2018-01-19, 15:51
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Vill du att det ska finnas jobb i Sverige? Tror du det är gratis att anställa personal i Sverige? Vi har lyckligtvis väldigt lite slavliknande arbetsförhållanden och barnarbete i det här landet, till skillnad från Kina, vilket är en stor anledning till de låga priserna där.

jag vill att det ska finnas rätt jobb till rätt personer, inte så att inkvoterade kriminella ska kunna stjäla mina paket eller post och blåneka.
Citera
2018-01-19, 15:52
  #230
Medlem
PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket
Citera
2018-01-19, 15:54
  #231
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Vill du att det ska finnas jobb i Sverige? Tror du det är gratis att anställa personal i Sverige? Vi har lyckligtvis väldigt lite slavliknande arbetsförhållanden och barnarbete i det här landet, till skillnad från Kina, vilket är en stor anledning till de låga priserna där.
Varför ska min konsumtion hålla bortskämda svennar med vab och lång betald semester? Jag hoppas att Kina krossar Sveriges ekonomi, ni daddabarn behöver uppenbarligen lära er en läxa. Det blev dyrt så fort svenne brevbärare skulle ta på sig arbetskläderna, så kan vi inte ha det. Svenskar slösar alldeles för mycket av jordens resurser.
Citera
2018-01-19, 15:57
  #232
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Förklara bättre och länka gärna till källa.

http://feber.se/samhalle/art/374758/tusentals_paket_ligger_under_b

Beställde en telefon vid nyår, kom i förrgår. Från det att den lämnade Kina till att den hamnade i Sverige tog det ett dygn. Var förmodligen inte båttransport.
Citera
2018-01-19, 15:58
  #233
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jo, det är just det det görs. [1] Alla dessa småpaket flygs. Att det tar lång tid beror på helt andra saker, lagerhållning etc.

[2]Jag har länge misstänkt att Kina gör detta som ett slags ekonomiskt krig mot Väst för övrigt.

[3]Andra postare har redan uppmärksammat det, men många handlare har redan lager i Europa, och man kan ibland till och med välja att få skickat därifrån mot en marginellt högre kostnad. Finns även system där man för några dollar försäkrar sig mot moms och tullavgifter, d.v.s. en modell liknande den planka.nu använder sig av (samhället klarar inte av att lagföra alla som bryter mot lagen så en försäkringsmodell fungerar).

Rimligt vore att införa en 20 kr uthämtningsavgift på alla brev från Kina, men rimlighet utmärker inte regimen och deras handgångna män.


1 - alla mina paket (16 st) har kommit hit i plastpåsar med brevetikett och brevportostämpel.

2 - Du kan inte mena allvar. Kina gör det för att det gynnar dem ekonomiskt, träskalle. Det gynnar försäljaren och wish, ingen annan.

3 - buuhuu, handlarna har redan grejerna på lager! Ja, till tre gånger högre pris! Ex en artikel kostar 250 i Sv, plus SL reskassa/bensin till affären, men 67+20 i porto från Kina. Samma artikel.
Citera
2018-01-19, 15:59
  #234
Medlem
Någon som jobbar med dropshipping från Kina? Hur påverkar detta er? Vad tar ni för åtgärder?
Citera
2018-01-19, 16:04
  #235
Medlem
Blir det samma sak med avgifterna oavsett om man väljer china post eller epacket via aliexpress? Epacket är ju internationellt rekommenderat brev. Det är däremot inte china post.

Köper man epacket har man ju redan betalar frakt till säljaren på aliexpress.
Citera
2018-01-19, 16:05
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vet lite om fraktpriser från Kina.
1. En full container med båt, knappt 1 kr per kilo till en stor hamn i Europa, typ Rotterdam. Tid normalt 6-8 veckor.
2. Tåg genom Centralasien-Ryssland ca 10 kr per kg. Tid runt 2-3 veckor.
3. Flyg vid större beställningar 50-60 kr per kg, men ofta kan rabatter erhållas om beställaren inte har så brott.

1 kr / kg låter ganska billigt då jag vet att average på containerspotten för en TEU va $600-700 mellan Shanghai och nordeuropa under 2016. Sen kan det såklart skilja sig mot fartyg som går på tidscharter, men för något år sedan var raterna högre så då borde det inte vara billigare där heller.
Citera
2018-01-19, 16:06
  #237
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
http://feber.se/samhalle/art/374758/tusentals_paket_ligger_under_b

Beställde en telefon vid nyår, kom i förrgår. Från det att den lämnade Kina till att den hamnade i Sverige tog det ett dygn. Var förmodligen inte båttransport.
Märkligt. Jag som sagt beställde före Lucia o fick levtid nu, och har fortfarande inte fått allt, men de som kommit har kommit styckevis i brev.
Citera
2018-01-19, 16:08
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ingen har heller påstått att det sker "för att det är kul".

Säg mig, jobbar du på Postnord?
Nej, men många verkar tro att man gör detta utan anledning (eller så är man för efterblivna för att förstå varför).

Nej, min vän, det gör jag inte.
Citera
2018-01-19, 16:09
  #239
Medlem
OCoileains avatar
Ha, tjoflöjt va. Nu är jag ingen jurist, men jag har skrapat ihop tillräckligt många poäng i internationell handelsrätt för att inse att Sverige inte har ett smack att komma med i detta fallet. Om detta genomförs bryter Sverige hur många WTO paragrafer som helst och lämnar helt öppet för Kina att klaga hos WTO, något som Sverige inte kan vinna hur de än bär sig åt.

Värst vad April kommer tidigt iår...
Citera
2018-01-19, 16:10
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
jag vill att det ska finnas rätt jobb till rätt personer, inte så att inkvoterade kriminella ska kunna stjäla mina paket eller post och blåneka.
Om fler handlar från svenska butiker kommer det resultera i fler arbetstillfällen i vårt avlånga land, istället för på andra sidan jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in