skall ha en bra framtid och vuxenliv. Om plötsligt allt vänder och det går åt motsatt och det inte finns något hopp om förbättring, då måste det vara väldigt tungt.
Jag tror att polisen bör gå ut med lite mer. Allmänheten blir fördömande mot familjen och det droppar av sig på de anhöriga också. Att leva med detta blir jävligt jobbigt för dem som stod nära. Att perifera människor (folk som känner folk som känner... osv) kommer döma ut dessa handlingar är ju ganska realistiskt att tro, och därmed döma ut familjen OCH eventuellt de anhöriga.
Att få förståelse för sjukdomens art, hur sjukdomen kommer eskalera de närmaste 5-10 åren, kan vara ett sätt att dämpa ryktesspridning och fördömande. Och sån information skadar ju varken utredningen eller de anhöriga. Tvärtom. Uppenbarligen vet inte polisen vad de avlidit av än, då analyserna inte är klara.
Det är inte helt klokt att lägga locket på nu. Men jag misstänker att de anhöriga har massor att säga till om nu, eftersom förövarna är avlidna och inget åtal kommer väckas. Därmed är utredningen sekretessbelagd.