2018-01-19, 15:51
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Jag börjar tro att tråden är infiltrerad av någon slags medial-städgrupp. Jag har kollat i den här tråden med jämna mellanrum och frågat mig om min verklighetsuppfattning verkligen är korrekt.
Nu är jag nog inte världens mest sympatiska människa men detta fallet är ju solklart?!

Där ligger ditt problem. En människa med empatisk förmåga kan ha förståelse för att en dödsdömd familj tar beslutet i egna händer. Det gör det knappast mer rätt för det och du får hålla isär begreppen.
Citera
2018-01-19, 15:51
Medlem
HGs avatar
Bra att polisen gick ut med infon om brevet och att inte en av föräldrarna var mördaren. Det är bra att folket faktiskt får fakta i ett så tragiskt rättsfall som detta.

Sedan finns det ju många andra frågor man undrar över. Bland annat om barnen hade någon aning om vad som var på gång ?

Usch! Bara så hemsk hela historien........
Citera
2018-01-19, 15:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Att man har misstänkt/upplevt att barnen har ME är det som varit med längst som uppgift i tråden och det som stämmer mest med uppgiften om "kronisk trötthet" från media.

Finns det ingen diagnos på barnen?

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker fortfarande att det är extraordinärt att två för övrigt kärleksfulla föräldrar skall ha varit med på detta och att det alltigenom skulle ha varit ett gemensamt beslut som fattats i samförstånd...

Det ligger väl nära till hands att misstänka, att någon av föräldrarna hade drabbats av en djup depression.
Citera
2018-01-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tolkar det så att föräldrarna inte ansåg sig ha livskvalitet eller nån bra framtid pga döttrarnas sjukdom. Så istället för att ta livet av sig själva, så tog de tjejerna med sig. Eller hade döttrarna under en tid helt enkelt gett upp och inte ville vara med i livet längre - och detta har de förmedlat till föräldrarna. Två deprimerade föräldrar utan framtidstro samt två deprimerade döttrar utan livslust. Kan det vara så? Eller tog föräldrarna beslutet utan att ens tillfråga tjejerna - vilket känns obehagligt det med.
Jag tror nog att de flesta barn hade drabbats av panik och chock om föräldrarna tagit upp det med barnen och frågat om de vill dö. Jag kan dessutom inte föreställa mig att båda då sagt ja till det. Det är skrämmande för oss flesta att tänka på att dö, hur kommer dödsögonblicket att vara, kommer det göra ont, hur kommer jag sluta andas av giftet, kommer det vara jobbigt att inte få luft, kommer kroppen krampa osv.
Citera
2018-01-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det blev enklast så här, ja.

På samma sätt tycks skolan ha resonerat kring hemundervisningen och som var en del, en plan, att från förälders eller föräldrars sida isolera sina båda barn från omvärlden.
Två barn har blivit mördade av vårdnadshavare.
Någon var riktigt, riktigt sjuk i denna familjen, men inget av barnen, utan det var av stor vikt för ena eller båda föräldrarna att framställa sina barn som svårt sjuka.
Att barnens båda skolor sedan accepterade allt detta var möjligt endast genom föräldrarnas respektingivande titlar och genom deras höga, sociala status.

"Vi kanske lyssnat för mycket på föräldrarna", sagt av rektor.
Jag undrar fortfarande var de icke- offentliga dokumenten finns någonstans och som inte ens massmedierna har lyckats hitta?

Det är så fejkat allting från vårdnadshavares sida från början till slut och självmordsbrevet är bara en del i allt det.
Mammans roll är jag mer osäker på, men något fattades även henne, sedan om det var något inom henne själv eller om hon var hjärntvättad av sin make är ju svårt att säga.

Håller med dig här! Hade sjukdomen varit etablerad så hade polis gått ut med vilken slags sjukdom.
Jag tror att paret hade en egen livsfilosofi och ville inte att staten skulle blanda sig i deras uppfostran av barnen. En av mammans anhöriga har gillat en sida på sin fb som heter ”Barnens rätt till föräldrars tid”. Dessvärre har den släktingen tagit bort sitt gilla av sidan, så det går inte att spåra längre.
Barnens rätt har som devis ” föreningen som vill att föräldrarna inte staten ska ta hand om barnen. ”
http://www.barnensratt.se/
Här kan man finna en del matnyttigt!
Går man in på sidan under intressanta länkar hittar man en länk som heter ”Skolans vara eller inte vara” som tar upp hemundervisning!
http://www.skola.gr8.se/
Senast redigerad av Artefakta 2018-01-19 kl. 16:05.
Citera
2018-01-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Jag vet inte, men kolla på bilderna av MOMSSTJÄRNAN.
Och vad exakt är det du kan utläsa av bilder på en person?
Citera
2018-01-19, 15:54
Medlem
När jag läste Aftonbladet fick jag en chock. Inte för att jag hade trott på ett annorlunda händelseförlopp utan just för att det nu verkligen är bekräftat.
Nu kan jag inte sluta fundera på hur föräldrarna kände. Från diskussion till att fatta beslut...Men att gå till handling? Hur har tankarna gått? Känslorna?
Har dem suttit bredvid sina barn o väntat på stunden när dem drog sina sista andetag? Har dem placerat en hand på deras bröstkorgar o känt hur hjärtslagen sakta börjat avta? Har dem känt det allra sista hjärtslaget?
Eller har dem lämnat dem ensamma den sista biten in i döden? Har dem stängt dörren o bara väntat?
Jag går fan sönder för att jag är så enormt berörd av denna overkliga händelse.
Citera
2018-01-19, 15:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.

Nyhet från
Skåne

Polisens pressmeddelande
Citera
2018-01-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Där ser man vilken vändning det tar då polisen uttalar sig om att dom i samförstånd ansåg att dom inte fick någon livskvalité. Ingen video alltså utan ett avskedsbrev vilket var en omtanke av dom efterlevande. Inte alla som i sin egoism bryr sig. Så videosnacket om hur dom skulle begå detta mord osv, kan man direkt avskriva i den här tråden. Obduktion och den toxikologiska rapporten är fortfarande inte klar. Tack polisen för att ni öht uttalade er i detta fallet.
Nja, det behöver inte vara endera video, eller avskedsbrev.
Citera
2018-01-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller fullkomligt med dig - man kan fundera på beslut om sitt eget fortsatta existerande om man har det jobbig och ett sjukt barn. Kanske rätt rimligt med sådana tankar och överväganden. Men att besluta att livet ska upphöra när det just börjat för en 11 och en 14 åring?
Även om barnen var dödssjuka med dålig prognos så ger man väl inte upp hoppet. Medicinsk utveckling sker rasande snabbt - det som inte var botbart igår kan vara det imorgon. Möjligheten att lindra är bättre.

Nu är det nog så att föräldrarna, som sannolikt var de som fattade beslutet, inte gjorde det klartänkt med sunda huvuden. De var nog inte friska i psyket sista tiden och påverkade kanske varandra.

Scenariet med starka mediciner till de(lurade) döttrarna och därefter frivillig cocktail till modern varefter fadern när allt är klart hänger sig, är i mitt tycke ett mycket sannolikt tillvägagångssätt.
Det skulle förklara varför tjejerna låg i sina egna sängar och inte med modern - man upprätthöll en vanlig nattningsfasad för döttrarna. Det är en oblodig "human" lugn metod som man, som förövarare kan intala sig själv, görs i en akt av kärlek. Man går in i ett folie a deux - båda vuxna har samma störda och sjuka uppfattning och triggar varandra. Har man dessutom isolerat sig blir till slut hela ens världsbild präglad av det störda och sjuka - man ser inget annat utanför.

Det är ofta detta som händer i sekter, men då i större skala. Ska en sekt kunna ta makten och styra är a och o just att isolera medlemmarna från omvärlden. Den här familjen kanske fungerade som en "minisekt".

Fallet i USA med 13 isolerade svältande barn fungerade just för att hemundervisning är lätt att få och sköta själv där. Det är det inte i Sverige och det är ett säkerhetsskydd för barnen som får möjlighet till andningshål och miljöombyte i skolan, missförhållanden kan upptäckas.
Förhoppningsvis kommer en utredning av skolans agerande att ske här. En rektor som "inte kunde se det komma" har ju missat något - speciellt som hon inte ens verkar ha träffat eleven på väldigt länge utan bara föräldrarna och fr a fadern.

Väldigt sorgligt är det i allla fall. Förhoppningsvis får vi såsmåningom mer info från utredningen även om brottet är uppklarat. Om inte annat för att man måste kunna se varningssignaler när saker är på väg åt fel håll.

Edit; beklagar men IVO i nuvarande form las ner vid årskiftet. Går inte längre att anmälla till IVO som patient.

IVO - hjälpte de någon? Det visste jag inte, intressant.
Citera
2018-01-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
En av dem, kanske två visste att dennes/deras handlingar inte hade försvarats i levande livet.
Allmänheten hade fryst ut denne/dessa..som barnamördare kort och gott. På livstid.

Och måste konfrontera alla som de ljugit för och bedragit. Läst en sann historia om en fransman som lurade alla, inklusive hustrun och vänner att han var en framgångsrik läkare. Istället levde han på sina svärföräldrars besparingar som han lurat dem att placera. När han höll på att avslöjas döda han först svärföräldrarna och sedan sin fru och båda barnen. Han satte eld på huset för att utplåna spåren men dog inte själv. Alla vänner var chockade, han var så trevlig och trovärdig. En riktig psykopat.

Ser paralleller.
Citera
2018-01-19, 15:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nja, det behöver inte vara endera video, eller avskedsbrev.

Vadå inte behöver vara? Är det något fel på polisens uttalande eftersom det går emot dina påstående i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in